برگزاری رقابت میان استارت‌آپ‌ها توسط UNWTO برای ارتقای گردشگری روستایی

سازمان جهانی گردشگری در تدارک برگزاری رقابتی برای استارت‌آپ‌های گردشگری با موضوع گردشگری روستایی است تا کارآفرینان جدیدی را برای کمک به توسعه گردشگری روستایی و پشتیبانی از مشاغل خرد گردشگری در این مناطق جذب کند.

به گزارش میراث آریا، سازمان جهانی گردشگری قصد دارد رقابتی بین استارت‌آپ‌های فعال در حوزه گردشگری برگزار کند که تاکید آن بر گردشگری روستایی و حمایت از مناطق و افراد محروم جامعه است. پیش از این هم در سال 2019، چنین رقابتی در اسپانیا برگزار شده بود که هدفش یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های گردشگری روستایی در اسپانیا بود، اما این دوره چشم‌انداز و اهداف وسیع‌تری را مدنظر قرار داده است. از اهداف این دوره رقابت می‌توان به این موارد اشاره کرد:

ایجاد فرصت در مقاصد گردشگری روستایی از طریق نوآوری و تحول دیجیتال در گردشگری به منظور:

    \t
  • مبارزه با فقر: 80٪ از کل افرادی که در فقر شدید زندگی می‌کنند در جوامع روستایی سکونت دارند.
  • \t
  • مهار کاهش جمعیت: تا سال 2050، 68٪ از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی خواهند کرد و شهرها 85٪ از خروجی اقتصاد جهانی را تولید خواهند کرد.
  • \t
  • از میان برداشتن شکاف دیجیتال: 87% از مردم کشورهای پیشرفته از اینترنت استفاده می‌کنند، اما این رقم در کشورهای کمتر توسعه‌یافته فقط 19% است.
  • \t
  • حمایت از زنان و جوانان: بیش از 50٪ نیروی کار جهانی که در گردشگری به کار گرفته می‌شود زنان هستند و تقریباً یک میلیارد نفر از 1.2 میلیارد جوان جهان 15 تا 24 ساله در کشورهای درحال‌توسعه اقامت دارند و 88٪ جوانان در کشورهای درحال‌توسعه در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که 75 میلیون نفر از آنها بیکار هستند.

مزایای شرکت در این رقابت‌ها برای شرکت‌کننده‌ها عبارتند از:

    \t
  • راهنمایی توسط UNWTO و شرکای برتر
  • \t
  • پشتیبانی مناسب برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها
  • \t
  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری
  • \t
  • تشکیلِ بخشی از شبکه نوآوری UNWTO
  • \t
  • تشکیل بخشی از بهترین روستاهای گردشگری UNWTO در ابتکار آزمایشی جهانی
  • \t
  • فرصت‌های بورس تحصیلی برای آکادمی آنلاین گردشگری
  • \t
  • فرصت ارائه استارت‌آپ خود در چهاردهمین مجمع عمومی UNWTO در مراکش

 

آغاز به کار رقابت از 6 آپریل، معادل با 17 فروردین 1400 خواهد بود و شرکت‌کننده‌ها تا اول جولای، معادل با 10 تیرماه 1400، فرصت خواهد داشت آثار خود را ارسال کنند. فینالیست‌های رقابت در تاریخ 15 اوت، معادل با 24 مردادماه 1400 اعلام خواهند شد و جلسه نهایی و مراسم اعلام برنده‌ها در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

 

رقابت استارت‌آپ‌های گردشگری روستایی در چهار دسته برگزار می‌شود:

مردم – هیچ‌کس عقب نمی‌ماند: پروژه‌‌هایی که به ایجاد مشاغل و فرصت‌ها کمک می‌کنند، باعث تقویت زنان و جوانان می‌شوند، و برای گروه‌های آسیب‌پذیر در مناطق روستایی فرصت ایجاد می‌کنند.

سیاره زمین – بازسازی و شفابخشی: پروژه‌های مربوط به ارتقا و حفاظت از منابع طبیعی، یعنی کاهش تأثیر گردشگری بر تولید زباله، هدررفت انرژی و آب در مناطق روستایی.

شکوفایی – فرصت برای رشد: استارت‌آپ‌هایی که از طریق مدل‌های جدید تجاری‌، ابزارهایی که دسترسی به منابع مالی‌، بازارها و بازاریابی را برای گردشگری در مناطق روستایی ارتقا می‌دهند، راه‌حل‌های ابتکاری ارائه می‌دهند.

پیشبرد فناوری در روستا - پیاده‌سازی فناوری‌های جدید: فناوری‌های نوین – استارت‌آپ‌هایی که فناوری‌های جدید را برای پیشرفت گردشگری و توسعه در مناطق روستایی اجرا می‌کنند.

 

در این رقابت، شرکت‌کننده باید به چالش‌های زیر بپردازند:

    \t
  • نزدیک شدن مقاصد سفر
  • \t
  • دغدغه‌های جدید مثل سلامت و بهداشت
  • \t
  • محدودیت‌های سفر و تمایل به گذراندن وقت در هوای آزاد
  • \t
  • بلیط‌ها و پیشنهادهای لحظه‌آخری (که به خاطر تغییر وضعیت محدودیت‌ها تعدادشان افزایش پیدا کرده است)
  • \t
  • جوان‌تر شدن مسافرها و گردشگرها
  • \t
  • مسئولیت‌پذیری بیشتر حین سفر

 

ثابت شده است که گردشگری ابزاری مناسب برای متنوع‌سازی اقتصادی و موتور اصلی اشتغال با تأثیر چند‌‌برابری بر سایر بخش‌هایی است که به توسعه روستایی کمک می‌کنند. گردشگری در مناطق روستایی به ویژه می‌تواند از گروه‌های محروم مانند زنان حمایت کند. گفتنی است در بخش گردشگری 54٪ از نیروی کار را زنان تشکیل می‌دهند، در حالی که این رقم برای کل اقتصاد 39% است.

علاوه بر این، بیماری همه‌گیر COVID-19 باعث افزایش علاقه گردشگرانی می‌شود که به دنبال تجربیات جدید مبتنی بر مناطق طبیعی و روستایی در هوای آزاد و دور از اماکن شلوغ و مراکز شهری متراکم هستند. این امر، همراه با تقاضای رو به ‌افزایش برای تجربیات اصیل‌تر که بیش از تعامل بیشتر با جوامع محلی، فرهنگ و محصولات آنها، مانند غذاهای محلی یا سنتی و همچنین تقاضا برای رویکرد سبزتر در تمام مراحل تجربه سفر، فرصت‌های بی‌نظیری را برای احیای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مناطق روستایی از طریق گردشگری ایجاد می‌کند.

بحران کنونی همچنین بر اهمیت ایجاد مقاومت و انعطاف‌پذیری در میان جوامع روستایی که متکی به گردشگری هستند، تأکید می‌کند. این امر به معنای حمایت اجتماعی بهتر و تقسیم منافع در بین جوامع و همچنین ایجاد تنوع اقتصادی و گسترش محصولات و بازارهای گردشگری از طریق تجارب ارزش افزوده است. برای دستیابی به این هدف، سرمایه‌گذاری، توسعه مهارت‌ها و آموزش، دسترسی به منابع مالی، توسعه زیرساخت‌ها، تحول دیجیتال، توسعه پایدار، ارزیابی تأثیر، بهبود حاکمیت و توانمندسازی زنان باید در قلب برنامه‌های بهبود گردشگری در جوامع روستایی قرار گیرد. این امر به آنها کمک می‌کند تا از این بحران بیرون بیایند و دنیای بهتری برای مردم و سیاره زمین خلق کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1400012925

برچسب‌ها