شعار روز جهانی گردشگری با توجه به بحران اپیدمی گویای چیست؟

روز جهانی گردشگری هر سال در ۲۷ سپتامبر گرامی داشته می‌شود تا آگاهی جامعه بین‌المللی از اهمیت گردشگری و ارزش اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آن بیش از پیش افزایش پیدا کند، حال در وضعیت کنونی چرا رشد فراگیر در گردشگری اهمیت دارد و به عنوان شعار امسال روز جهانی گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) انتخاب شده است؟

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) روز جهانی گردشگری درسال جاری۲۰۲۱ را به‌عنوان روزی برای نمایان کردن قدرت گردشگری و تمرکز بر «گردشگری برای رشد فراگیر» تعیین کرده است. اما؛ چرادر شرایطی که صنعت گردشگری جهان بحرانی سخت وطولانی را متحمل شده، در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بر شعار ضرورت رشد فراگیر تمرکز شده است؟

همه‌گیری کووید-۱۹ تاثیرات اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای داشته است. هم کشورهای توسعه یافته و هم کشورهای در حال توسعه خسارت‌های قابل توجهی را متحمل شده‌اند. براساس آخرین گزارش آماری سازمان جهانی گردشگری، COVID-19 بیش از ۴ تریلیون دلار برای اقتصاد جهان و گردشگری هزینه در برداشته است و بیش از ۳۲ میلیون نفر دچار فقر شدید شده‌اند که این رقم در کشورهای توسعه نیافته بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. براساس آخرین گزارش سازمان جهانی گردشگری، امسال صنعت گردشگری و کسب و کارهای مرتبط در جهان خسارتی بالغ بر ۱۷۰۰ تا ۲۴۰۰میلیارد دلار را تجربه می‌کنند. 

دفتر کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل نیز در گزارشی در سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرده‌اند ورود مسافران خارجی در مقایسه با دوره پیش از همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۱۹ بطور میانگین حدود ۷۳درصدکاهش داشته است. 

در تازه‌ترین نمونه خسارت‌های به بار آمده به دلیل همه‌گیری کرونا، بیش از ۵۵۰ هزار نفر در تایلند که در صنعت گردشگری این کشور مشغول به فعالیت بوده‌اند در سه ماهه دوم سال میلادی (۲۰۲۱) شغل خود را از دست داده‌اند. 
همچنین در سال ۲۰۱۹ تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی از ترکیه بیش از ۴۵ میلیون نفر بوده است و در سال ۲۰۲۰.۱۲ میلیون نفر تخمین زده شده که بیش از ۷۲ درصد افت داشته است. 

بدون تردید افراد آسیب‌پذیر، فرصت و منابع مالی کمی برای رهایی خود از آسیب کووید دارند، به‌همین منظور است که شعار گردشگری برای رشد فراگیر انتخاب شده است، چرا که گردشگری دارای توانایی منحصربه‌فردی است که باعث می‌شود هیچ قشری از رشد و توسعه عقب نماند و تنها از این طریق است که شروع مجدد گردشگری مردم و جوامعی که بیشترین نیاز را به آن دارند دریابد وآینده‌ای بهتر را برای همگان پی‌ریزی کند. 
سفر یک نعمت رضایت‌بخش و الهام‌بخش است و وقتی از ما سلب شود، معنی واقعی آن را درک می‌کنیم. امسال، روز جهانی گردشگری با تجلیل از بازگشت چنین سرگرمی و موهبت ارزشمندی، معنای جدیدی به خود می‌گیرد. شروع و آغاز مجدد گردشگری، به بهبود و رشد فراگیر آن کمک خواهد کرد. 

اما این رشد فراگیر چیست و UNWTO چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ 

رشد فراگیر مفهومی است که فرصت‌های برابر را برای ذینفعان گردشگری با منافع ناشی از توسعه گردشگری پیش می‌برد و صد البته توسعه پایدار گردشگری مستلزم رشد فراگیر است. گردشگری، هنگامی که براساس تعامل گسترده ذینفعان و اصول توسعه پایدار بنا شده باشد، می‌تواند از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی در مناطق شهری و روستایی به رشد بیشتر و فراگیرتر کمک کرده و ظرفیت‌ها، تعاملات و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی را ارتقا دهد. محیط پویای جهانی امروز، جایی که بحران‌های گردشگری (مانند، بلایای طبیعی وغیرطبیعی، همه‌گیری‌ها و شرایط سیاسی_اجتماعی) دولت‌ها و ملت‌ها را تهدید می‌کند و ممکن است این عوامل غیرقابل پیش‌بینی تأثیرات زیادی بدنبال داشته باشد. 

در پاسخ به این تغییرات غیرمنتظره و تغییرات جمعیتی، باید استراتژی‌ها و دستورالعمل‌های جدیدی برای ایجاد ارزش مشترک بین نیازهای اجتماعی، فرهنگی و تفریحی و نیازهای شرکت‌ها و کارگزاران در نظر گرفته شود. در سال‌های اخیر، «رشد فراگیر» توجه قابل توجهی از دولت‌ها، سیاستگذاران، سازمان‌های بین‌المللی و محققان را برای مقابله با مشکلات و محدودیت‌های متعدد توسعه گردشگری و رفتارهای گردشگری جلب کرده است. 

رقابت‌پذیری گردشگری را می‌توان قابلیتی برای ایجاد یک سیستم گردشگری پایدار و ایجاد رشد فراگیر از طریق جمع‌آوری منابع گردشگری، ایجاد ارزش گردشگری و اجرای سیاست‌های موثر گردشگری در شهرها یا استان‌ها تعریف کرد. براساس اهداف UNWTO گردشگری و رشد فراگیر برای رسیدن به توسعه پایدار چهار هدف از اهداف هفده‌گانه خود از جمله اهداف یک (رفع یا کاهش فقر)، پنج (برابری جنسیتی)، هشت (کار مناسب و رشد اقتصادی) و ۱۰ (کاهش نابرابری) را به‌این منظور قرار داده است. 

سازمان جهانی گردشگری در نظر دارد این بازار اقتصادی و پویا را به سمت بهبودی کامل و رشد فراگیر هدایت کند. از این‌رو برای شروع مجدد و رشد گردشگری تمرکز خود را بر سه موضوع مشارکت، حمایت و نگاه به آینده قرار داده است. دراین رابطه کشورهای عضو نیز با بهره‌گیری از شعار و اهداف تعیین شده درصدد تغییرات و اصلاحات لازم برای استفاده ازفرصت‌های پیش‌رو، باگرامیداشت این روز متعهد می‌شوند باکمک به رشد گردشگری در تمامی سطوح متنوع این صنعت در ایجاد دنیایی نیک‌فرجام و صلح‌آمیزتر تلاش و آینده‌ای بهتر را برای همگان پی‌ریزی کند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000627957892

برچسب‌ها