میزگرد تخصصی «پارادایم گردشگری تعالی‌بخش» برگزار شد/ گردشگری حلال نیاز همه جوامع است

میزگرد تخصصی «پارادایم گردشگری تعالی‌بخش» با حضور صدرا عمویی، ندا زرندیان، کارشناس گردشگری و گروه اندیشه‌ورز گردشگری تعالی بخش، علیرضا محمد علی‌زاده، فعال حوزه گردشگری تعالی‌بخش و علیرضا میرجلیلی، مدرس به زبان‌های انگلیسی، عربی و اسپانیایی و مبلغ بین‌الملل در آخرین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به آن برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران، زرندیان در ابتدای این میزگرد گفت: «در عصر جدید که اکثر افراد به پایداری قائل هستند، ریزپارادایم‌هایی شکل گرفته، چون جامعه به سمت مطالبه‌گری رفته است. بنایی بگذاریم که این پارادایم پایداری شروع به شکل گرفتن کند. این پارادایم می‌تواند به کمک افرادی شکل بگیرد دارای ارزش‌های خاصی هستند.» 

او ادامه داد: «ما می‌خواهیم الگویی بسازیم تا هرکسی به هر نوع سفری که می‌رود با رعایت یکسری شاخص بتواند وارد گردشگری تعالی‌بخش شود. چون قرار نیست در این نوع گردشگری فقط کسانی شرکت داشته باشند که به قولی مذهبی هستند.» 

عمویی، مدرس دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه گردشگری درباره گردشگری تعالی‌بخش گفت: «ما برای اینکه بخواهیم یک شاخه جدید بخواهیم ایجاد کنیم، نیاز به وقت گذاشتن داریم. اینکه ببینیم، بخوانیم و کشورهای دیگر را بررسی کنیم. یکی از دلایلی که غرب در این حوزه‌ها همیشه پیشرو بوده است، به خاطر داده‌هایی است که آن‌ها داشته‌اند و براساس آن نظریات خود را پرداخته‌اند. ما برای اینکه بتوانیم داده‌های درست پیدا کنیم، باید وقت بگذاریم و این نظریه را فربه کنیم.» 

او ادامه داد: «ما رویکردی را با توجه به مقتضیات کشور خودمان داریم به گردشگری اضافه می‌کنیم که این در حوزه‌های مختلف وجود دارد. از طرف دیگر، انقلاب اسلامی به چهل سالگی رسیده است و ما می‌خواهیم برداشتی باتوجه به این انقلاب در زمینه گردشگری داشته باشیم.» 

عمویی درباره شرایط توسعه این نوع گردشگری گفت: «به نظر من ما در گردشگری تعالی‌بخش باید برای ذینفعان مزایایی تعریف کنیم. چون در گونه‌های دیگر گردشگری که هم‌اکنون وجود دارد، مزیت‌هایی از قبل وجود دارد. این نوع گردشگری می‌تواند روی انواع گردشگری تاثیر بگذارد.» 

او تاکید کرد: «در جریان گردشگری باید به موضوع رشد فردی و خودباوری توجه شود. این گردشگری باید فضایی ایجاد کند که تعامل شما را با خانواده بیشتر کند. از طرف دیگر باید به عبادت و زیارت مناسک مذهبی از هر آیین و مذهبی توجه شود. و نکته بعدی این است که بتواند با مردم تعامل داشته باشد.» 

عمویی با اشاره به اینکه فعالیت‌های گردشگری باید دانش بنیان یا اقتصادی باشد گفت: «گاهی این نگاه وجود دارد که می‌خواهند صرفا گروهی از بچه‌های ارزش را جذب کنند. مخاطب گردشگری تعالی‌بخشی انسان است، خارج از اینکه در چه موقعیتی قرار دارد. همینطور این نوع گردشگری باید فرهنگ پایه باشد و متناسب با طبیعت باشد. بسیار مهم است که حافظ محیط زیست باشد.» 

او افزود: «من این هفت نقش را برای کسانی که به سراغ گردشگری تعالی‌بخش می‌روند، یادآوری می‌کنم. ما باید برای ذینفعانمان مزایای دیگری تعریف کنند. اساسا موضوع گردشگری تعالی‌بخش حدود سه، چهار سال است که مطرح شده است.» 

عمویی با اشاره به اینکه این نوع گردشگری از تفسیر قرآن شکل گرفته است گفت: «کسانی که این نوع گردشگری را مطرح می‌کنند، می‌گویند باید عبرت‌آموز باشند.» 

علیرضا محمدعلی‌زاده، فعال حوزه گردشگری تعالی‌بخش درباره این نوع گردشگری گفت: «این بحث اولین بار در سال ۱۳۹۶ مطرح شد. در آن زمان ماموریت من این بود که این حوزه را بسط بدهیم. «گردشگری تعالی» یک رویکرد است که باید در تمام گونه‌های گردشگری قائل شود. تفاوت اصلی این نوع گردشگری با دیگر گونه‌ها این است که این رویکرد خدامحور است، نه انسان‌محور. »

او ادامه داد: «گردشگری تعالی‌بخش برگرفته از ادیان الهی است. پایه این رویکرد به انقلاب اسلامی ایران برمی‌گردد. متاسفانه این رویکرد در گردشگری ما قالب نیست.» 

علیرضا میرجلیلی، مدرس به زبان‌های انگلیسی، عربی و اسپانیایی و مبلغ بین‌الملل گفت: «ما در جنگی بین خداگرایی و انسان‌گرایی هستیم. اینکه آیا لذت‌ها باید بر اساس خواسته‌های فرد باشد یا الهی.» 

او ادامه داد: «اگر بخواهم گردشگری تعالی‌بخش را معرفی کنم، به قرآن مراجعه می‌کنم. ولی در کتاب مقدس هم نگاه شبیه به قرآن است. ما در مجموع بیش از ۳۰ کلید واژه داریم که یکی از آن‌ها سفر است. ما بیش از ۴۶۰ آیه درباره مبانی سفر داریم و نزدیک به ۲۵۰ آیه در مورد حکمت سفر وجود دارد. نزدیک به ۸۸۰ آیه ما درباره سفر در قرآن داریم.» 

میرجلیلی با بیان اینکه باید در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود، گفت: «باید به این بحث که چه تفاوتی بین مهاجرت و سفر در قرآن وجود دارد، پرداخته شود. بارها قرآن ما را توبیخ می‌کند که چرا شما گردش یا سفر نمی‌روید. چرا در جای خودتان نشسته‌اید. تمرکزتان را بهم بزنید تا بتوانید به اهداف عالی برسید. گردشگری در جوامع الهی یک خدمتی است که در قبال آن برکت‌هایی به وجود می‌آید.» 

او افزود: «ما نوع گردشگری در جهان داریم به اسم گردشگری حلال. چون گوشت اسلامی ذبح می‌شود، طعم آن بهتر می‌شود. گردشگری حلال در مقابل گردشگری حرام است. فرض کنید شما بروید جایی و سنت‌های مردم را تغییر بدهید، این از نظر اسلام حرام است. گردشگری حلال به معنای اینکه نمی‌خواهم سنت‌های گذشته خودم بهم بریزد به خاطر اقلیتی که می‌خواهند در مدت کوتاهی فیض ببرند.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001112479292

برچسب‌ها