توسعه گردشگری داخلی تا حرکت به‌سمت گردشگری خلاق

در نشستی که با حضور فعالان گردشگری و با رویکرد پاسخگویی به چرایی و چگونگی توسعه گردشگری داخلی برگزار شد، گردشگری خلاق و کمک به توسعه این نوع گردشگری از سوی بخش خصوصی جزو مهم‌ترین مباحث مورد بحث بود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی، حسن تقی‌زاده انصاری رئیس هیئت مدیره جامعه گردشگری الکترونیک با طرح چند پرسش در ابتدا این‌گونه آغاز کرد: «وزارتخانه ما چه وظایفی دارد و نگاه حاکمیت و دولت این مسئله است یا همچنان هدف این است که امکانات و مسیرهای قبلی طی شود و آیا برای بحران ریزش نیروهای متخصص و بحران‌های بعدی برنامه‌ای داریم یا نه؟»

او با بیان اینکه باید برای آماده شدن بازآفرینی کنیم و تاب آوری را افزایش دهیم، گفت: «نباید با خیال راحت فکر کنیم که این بحران تمام شده است و همه حوزه‌های خدماتی و گردشگری را متاثر کرده است.»

این فعال به قیمت‌های بالای سفرهای داخلی به مقاصدی مانند کیش اشاره کرد و گفت: «این مسائل نکات سردرگمی است که ما برای مدیریت مقصد در کیش باید در نظر داشته باشیم.»

او به یزد و کرمان و فلات مرکزی اشاره کرد و گفت: «باید خلاقیت و تنوع مقصد و توزیع مقصد را در این حوزه بگنجانیم تا بتوانیم مدیریت کنیم.»

تقی‌زاده انصاری به‌ نبود نظارت بر برخی از سفرها اشاره کرد و گفت: «سبک سفرها و گردشگری در خیلی از مقاصد در حال عوض شدن است و این در حالی است که ما آمادگی این مسئله را نداریم.»

سفر باید در سبد کالای مردم قرار گیرد 

محمود بنکدار مشاور هیئت‌مدیره جامعه تورگردانان ایران با بیان اینکه رویکرد ما نسبت به گردشگری طبیعت سبقه دیرین دارد، گفت: «شاید مردم ما در آن زمان به آثار و جاذبه‌های تاریخی توجهی نمی‌کردند و به طبیعت می‌رفتند و معتقد بودند که این آثار برای گردشگران خارجی است.م

او افزود: «این در حالی است که کشورهای اروپایی برای کمپرها هم برنامه‌ریزی داشته‌اند.»

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه سفر باید در سبد خانوار باشد و به گردشگری داخلی بیندیشند، گفت: «قیمت‌های بالای گردشگری داخلی منجر شده که سفر داخلی هم به سمت غیرممکن حرکت کند و نگرانی ما از اتفاقات غیرقانونی است.»

گردشگری خلاق جایگزین گردشگرب‌هایی انبوه 

سهند عقدایی رئیس کمیته گردشگری خلاق اتاق بازرگانی ایران با بیان این پرسش که گردشگری طبیعت گردی و تجربه گرا چه نیازهایی دارد، اظهار کرد: «زیرساخت گردشگری انبوه، اقامت، حمل و نقل و پروازها هم جزو گردشگری انبوه هستند که در کشور ما امکان آن وجود ندارد.»

او در خصوص گردشگری فرهنگی و انبوه به مشکلات زیرساختی اشاره کرد و گفت: «این در حالی است که گردشگری طبیعت و کشاورزی و… جزو گردشگری‌هایی است که با آموزش و امکانات محدود قابل راه‌اندازی است.»

این مسئول با بیان اینکه باید سرمایه‌گذاری‌ها به سمت آموزش بروند، گفت: «گردشگری خلاق باید جایگزین اندیشه گردشگری انبوه در برنامه ریزی‌های گردشگری شود.»

از فدراسیون تا میزهای تخصصی گردشگری

اما در پاسخ به تمام چالش‌ها و سوالات ذهنی مطرح شده، نماینده وزارت گردشگری در این نشست، یکی از ویژگی‌های گردشگری را فصلی بودن دانست و گفت: «همین مسئله منجر شده است که در برخی روزها شاهد گردشگر باشیم و در برخی روزها نیز گردشگر نباشد.:

مهدی بهاروند رئیس گروه توسعه جاذبه‌ها و محصولات گردشگری اداره کل توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری به مشکلات دیگری مانند ورودی مالی و اقتصاد داخلی اشاره کرد و گفت: «با وجود مشکلاتی که در این باره وجود دارد، پیش‌نویس تسهیلات سفر در حال تدوین است هرچند قبلا این امکانات توسط کارتهای سفر انجام می‌شد که در حال حاضر به دنبال بهبود آن هستیم.»

او با بیان اینکه یکی از محصولاتی در سفر از قبل وجود داشت، گفت: «گردشگری کشاورزی بود و چون اخذ مجوزهای آن راحت‌تر بود به خوبی به سمت این نوع گردشگری حرکت کرده‌اند.»

بهاروند به مشکلات قانونی موجود در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: «این مسائل منجر به کور شدن خلاقیت‌ها و ایده‌ها می‌شود و اگر فردی بخواهد در حوزه‌ای مانند گردشگری معدن کار کند نمی‌توانیم به آن بپردازیم.»

بهاروند به حوزه گردشگری دریایی اشاره کرد و گفت: «تعدادی شناور وجود دارد که بدون مجوز و امکانات کافی مشغول هستند و در حال ساماندهی آن هستیم.»

او با بیان اینکه به‌دنبال ایجاد فدراسیون‌های گردشگری هستیم که در دل بخش خصوصی ایجاد خواهد شد گفت: «میزها و کارگروه‌های ۱۵ فدراسیون و ۵۰ میز است و متولیان آن بخش خصوصی خواهد بود و اجرایی شدن آن به رفع مشکلات نظارت می‌کند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001110578220

برچسب‌ها