طوفان جدید در حراج میراث فرهنگی مکزیک

وزیر فرهنگ مکزیک با ارسال نامه‌ای به یک فروشنده غیرقانونی آثار عتیقه در مونیخ، خواستار توقف حراج 74 اثر هنری دوران پیشاکلمبی شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، حراج برنامه‌ریزی‌شده ۳۲۴ قطعه شیء تاریخی پیشاکلمبی (برهه‌ای از تاریخ قاره امریکا که هنوز مردم اروپایی به این قاره وارد نشده بودند) از پاناما، کاستاریکا، گواتمالا، مکزیک، کلمبیا، اکوادور، پرو و ​​بولیوی در مونیخ آلمان، یک طوفان فرهنگی به رهبری پاناما ایجاد کرده است. 

وزیر فرهنگ مکزیک طی مصاحبه‌ای گفت: «این امر نگران‌کننده است که میراث پیشا-کلمبی پاناما به صورت غیرقانونی فروخته شود، زیرا قانون اساسی کشور با تصویب اینکه اشیا و مکان‌های باستانی متعلق به دولت هستند از آن‌ها محافظت می‌کند. همچنین برای پاناما، مکزیک و گواتمالا این میراث ملی است که به طور غیرقانونی به بالاترین قیمت فروخته می‌شود.»

مقامات مکزیک و پاناما از خانه حراج آلمان خواسته‌اند فروش ده‌ها اثر هنری پیشا-هیسپانیک (دوره تاریخی پیش از حمله اسپانیایی‌ها به نیم‌کره غربی) را که قرار بود سه‌شنبه ۲۱ سپتامبر در مونیخ آغاز شود متوقف کند. 

در همین راستا، مقامات ایتالیایی برای لغو مزایده‌ ۱۷ اثر باستانی مکزیکی در رم مداخله کردند. 

آلخاندرا فراستو، وزیر فرهنگ مکزیک، گفت: «اقدام به‌موقع سفیر مکزیک در ایتالیا، کارلوس گارسیا د آلبا، و رئیس پلیس اتحادیه اروپا در حفاظت از میراث فرهنگی و اقدام روبرتو ریکاردی در تعلیق حراج بسیار مهم بود.» 

نیروهای تحت فرماندهی ریکاردی ۱۷ اثر را توقیف کردند و مقامات ایتالیایی در صورت تأیید اینکه این اشیا به طور غیرقانونی در مکزیک فروخته شده‌اند آن‌ها را به مکزیک باز می‌گردانند. 

فراستو در ادامه گفت: «ما به مبارزه مستقیم با قاچاق اشیا فرهنگی و تاریخی ادامه می‌دهیم. فروش این اشیا مطبق قوانین مکزیک جرم محسوب می‌شود و در زمره جنایات سازمان یافته به حساب می‌آید.» 

مکزیک همچنین تلاش کرده مزایده‌های اخیر این آثار را در پاریس و نیویورک متوقف کند اما موفق نشده است. آن‌ها در حال حاضر برای توقف فروش ۷۴ اثر مکزیکی در آلمان تلاش می‌کنند. 

فراستو برای مبارزه با بازار سیاه محصولات عتیقه این کشور از آلمان درخواست همکاری کرد. در حال حاضر اطلاعاتی وجود دارد که به استرداد این اشیا از آلمان از طریق وزارت امور خارجه مکزیک اشاره می‌کند. 

 

* ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14000707900719

برچسب‌ها