پانزدهمین دوره جشنواره ملی زیبایی اسب ترکمن در کلاله برگزار شد

پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن با حضور علاقه‌مندان و نمایش ۱۵۲ راس اسب اصیل ترکمن از ۱۲ استان در مراتع سرسبز روستای صوفیان شهرستان کلاله واقع در شرق گلستان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، پانزدهمین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن روز پنجشنبه 13 آبان‌ماه 1400 با حضور ابراهیم کریمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان، احمد تجری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان کلاله و مشتاقان و علاقه‌مندان در مراتع سرسبز و زیبای روستای صوفیان کلاله برگزار شد.

در این جشنواره 152 راس اسب از استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، مازندران، البرز، گیلان، زنجان، فارس، قزوین، اصفهان، تهران و گلستان نمایش داده شدند که با قضاوت «کاترینا جاکوب» از آلمان، اسب‌های برتر هر دور انتخاب شدند.

اسب‌های شرکت کننده در این جشنواره  بر اساس جنسیت و سن در ۱۰ گروه مادیان‌ هفت و هشت‌ماهه، نریان هفت و هشت‌ماهه، کره‌ نریان ۱۸ ماهه، کره مادیان ۱۸ ماهه، نریان ۲ ساله، مادیان ۲ ساله، نریان سه تا پنج ساله، مادیان سه تا پنج ساله و مادیان ۶ ساله و سیلمی‌ها (اسب نر با خصوصیات عالی و برتر) طبقه‌بندی شدند.

اسب‌های هر گروه یک دور در میدان مسابقه گردانده شده و بر اساس امتیاز داور، اسب‌های اول تا سوم هر گروه مشخص شد.

اسب ترکمن با همکاری ایران و ترکمنستان ثبت جهانی می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در حاشیه برگزاری این رویداد در مصاحبه با صداوسیمای مرکز گلستان گفت: «پرونده ثبت جهانی پرورش و نگهداری اسب ترکمن با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان در حال تدوین است و در ماه‌های آینده به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) ارسال خواهد شد.»

احمد تجری یادآور شد: «علاوه بر این، پرونده ثبت جهانی دیوار دفاعی گرگان پس از چند سال کار و تلاش مستمر، تکمیل و مهرماه امسال برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال‌شده است.»

او همچنین از تصویب یک خط اعتباری (تسهیلاتی) ویژه توسعه گردشگری این استان توسط دولت خبر داد و بیان کرد: «مبلغ این تسهیلات که از محل بند الف تبصره ۱۸ خواهد بود برای امسال ۵۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده که هنوز ابلاغ نشده است.»

برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در حاشیه جشنواره اسب اصیل ترکمن

در حاشیه این جشنواره، نمایشگاهی از محصولات صنایع‌دستی هنرمندان شهرستان کلاله برای بازدید علاقه‌مندان بر پاشد. در این نمایشگاه 10 غرفه محصولات صنایع‌دستی از جمله نمد، تولیدات چرمی دست‌دوز، سوزن‌دوزی ترکمن، سوزن‌دوزی سیستانی، سوزن‌دوزی بلوچ، بافتنی سنتی، عروسک‌های محلی، منبت چوب، سفال سنتی لعابدار به نمایش درآمد.

چهاردهمین دوره جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل ترکمن سال 1398 با حضور ۲۳۰ راس اسب از ۲۲ استان کشور و حضور مهمانانی از کشورهای قزاقستان، ترکیه و ترکمنستان برگزار شد اما سال گذشته(1399) به دلیل شیوع کرونا پانزدهمین دوره آن برگزار نشد.

اسب ترکمن با داشتن بدنی کشیده و لاغر، گونه‌ای زیبا از نژاد اسب‌ محسوب می‌شود که بیشتر در منطقه ترکمن صحرای استان گلستان زیست کرده و پرورش می‌یابد. از گذشته بسیار دور پرورش اسب نزد قوم ترکمن‌های ساکن در استان گلستان رایج بوده و امروز هم این استان نه تنها در کشور بلکه در دنیا شهره به پرورش مادیان است.

اسب ترکمن گونه‌ای از اسب‌های اصیل ایرانی است که پیشینه‌ای طولانی در زندگی ترکمن‌ها دارد و با توجه به ویژگی‌های خاصش در تمام امور ورزشی پرطرفدار بوده و علاقه‌مندان حاضر هستند مبالغ هنگفتی را برای داشتن این اسب پرداخت کنند.

 

\"\"

 

\"\"

 

\"\"

 

\"\"

 

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14000815118784

برچسب‌ها