درگذشت قدیمی‌ترین بیت‌خوان کتول

استاد حاج مهدی ملک‌حسینی قدیمی‌ترین بیت خوان کتول و حامل میراث ناملموس فرهنگی استان پس از تحمل یک دوره بیماری در سن 94 سالگی درگذشت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، حاج مهدی ملک‌حسینی پیشکسوت عرصه هنر استان گلستان با توجه به زحماتی که در پاسداری و حراست از بیت خوانی به‌عنوان یکی از نمادهای هویتی قوم کتول و همچنین تربیت شاگردانی برای ترویج این هنر شاخص داشته در سال 1397 در فهرست حاملان میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

استاد حاج مهدی ملک‌حسینی در سال 1306 هـ.ش در شهر علی‌آبادکتول، روستای الازمن به دنیا آمد. پدرش، ملک اکبر، نی‌چی (نی‌نواز) بود. حاج مهدی در خانواده‌ای که اهالی آن دستی بر موسیقی داشتند، پرورش یافت. باگذشت زمان به بیت خوانی علاقه‌مند شد و در سن 15 سالگی به‌طورجدی به این هنر پرداخت تا به درجه استادي رسید. استاد آشنایی کامل به مقام‌های موسیقی آوازی کتول و داستان‌های مربوط به اشعار و دوبیتی‌ها داشت و مسلط به خواندن دوبیتی‌های کتول بود و علاوه بر بیت خوانی در ایام ماه مبارک رمضان به سحر خوانی نیز می‌پرداخت.

استاد ملک‌حسینی، به‌عنوان قدیمی‌ترین بیت خوان کتول شناخته می‌شد. استاد با فعالیت و رعایت اصول موسیقی در حیطه آوازی توانست از این هنر ارزشمند که يكی از نمادهای هويتی كتولی‌ها است پاسداری و حراست کند و آن را تا به امروز زنده نگه دارد.

 

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 14000927118918

برچسب‌ها