بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان روز شنبه 16 اسفندماه 99 گفت: «این مراسم با حضور مدیرکل ارشاد اسلامی و امام جمعه در محل فرمانداری کمیجان برگزار شد.»
او در این آیین ضمن تقدیر از هنرمندان و فعالان فرهنگی شهرستان و گروه بیزیم بزچلو، عنوان کرد: «کمیجان با ثبت این شش اثر ملی بعد از اراک، در جایگاه دوم ثبت آثار ملی استان قرار گرفته که نشاندهنده غنای فرهنگی و جایگاه والای تاریخی و هنری این شهرستان است.»
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان مرکزی، اظهار کرد: «یکی از برندهای شناخته شده قالی ایران در بازارهای داخلی و خارجی، برند بُرچَلو یا بُزچَلو است که در نشست اخیر کمیته ملی ثبت آثار فرهنگی ناملموس در تاریخ 11 بهمن 1399 با عنوان "مهارت بافت قالی برچلو (بزچلو)" به ثبت ملی رسید.»
او افزود: «نام این برند برگرفته از نام ایلی ترک است که از جمله 32 ایل یاریدهنده شاه اسماعیل برای تشکیل حکومت صفوی بوده است و سکونتگاه تاریخی و اصلی آنها در ایران، شهرستان کمیجان به مرکزیت شهر کمیجان واقع در غرب استان مرکزی است.»
مرزبان با اشاره به اینکه صنایعدستی پیشینه فرهنگی و هر شهر و منطقهای است و باعث شناسنامهدار شدن و ایجاد هویت فرهنگی در مناطق میشود، ادامه داد: «استاد عیسی بهادری طراح نامدار فرش ایران نیز متولد روستای آقچهکهریز شهرستان کمیجان و فردی برخاسته از فرهنگ ایل برچلو است.»
او خاطرنشان کرد: «قالی برچلو از فرشهای سبک روستایی است که در بافت این قالی از گره متقارن با تار و پود پنبهای و پشمی استفاده میشود. این قالیهای یک پوده و پرزبلند اغلب در سبک گلدار با طرحهای لچک و ترنج و بالوخ (ماهی) و به رنگهای شتری، گلی، آبی و عاجی بافته میشوند.»
ترنج دایرهایشکل قالیچههای این منطقه با دو سر ترنج بزرگ که در حقیقت دو گلدان مملو از دستههای گل هستند و همچنین چهار دسته گل بزرگ که سایر جوانب آن را احاطه میکنند با رنگهای شاداب بر زمینه عاجی فرش جلوه خاصی دارند. حاشیه این قالیچهها که اکثرا در اندازههای دو ذرعی و ذرع و نیم بافته میشوند، مانند غالب فرشهای نواحی غرب ایران از سه نوار تشکیل شده و نوار مرکزی معمولا در رنگ آبی تیره است.
قالیهای این منطقه از منظر نوع استفاده و ابعاد بهشکل پشتی، خرك، ذرع و نيم، دو ذرع، كلهای و تمام فرش بافته میشوند. ابعاد قالیهای این منطقه عمدتا به اندازه 50.2 در 50.1 متر است. نوع ديگری از قالی هم در این منطقه بافته میشود كه طول آن زياد است (3-4 متر) و عرضش حدود يك متر تا نود سانتیمتر که به آن كناره گفته میشود.
در گذشته در رنگآمیزی خامه قالیهای برچلو از رنگهای گیاهی مانند روناس، پوست انار، پوست گردو و کاه استفاده میشده است. بعدها رنگهای صنعتی ساخت آلمان با برند بایر وارد منطقه میشوند.
رایجترین نقشههای قالی در این منطقه شامل بالوخ (ماهی)، بوتهای، شاه عباسی، پردهای، لچك ترنجی و ترنجی، حيوانی و شكارگاهی (شامل انواع حیوانات از قبیل اسب و خرگوش و آهو و سگ و شیر و پلنگ و قوچ و کل) است.
او خاطرنشان کرد: «قالی برچلو از فرشهای سبک روستایی است که در بافت این قالی از گره متقارن با تار و پود پنبهای و پشمی استفاده میشود. این قالیهای یک پوده و پرزبلند اغلب در سبک گلدار با طرحهای لچک و ترنج و بالوخ (ماهی) و به رنگهای شتری، گلی، آبی و عاجی بافته میشوند.»
ترنج دایرهایشکل قالیچههای این منطقه با دو سر ترنج بزرگ که در حقیقت دو گلدان مملو از دستههای گل هستند و همچنین چهار دسته گل بزرگ که سایر جوانب آن را احاطه میکنند با رنگهای شاداب بر زمینه عاجی فرش جلوه خاصی دارند. حاشیه این قالیچهها که اکثرا در اندازههای دو ذرعی و ذرع و نیم بافته میشوند، مانند غالب فرشهای نواحی غرب ایران از سه نوار تشکیل شده و نوار مرکزی معمولا در رنگ آبی تیره است.
قالیهای این منطقه از منظر نوع استفاده و ابعاد بهشکل پشتی، خرك، ذرع و نيم، دو ذرع، كلهای و تمام فرش بافته میشوند. ابعاد قالیهای این منطقه عمدتا به اندازه 50.2 در 50.1 متر است. نوع ديگری از قالی هم در این منطقه بافته میشود كه طول آن زياد است (3-4 متر) و عرضش حدود يك متر تا نود سانتیمتر که به آن كناره گفته میشود.
در گذشته در رنگآمیزی خامه قالیهای برچلو از رنگهای گیاهی مانند روناس، پوست انار، پوست گردو و کاه استفاده میشده است. بعدها رنگهای صنعتی ساخت آلمان با برند بایر وارد منطقه میشوند.
رایجترین نقشههای قالی در این منطقه شامل بالوخ (ماهی)، بوتهای، شاه عباسی، پردهای، لچك ترنجی و ترنجی، حيوانی و شكارگاهی (شامل انواع حیوانات از قبیل اسب و خرگوش و آهو و سگ و شیر و پلنگ و قوچ و کل) است.
انتهای پیام/