نمایشگاه «مرگ در نمک: پژوهش‌های باستان‌شناسی در معدن چهرآباد زنجان» فردا افتتاح می‌شود

نمایشگاه «مرگ در نمک: پژوهش‌های باستان‌شناسی در معدن چهرآباد زنجان» با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، موزه ملی ایران، موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان و موزه معدن آلمان در بوخوم برگزار می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این نمایشگاه تلاش دارد تا با تکیه بر دستاوردهای علمی پروژه مشترک باستان‌شناسی ایران و آلمان، یافته‌های برجای‌مانده از معدن‌کاران چهرآباد از دوره هخامنشی تا روزگاران معاصر را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد.

در این نمایشگاه بیش از  150 یافته از جمله بقایای جسمانی انسان موسوم به مرد نمکی 1، بقایای حیوانات، یافته‌های چرمی، پارچه‌ای، چوبی، فلزی و سفالی به نمایش در آمده که نمک آنها را در طول چند هزار سال گذشته به خوبی حفظ کرده است.

این یافته‌ها علاوه بر معدن‌کاری و تاریخ استحصال نمک، اطلاعات منحصربه‌فردی درباره زندگی معدنکاران از حدود 2500 سال پیش تا سده‌های اخیر، خصوصا دوره‌های هخامنشی، ساسانی و صفوی ارائه می کنند و این اطلاعات جدید شامل سیر فناوری پوشاک و نساجی، استفاده از چرم و پوست و فناوری ساخت ابزارهای مختلف معدنکاری است.

گفتنی است، آیین گشایش این نمایشگاه روز چهارشنبه 12 آبان ساعت 16 برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14000811330743

برچسب‌ها