مرمت خانه تاریخی جلالیان خراسان جنوبی

مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر بیرجند از مرمت خانه تاریخی جلالیان این شهر خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی روز شنبه 6 شهریورماه گفت: «بنای تاریخی خانه جلالیان در بافت تاریخی و در حاشیه خیابان حکیم نزاری بیرجند قرار دارد. این ساختمان نمونه‌ای از بناهای با معماری ایرانی و با شرایط اقلیم گرم و خشک است. عناصر مهم معماری بنا سر در ورودی، دالان ارتباطی به حیاط، حیاط، ایوان، مطبخ و اطاق‌های پیرامون حیاط با کاربری‌های مختلف و متناسب با فصول مختلف است.»
مدیر پایگاه بافت تاریخی شهر بیرجند افزود: «تزیینات آجری با آجرهای مهری و قالبی از ویژگی‌های شاخص این بنا است. یکی از ویژگی‌های دیگر این بنا انجام تغییراتی در قسمت غرب بنا در دوره پهلوی است که تفاوت سبک معماری اصیل ایرانی با معماری دوران گذار را در یک ساختمان به خوبی به نمایش می‌گذارد.»

نصرآبادی گفت: «در جریان اولین فصل مرمت این بنا در تیر و مرداد سال جاری سقف تیرپوش طبقه اول قسمت جدیدتر به دلیل آسیب موریانه به تیرهای سقف، به طور کامل جمع‌آوری شده و دوباره با تیرهای چوبی جدید پوشش شد.»

او افزود: «در جریان این عملیات که از محل اعتبارات مشارکتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هزینه شد و مبلغ 500 میلیون ریال توسط اداره کل و مبلغ 350 میلیون ریال هم به عنوان سهم مشارکت مالکین در بنا هزینه شده است.»

این بنا به شماره 32118 و در سال 1397 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400060613992

برچسب‌ها