مرمت بازار قیصریه در استان فارس آغاز شد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از آغاز مرمت بازار قیصریه لار خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، جمشید معینی امروز یکم تیرماه 1400 اظهار کرد: «مرمت استحفاظی و اضطراری بازار قیصریه لار با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 468 میلیون ریال از محل اعتبارات استانی با نظارت مستقیم کارشناسان فنی حوزه معاونت میراث‌فرهنگی استان در تیرماه  سال جاری آغاز شده است.»

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: «این عملیات شامل سبک‌سازی بام، اجرای سنگ آبچک لبه‌بام و اندود کاهگل ضلع غربی بازار است.»

معینی گفت: «در سال 99 نیز با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون ریال، مرمت بازار در ضلع شمالی و چهار سوق بازار انجام شده است.»

او افزود: «بازار قیصریه لار یک مجموعه تاریخی است، شیوه معماری این بنا مربوط به دوران صفویه، تا قاجاریه است، نمای داخل گنبد بازار از سنگ‌تراش بوده، که چهار دالان طولانی، شمالی، جنوبی، شرقی و غربی ساختمان اصلی بازار را می‌سازد. این دالان‌ها در یک چهارسوق یکدیگر را قطع می‌کنند. در طرف دالان جنوبی، شرقی و غربی ۱۳ باب مغازه و در طرف دالان شمالی ۱۴ باب مغازه ساخته شده است. بازار قیصریه اصفهان از بازار لار الگوبرداری شده است.»

انتهای پیام/

کد خبر 1400040114359

برچسب‌ها