سفری مجازی به خانه تاریخی پروین اعتصامی اختر چرخ ادب ایران

آذربایجان شرقی

رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی متولد ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در شهر اولین‌ها دیده به جهان گشود. پدر او که از نامداران عرصه ادب و فرهنگ دوره قاجار بود، شاعری و نویسندگی را به فرزند خویش آموخت.

پروین با وجود عمر کوتاه خود توانست دنباله رو شاعران فاخر ایران زمین باشد. او که از طرفداران مطلق صراحت گویی و گاه آکنده از لفظ پردازی‌های شاعرانه بود، توانست با الهام از شاعران بزرگ، دیوانی بالغ بر ۲۵۰۰ بیت بسراید که در محتوا کم نظیر و حاوی مضامین انتقادی، عرفانی، اخلاقی و تمثیلی است.

در تبریز، محفل اولین های ایران و دیار خانه های تاریخی ایران زمین، خانه اختر چرخ ادب، متولد تبریز در خیابان عباسی واقع شده است. اگر به تبریز رفتید، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا و کوی ساوجلاغی را فراموش نکنید. در ان جا، بخشی از فرهنگ و ادب ایران را می توان جست و جو کرد.

خانه پروین اعتصامی در سال 1385 به عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شد و امروزه، یکی از مقصد های گردشگری این دیار به شمار می رود. وقتی به سمت کوچه بروید، تابلوی بزرگی از دور، گویی شما را به نظاره نشسته است. تابلویی که رویش نوشته شده است:خانه پروین اعتصامی (1285-1320).این جا مکانیست که پروین، زمان کودکی خود را در آن جا سپری کرد و قدمتش به اوایل دوره پهلوی اول باز می گردد. خانه دو طبقه ای که در محله ششگلان تبریز قرار دارد و حیاطی بزرگ و باغچه های با صفایش، روزگاری، روزگاران پروین ادب ایران بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1399110946