خسرو آواز ایران با نوای ربّنا در خاک توس آرام گرفت

آیین‌ مذهبی خاک‌سپاری مرحوم محمدرضا شجریان همراه با پخش نوای جاودانه ربنای عرفانی استاد آواز ایران، در محوطه آرامگاه فردوسی اجرا و پیکر او در خاک توس کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، امروز شنبه 19 مهرماه 1399 با توجه به شرایط حاد ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، آیین خاک‌سپاری استاد شجریان با حضور حدود ۱۵۰ نفر شامل خانواده، برخی از مسئولان استانی، پیشکسوتان عرصه موسیقی، هنرمندان و علاقه‌مندان به استاد در محوطه داخلی آرامگاه فردوسی برگزار ‌شد.

با توجه به حضور جمعیت چندهزارنفری از علاقه‌مندان استاد موسیقی ایران در خارج از محل خاک‌سپاری، این مراسم به‌طور هم‌زمان از تلویزیون‌های نصب‌شده در بیرون محوطه داخلی و جلوخان آرامگاه فردوسی در حال پخش بود. 
مردم به نشانه علاقه خود به مرحوم شجریان، برخی از  اشعار خوانده ‌شده توسط آن استاد فقید همچون «مرغ سحر ناله سر کن» و «ای ایران مرز پرگهر» را زمزمه کردند.
استفاده از ماسک برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از نکات بارز  این مراسم بود.
نیروی انتظامی با همکاری یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی و نیروهای حفاظت فیزیکی شهرداری مشهد برای برقراری امنیت این مراسم حضور داشتند.
خانواده مرحوم استاد محمدرضا شجریان نیز که دیشب وارد مشهد شده‌ بودند، صبح امروز و دقایقی پیش از آغاز مراسم خاک‌سپاری، به جمع دوستداران استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی پیوستند.
جمعیت دوستداران مرحوم شجریان نیز با دست‌نوشته‌هایی بر دست همچون «بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچ‌وقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است»  تا زمان مراسم رسمی خاک‌سپاری به انتظار ایستادند.

همایون شجریان: هزاردستان موسیقی را به دست طبیعت سپردیم

همایون شجریان در مراسم خاک‌سپاری استاد آواز ایران بیت «دست طبیعت گل مرا مچین» را قرائت و گفت: «هزاردستان موسیقی را به دست طبیعت و به آغوش خاک سپردیم.»

او افزود: «از مردم عزیزی که برای مراسم خاک‌سپاری استاد شجریان آمده‌اند تشکر می‌کنم، در این لحظات سخت تمام صبر و شکیبایی ما شماهستید.»

همایون شجریان ادامه داد: «از همه مردم ممنون و سپاسگزار هستم و از شما معذرت می‌خواهم زیرا برای آمدن به اینجا و حضور در مراسم به خاطر تنگناهای موجود با مشکلاتی مواجه شدید.»

او گفت: «به همه شما ادای احترام می‌کنم، دستانی که برای بدرقه پدر آمده‌اند را یکایک می‌بوسم و بار دیگر از همه شما سپاسگزاری می‌کنم.»

شجریان افزود: «آرزوی من سلامتی پر از عشق برای همگان است، همان‌طور که پدر می‌خواستند باشید و برای همه مردم پیروزی و آرامش خواستارم.»

تجلیل اهالی موسیقی از مقام شامخ استاد آواز ایران

هم‌چنین جمعی از دست‌اندرکاران عرصه موسیقی پس از پایان آیین تدفین پیکر مرحوم محمدرضا شجریان در ادامه مراسم خاک‌سپاری با حضور اعضای خانواده مرحوم و برخی از مسئولان کشوری و استانی طی سخنانی از مقام شامخ استاد آواز ایران تجلیل کردند.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم بیان کرد: «با رفتن استاد محمدرضا شجریان یک ملت و فراتر از ملت ایران پیرامون این شخصیت با یکدیگر همدل شدند.»

او افزود: «باورپذیر نیست که اسطوره هنر این سرزمین اینک در خاک آرمیده باشد زیرا استاد شجریان بر تارک تاریخ ایران ایستاده و می‌درخشد.»
نوربخش استاد شجریان را فراتر از هنر توصیف کرد و گفت: «کمتر شخصیتی در تاریخ سراغ داریم که رفتنش را این‌چنین همه به هم تسلیت بگوییم زیرا حیات شجریان برکت و فوت او نیز برکات فراوانی داشت.»
او ادامه داد: «پیام‌های مهرآمیز هنرمندان و اقشار مختلف مردم دیگر کشورها همچون افغانستان و تاجیکستان و فارسی‌زبانان جهان مؤید این مطلب و همدلی همه افرادی است که در سطح دنیا به زبان فارسی سخن می‌گویند.»
مدیرعامل خانه موسیقی همچنین به فقدان "روز موسیقی" در تقویم رسمی ایران اشاره و بیان کرد: «در جهان روزی به نام موسیقی ثبت ‌شده و چه مناسبتی بهتر از اول مهرماه زادروز استاد شجریان برای نام‌گذاری "روز موسیقی"، لذا  از مسئولان تقاضا داریم این روز را  به‌عنوان روز موسیقی در ایران اعلام کنند.
او گفت: «جمعی از هم‌وطنان از نقاط مختلف ایران به مشهد آمده‌اند تا در این مراسم شرکت کنند، برای تنگناها و مشکلات موجود در این مکان از همه عذرمی‌خواهم.»

علی‌اکبر شکارچی از استادان موسیقی استان لرستان نیز در ادامه مراسم خاک‌سپاری مرحوم شجریان، در وصف استاد آواز ایران قطعاتی را سرود.
در ادامه مراسم خاک‌سپاری داریوش پیر نیاکان استاد و نوازنده تار نیز سخنرانی کرد.
پیکر استاد آواز ایران پس از وداع با خانواده و دوستدارانش طی مراسمی در آرامگاه فردوسی مشهد آرام گرفت.
در پایان مراسم به نمایندگی از خانواده استاد شجریان از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای همکاری و هماهنگی در خاکسپاری استاد در آرامگاه فردوسی قدردانی شد.
در این مراسم مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، فرماندار و شهردار مشهد و رئیس شورای اسلامی مشهد  شرکت کردند.

آرامگاه فردوسی در شهر تاریخی توس به فاصله ۲۵ کیلومتری از مشهد قرار دارد و پیکر استاد شجریان در محوطه آرامگاه به خاک سپرده شد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 139907194135

برچسب‌ها