درگذشت استاد «غلام آق» احیاکننده و مروج زیورآلات قوم ترکمن و حامل میراث ناملموس فرهنگی استان گلستان

معاون صنایع‌دستی استان گلستان، از درگذشت استاد «غلام آق» احیاکننده و مروج زیورآلات قوم ترکمن و حامل میراث ناملموس فرهنگی استان گلستان به دلیل کهولت سن و در سن 83 سالگی خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم حاجی‌ابراهیمی روز پنجشنبه 4 شهریورماه ۱۴۰۰ بابیان این مطلب اضافه کرد: «استاد غلام آق، از هنرمندان ارزنده رشته زیورآلات ترکمن، که چند سالی از بیماری تنفسی رنج می‌برد، به دلیل کهولت سن و در سن 83 سالگی درگذشت.»

معاون صنایع‌دستی استان گلستان اضافه کرد: «فقدان این هنرمند ضایعه بزرگی برای جامعه هنرمندان صنایع‌دستی استان گلستان است و از خداوند متعال برای خانواده محترم ایشان صبر و بردباری مسألت دارم.»

استاد غلام آق معروف به «خانی تکه» که در حفظ و ترویج زيورآلات سنتی تركمن این هنر-صنعت ارزشمند قوم ترکمن نقش بسیار مهمی را ایفا کرد در سال 1397 در فهرست حاملان میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

تجلیل به‌عنوان استادکار شاخص و پیشکسوت رشته زیورآلات ترکمن و دریافت نشان ملی همای زرین در اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی کشور در اصفهان، آخرین افتخارآفرینی این هنرمند بزرگ در دوران عمر پربرکتش بود.

او در سال 1395 موفق به کسب گواهینامه درجه یک هنری در رشته زیورآلات ترکمن از شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

استاد به عنوان نقره‌کار ماهر و با تجربه در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی متعددی شركت و تقدیرنامه‌های بسیاری از سازمان‌های مختلف دريافت کرد و به‌پاس روز جهانی صنایع‌دستی در سال 1383، هنرمند نمونه سال شناخته‌شده است.

استاد غلام آق باتجربه 70 ساله در تولید، توسعه، ترویج و آموزش رشته زیورآلات ترکمن خدمات ارزنده‌ای به جامعه صنایع‌دستی عرضه داشته و در این راستا اساتید شاخصی را به‌منظور حفظ این هنر صنعت تربیت‌کرده است و محصولات تولیدی این هنرمند چندین مهر اصالت ملی و بین‌المللی را دریافت کرده است.

این هنرمند که در سن 83 سالگی دعوت حق را لبیک گفت، در سال‌های اخیر به دلیل بیماری تنفسی و کهولت سن قادر به انجام فعالیت‌های هنری همچون گذشته نبود اما فرزندانش احمد و محمود و برادرش جان بگلی آق که نزد استاد فنون و مهارت ساخت زیورآلات ترکمن را شاگردی کردند، اکنون به طور حرفه‌ای در این کار مشغول هستند و چراغ کارگاه پدر را همچنان روشن نگاه خواهند داشت. کارگاه استاد غلام آق بیش از۶۰ سال است که در حرفه ساخت زیور آلات ترکمن فعال بوده است و امروز برادر و پسرانش حرفه پدر را ادامه می‌دهند.

 

\"\"

 

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14000606118438

برچسب‌ها