حمام بیگ‌جوان چایپاره مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی گفت: «با واگذاری حمام بیگ‌جوان چایپاره به بخش خصوصی اقدامات مرمتی آن با نظارت کارشناسان اداره‌کل در حال انجام است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، حسن سپهرفر، ۱۷ دی ۱۴۰۰ با بیان این مطلب اظهار کرد: «امسال این بنا از طریق ماده ۲۷ قانون الحاق بخشی از مقررات مالی دولت به منظور مشارکت بخش خصوصی واگذار شده است.»

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی افزود: «مقرر شده است بخش خصوصی پس از اتمام مرمت این بنا با  کاربری خدماتی و پذیرایی آن را مورد بهره‌برداری قرار دهد.»

او ادامه داد: «بنای حمام بیگ‌جوان در غرب شهر قره ضیاالدین و شمال غرب محله بیگ‌جوان با مساحتی در حدود ۵۴۰ مترمربع، در دوره قاجاریه ساخته شده است.»

سپهرفر گفت: «بنای حمام از فضاهای مختلفی نظیر هشتی ورودی، سربینه، گرم‌خانه، خزینه، تون و . . . تشکیل شده و از منظر معماری، فضای سربینه و گرم‌خانه دارای گنبدی مرتفع با چهار گنبد کوچک در اطراف آن بوده که بر روی چهار ستون قرار گرفته است.»

حمام بیگ جوان مربوط به دوره قاجار است که در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14001017378259

برچسب‌ها