بهگزارش خبرنگار میراثآریا، وبینار ولی تیموری معاون گردشگری، علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه گردشگری، محمد قاسمی مدیر کل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری، زاهد شفیعی مدیرکل دفتر آموزش و مطالعات گردشگری و جواد موسوی مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری با مدیران کل استانی امروز چهارشنبه ۸ مردادماه ۹۹ در سالن همایش خلیج فارس برگزار شد.
تیموری در این جلسه با تأکید بر یکی شدن و تطبیق رویکردهای استانی بیان کرد: «با توجه به اینکه سال آخر دولت دوازدهم را سپری میکنیم، مدیران استانی باید کارهای انجام شده در سالهای گذشته را ساماندهی کرده و با اجرایی شدن موارد مورد تأکید در این جلسه، نهایتاً به خروجی مشترکی تا پایان سال برسیم.»
او با تأکید بر جدی بودن موضوع کرونا و شیوع موج دوم این ویروس تصریح کرد: «در تصمیمگیریها باید این موضوع لحاظ شود و رعایت پروتکلهای بهداشتی با قوت پیگیری شود که بتوانیم آثار منفی را به حداقل برسانیم.»
معاون گردشگری کشور با اشاره به اهمیت همدلی با بخش خصوصی و شنیدن دغدغههای آنها افزود: «برگزاری نشستهای مستمر و ارتباطات دو سویه باید مدنظر مدیران استانی قرار بگیرد. بخش خصوصی باید بداند که ما نگران و پیگیر مشکلات آنها در سطح کلان هستیم و دغدغه آنها را به مسئولان انتقال میدهیم. همچنین برگزاری جلساتی با حضور مقامات و بخش خصوصی میتواند نتایج اثربخشی داشته باشد.»
او ادامه داد: «برخی استانها تصمیمات و اقداماتی را در حد استان اجرا کردهاند که مسکنی برای بخش خصوصی بوده و این راهکارها میتواند در سایر استانها هم اجرا شود.»
او با تأکید بر بحث نظارت در استانها افزود: «بر اساس مصوبه ستاد کرونا وزارت بهداشت این امکان را دارد که در صورت عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام به تعطیلی و پلمپ مراکز کند. برای اینکه در این خصوص مشکلی به وجود نیاید مراکز باید این موارد را رعایت کنند و ما با تشدید نظارتها و پوشش خبری آن از تعطیلی مراکز جلوگیری کنیم.»
تیموری با اشاره به برگزاری تورها و سفرها بر اساس ابلاغهای صورت گرفته، اضافه کرد:«ما به عنوان مدیران گردشگری باید تأثیر مثبت در تصمیم مقامات داشته باشیم و نباید اجازه تعطیلی مراکز خدماتی و گردشگری را بدهیم. باید حرف صنفمان را بزنیم، از تعطیلی مراکز جلوگیری کنیم و این اطمینان خاطر را بدهیم که فعالیتها با رعایت تمامی نکات بهداشتی صورت میگیرد.»
او در خصوص پرداخت تسهیلات 12درصد گفت: «حدود 8 هزار نفر ثبتنام کردهاند و پرونده آنها در بانکها در دست بررسی است. ثبتنام واحدهای فاقد بیمه تا پانزدهم مردادماه ادامه دارد و امکان تمدید مهلت آن تا پایان مردادماه وجود دارد.»
او تصریح کرد: «هتلها، متلها، مهمانپذیرها و دفاتر خدمات مسافرتی نیز مشمول این تسهیلات میشوند و اگر در قالب ثبتنام واحدهای بیمهای موفق به ثبتنام نشدهاند این امکان برایشان فراهم است.»
معاون گردشگری کشور با بیان اینکه در حال تهیه بسته حمایتی مخصوص گردشگری هستیم، افزود: «در شرایطی که با شیوع موج دوم کرونا به سمت تعطیلی بسیاری از مراکز گردشگری میرویم، رایزنیهایی را با ریاستجمهوری انجام دادیم. با توجه به اینکه ارائه خدمات حوزه گردشگری با دیگر حوزهها متفاوت است و فرصت ذخیره خدمات در این حوزه ندارد، این قول را از ریاستجمهوری گرفتهایم که بسته مخصوص حمایتی گردشگری در اختیار فعالان این حوزه قرار بگیرد.»
او در خصوص پروژه شهر گردشگر بیان کرد: «این پروژه دارای بعد علمی است و شهرها از منظر مقامات شهری، گردشگران، جوامع محلی و مدیران ارزیابی میشوند و رتبه میگیرند. همچنین شهر گردشگر باعث رقابتی بین مقامات شهری برای توسعه زیرساختهای گردشگری میشود که استانها باید از این فرصت استفاده کنند.»
تیموری تأکید کرد: «تا پایان سال، تمامی 31 استان باید جایگاه خود را از نظر شهر گردشگر و مقصد گردشگر اعلام کنند. به دکتر مونسان این قول را دادهایم که تا پایان سال تمامی استانها دارای یک طرح جامع گردشگری معتبر با چارچوب ابلاغی باشند.»
تهیه نقشه راه توسعه گردشگری استانها تا پایان سال
علیرضا رحیمی مدیرکل دفتر برنامهریزی و توسعه گردشگری با اشاره به اقداماتی که توسط استانها باید انجام بگیرد افزود:«استانها مکلف هستند که طرح جامع گردشگری به مفهوم نقشه راه توسعه گردشگری استان را که در ۱۹ مرداد ۹۸ به مدیران کل استانی ابلاغ شد، تا پایان سال تهیه کنند. تهیه این طرح الزامی و ضروری است و نداشتن آن به مفهوم این است که استان برای توسعه فاقد ایده و برنامه است.»
او برند گردشگری کشور را از دیگر نکات حائز اهمیت دانست و افزود: «امسال فرصت خوبی برای ایجاد برندهای استانی است که شرح خدمات و اجرای آن آماده شده است و با کمک استانها باید توسعه پیدا کند.»
رحیمی در ادامه به پروژه شهر گردشگر اشاره کرد و گفت:«این پروژه به عنوان مأموریتی برای تمامی استانها از سوی شخص دکتر مونسان پیگیری میشود. رویکرد این پروژه عرضه و تقاضا است و در آن تمامی خدمات و زنجیره گردشگری بررسی میشود و با تهیه آن تمامی پتانسیلها و مشکلات استانها شناسایی میشود.»
او به پروژههای پیشران اشاره کرد و افزود: «بر اساس آن هر استان مکلف است بر اساس بودجهای که در اختیار دارد چند پروژه پیشران را برای خود تعریف کند.»
تخصیص بودجه تورهای آشناسازی به برنامههای همراستا
در ادامه این وبینار محمد قاسمی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نیز در خصوص مکاتبه با معاونت سرمایهگذاری برای تخصیص بودجه تورهای آشناسازی که در شرایط فعلی امکان اجرای آن وجود ندارد به برنامههایی همراستا با هدف تفاهمنامه توضیحاتی ارائه کرد.
او به رونمایی از سایت ویزیت ایران اشاره کرد و گفت:«برای استفاده از این سایت و لینک شدن با آن استانها باید مرحله دوم بهینهسازی وبسایتهای خود را آغاز کنند.»
او با اشاره به تهیه کلیپهای اعتمادساز و رعایت پروتکلهای بهداشتی افزود: «ما بهعنوان متولیان گردشگری نباید اجازه خاموش شدن چراغ گردشگری داخلی را بدهیم. مطمئناً سفر بدون پروتکلهای بهداشتی مورد تأیید ما نیست، اما میتوانیم با رعایت پروتکلها، ترویج سفر خانوادهمحور با تعداد کم و در فضای باز از تأسیسات گردشگری و بنگاهها حفاظت کنیم.»
در ادامه جواد موسوی مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری به اهمیت موضوع آموزش اشاره کرد و افزود: «دوران کرونا زمان خوبی برای توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی بهعنوان سرمایههای اصلی گردشگری است. بودجههای استان که برای آموزش تخصیص داده شده است باید برای بازسازی نیروی انسانی هزینه شود.»
او ادامه داد: «سامانه یکپارچه آموزش مجازی را راهاندازی کردهایم که ۴هزار نفر از این سامانه استفاده میکنند.»
انتهای پیام/