رد پای دایناسورها روی میراث آلبرتا

تیم واقعیت مجازی در کالج لثبریجِ کانادا، با بهره‌گیری از فناوری واقعیت افزوده، در جان بخشیدن به میراث آلبرتا کمک می‌کند.

به‌گزارش میراث‌آریا، سایت دیرینه‌شناسی Grande Cache Dinosaur Track در کنار کوه‌های راکی ​​در شمال غربی ادمونتون، کانادا، واقع شده است. این منطقه تنها جایی در کشور کانادا است که ردپای دایناسورها در مقیاس بزرگ در آن باقی مانده است. تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰هزار اثر منحصربه‌فرد از گونه‌های مختلف خرنده منقرض‌شده متعلق به دوره کرتاسه در ۲۵ مکان مختلف در این منطقه پیدا شده است. 

بازدیدکنندگان از مرکز گردشگری و تفسیری Grande Cache در MD of Greenview در حال حاضر می‌توانند ردپای این دایناسورها را به صورت مجازی دنبال کنند، که این امر به لطف کار و تلاش سخت محققان کالج لثبریج در بخش پژوهشی و آموزشی کاربردی فناوری‌های فضایی (START) صورت پذیرفته است.

\"\"

این ردپاها بیش از ۹۰ میلیون سال در زیر لایه‌های سنگ از گزند و تخریب ناشی از پدیده‌های طبیعی حفظ شدند تا اینکه در عملیات اکتشاف فضای باز در دهه هشتاد میلادی آشکار شدند. این ردپاها بر روی صخره‌های شیب‌دار قرار دارند که دسترسی به آن‌ها برای عموم تقریباً غیرممکن است. 

مایک مک‌کریدی، رئیس کالج لثبریج و رئیس تحقیقات کاربردی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، گفت: «گرند کش با دارا بودن این سایت منحصربه‌فرد، فرصت‌های گردشگری شگفت‌انگیزی دارد، اما به دلیل نگرانی‌های لجستیکی و ایمنی، نمی‌توانست مردم را برای بازدید به این منطقه بیاورد.» 

بنابراین، به‌جای بازدید فیزیکی افراد از این مسیرها، مک‌کریدی و تیمش که همراه با مربی و محقق کالج واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (VR/AR) و آلیسون سیکور که فارغ‌التحصیل برنامه VR/AR بنجامین بلک‌ول است، شرایط بازدید مجازی از این مکان را فراهم آوردند.

\"\"

به لطف تکنولوژِی فتوگرامتری، تیم کالج لثبریج تصاویری واضح و دقیقی را از ردپای دایناسور را ثبت کرده‌اند و از این طریق توانستند تجربه تصاویر VR همه‌جانبه، به اضافه ترکیب تصاویر ۳۶۰ درجه و یک تورلیدر که اطلاعات لازم را برای بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد تا مهارت‌های دیرینه‌شناسی آن‌ها را ارتقا بخشد، در اختیار همگان قرار دهند. 

تیم کالج لثبریج بسیار بااستعداد است و در توانایی خود برای بازسازی سایت دایناسورها از انتظارات فراتر رفته است. بخشی از بودجه این پروژه از طریق کمک هزینه ۱۸ هزار دلاری از برنامه حمایت اقتصادی جامعه و منطقه‌ای استان تامین می‌شود. در ماه ژوئن، مک‌کریدی و سیکور، این پروژه را به اجلاس جهانی VR/AR ۲۰۲۱ - آمریکای شمالی ارائه کردند و توجه بین‌المللی را به کار تیم جلب کردند. 

* ترجمه: بابک صوفیانی

انتهای پیام/

کد خبر 14001103900875

برچسب‌ها