برگزاری سومین جلسه کارگروه نمایشگاه سیار مشترک راه ابریشم

سومین جلسه کارگروه نمایشگاه سیار مشترک راه ابریشم به‌صورت مجازی برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی موزه ملی ایران، این نشست مجازی با هماهنگی دفتر منطقه‌ای یونسکو در آسیای مرکزی در آلماتی درخصوص پروژه مشترک میراث جاده ابریشم: کریدورهای افغانستان، ایران و آسیای مرکزی با حمایت اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۹ به‌صورت برخط (آنلاین) برگزار شد.
مدیران و معاونان موزه‌های هفت کشور عضو در این گروه شامل: ایران، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان  با حضور نمایندگان مرکز مطالعات بین فرهنگی و منطقه‌ای دانشگاه کپنهاک، کمیته بین‌المللی نمایشگاه‌ها ایکوم (ICOM-ICEE)  و رئیس یونسکو منطقه آسیای مرکزی شاخه آلماتی و رئیس هیئت همکاری اتحادیه اروپا در منطقه آسیای مرکزی مستقر در  قراقستان در این جلسه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در این نشست، روند برگزاری نمایشگاه مجازی مشترک، راهکارهای برپایی نمایشگاه سیار میراث جاده ابریشم، ایجاد شبکه بین موزه‌های ملی شرکت‌کننده با هدف توانمندسازی از طریق آموزش‌های برخط و تبادل تجارب موفق با برگزاری کارگاه‌های آموزشی  مورد بررسی قرار گرفت.
کریستا پیکات رئیس یونسکو شاخه آلماتی در ابتدای نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران و قدردانی از حضور آن‌ها، به نقش موزه‌ها  در توسعه فرهنگی اشاره کرده و همه‌گیری کووید 19 را عاملی برای بهره‌مندی بیشتر موزه‌ها از ظرفیت‌های فضای مجازی در رویارویی با مخاطبان جدید اعلام کرد.

او در ادامه بر حمایت یونسکو در تقویت ارتباطات موزهای ملی تأکیدکرد.  یوهانس استنباک مادسن رئیس همکاری مشترک اتحادیه اروپا در منطقه آسیای مرکزی در قزاقستان نیز درباره پشتیبانی و راهبرد اتحادیه اروپا از نمایشگاه میراث جاده ابریشم اعلام نظر کرد.
آنتونیو رودریگوز رئیس هیئت‌مدیره نمایشگاه‌های متقابل در کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم)  نیز در خصوص بررسی چالش‌ها، تهدیدها و فرصت‌های پیش‌آمده ناشی از کووید ۱۹ در موزه‌ها و لزوم تغییرات در ادامه روند فعالیت این نهادهای فرهنگی  سخنرانی کرد.

پرفسور اینگلف توسن رئیس دپارتمان گروه مطالعات بین فرهنگی و منطقه‌ای دانشگاه کپنهاک نیز به‌عنوان سخنران بعدی، طرح محتوایی نمایشگاه مشترک میراث جاده ابرایشم را به اشتراک گذاشت.

در ادامه شرکت‌کنندگان نیز شرح مختصری از رویارویی در مقابله با همه‌گیری کووید 19 در زمان تعطیلی موزه‌هایشان و فعالیت در فضای مجازی صحبت کرده و نظرات خود را درباره طرح محتوایی نمایشگاه مشترک بیان کردند.
جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران نیز عملکرد موفق موزه‌های ایران در دوران شیوع کرونا از جمله انتشار زودهنگام پروتکل ویژه بازید، تلاش برای جذب مخاطبان بیشتر در رسانه‌های اجتماعی، بارگذاری اطلاعات در پلتفرم موزه، برگزاری تور بازدید مجازی زنده در نوروز ۱۳۹۹ را برای همتایان خود به اشتراک گذاشت و نتایج مثبت تغییر نحوه تعاملات موزه ملی ایران با سایر موزه‌های جهان در برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، برگزاری وبینارها  و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی را ارائه کرد.
نخستین کارگروه نمایشگاه سیار مشترک راه ابریشم 27 خرداد 1398 در پایتخت قزاقستان در راستای حفاظت از میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس، افزایش و ترویج آگاهی نسبت به میراث‌فرهنگی راه ابریشم و استفاده از جایگاه میراث‌فرهنگی به‌عنوان ابزار توسعه پایدار برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 139909155

برچسب‌ها