بهگزارش میراث آریا بهنقل از ستاد خبری نمایشگاههای گردشگری و صنایعدستی تهران، جلال نصیریان با اشاره به اقداماتی که در آغازین روزهای فعالیتش در حوزه گردشگری پس از انقلاب انجام داده، اظهار کرد: «گردشگری به واسطه افرادی دلسوز و فعال توانسته ارتقا پیدا کند، افرادی که دلسوزانه حتی حقالتدریس خود را نیز دریافت نمیکردند.»
او با بیان اینکه گردشگری صرفا علم آکادمیک نیست و باید مهارتمحور باشد، گفت: «آموزشهای این حوزه باید بر پایه آکادمیک ارائه شود و در این باره باید مهارتافزایی نیز داشته باشیم.»
این فعال گردشگری با بیان اینکه مدیریتها باید در کشور ما نیز به سمت جهانی شدن بروند، به مصادیق گردشگری در حوزه سازمان جهانی گردشگری اشاره کرد و گفت: «یکی از این اقدامات این است که سفارتها باید دفتر گردشگری داشته باشند.»
او ضمن مخالفت با واژه فارغالتحصیلان در حوزه گردشگری و عنوان برنامه اظهار کرد: «ما آموختن را باید تا پایان عمر ادامه دهیم، پس نمیتوانیم به فارغالتحصیلان بسنده کنیم.»
هنوز اولویت حاکمیت آموزش گردشگری نیست
در ادامه جعفر باپیری پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه دانش آموخته چه تعریفی دارد، گفت: «گردشگری رشتههای متعددی دارد و سالانه بیش از هزار نفر جذب داریم.»
او اظهار کرد: «بسیاری از فعالان در حال خروج از گردشگری هستند و به سایر صنایع ورود کردهاند. بسیاری هم به دنیای پژوهش و آکادمیک ورود کردهاند و وارد دنیای صنعت نشدهاند، لذا دانشآموختگان گردشگری در جایگاه مطلوبی نیستند.»
باپیری با بیان اینکه ما باید سلسله مراتب علمی داشته باشیم، گفت: «آدمهایی با افکار عمیق و فیلسوف مانند ارسطو، تئوریسینها و بعد مدلسازها هستند و بعد مدیران اجرایی را در مرحله داریم و هر کدام در جایگاه خود اهمیت دارند و قابل تغییر نیستند.»
او در مورد آموزشهای کوتاه مدت تصریح کرد: «هنوز اولویت حاکمیت چنین مسائلی نیست و مدیران کنونی هم نمیخواهند فرایندها تغییری کند.»
این پژوهشگر حوزه گردشگری با بیان اینکه اقتصاد عمده کشور در دست دولت و حاکمیت است، گفت: «گردشگری مورد اهمیت حاکمیت است و این سیستم حتی در بخش خصوصی هم دولتی است.»
او تاکید کرد: «دانشگاه باید در تکمیل زنجیره گردشگری اقدام کند هرچند من آن را یک تخصص نمیدانم بلکه زمینهای میدانم که باید در کنار آن تخصص داشته باشند.»
دانشآموختگان گردشگری در جایگاه مطلوبی نیستند
در ادامه امین سلطانی دبیر اتاق فکر گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه در دولت خاتمی شاهد آغاز حرکتهای مثبت گردشگری در دوران پس از انقلاب بودیم، گفت: «سیر تاریخی دورههای مدیریت کشور در خصوص گردشگری متفاوت بوده است. مسئله دانش آموختگان و ورود به صنعت آنها با مسئله صرفا مطالعات و جذب شدن در حوزههای آکادمیک است. اشتغالهای متفاوتی در این صنعت وجود دارد که تنوع آنها در رشتههای آکادمیک باید مورد توجه قرار گیرد که تاکنون این مهم، محقق نشده است.»
او با اشاره به اینکه نحوه آموزشها به شکل تربیت مدیریتهای دولتی بوده است، گفت: «علاقهمندان باید از دورههای نوجوانی به صورت عملی وارد گردشگری شوند، باید فشار بیاوریم و مطالبه داشته باشیم تا بدانند دانشآموختگان هم اقداماتی را انجام میدهند.»
انتهای پیام/