اکوتوریسیم می‌تواند به معیشت مردم کمک کند

میزگرد تخصصی «توسعه گردشگری و حفظ محیط زیست – تقابل یا تعامل؟» با حضور صیاد شیخی ایلانلو متخصص تنوع زیستی و محمد جهانشاهی معاون اداره کل توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری در آخرین روز پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به آن برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از ستاد خبری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران، محمد جهانشاهی معاون اداره کل توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری در با اشاره به بحث اکوتوریسیم یا بهره‌برداری پایدار از طبیعت گفت: «فکر می‌کنم این بحث در کشور ما نوپاست و هنوز جای بحث و گفت‌وگوی بیشتری دارد. ما امیدوارم بتوانیم دغدغه‌هایمان را در این بحث در رابطه با حفاظت از محیط زیست مرتفع کنیم.» 

صیاد شیخی ایلانلو متخصص تنوع زیستی هم در ابتدای این جلسه گفت: «می‌خواهم از تهدیدات و بحران‌هایی که در حوزه محیط زیست وجود دارد، شروع کنم. اگر ما می‌خواهیم به زندگی روی کره زمین ادامه بدهیم باید از این زیرساخت محافظت کنیم. به طبع هر توسعه‌ای هم که بخواهد اتفاق بیفتد به محیط زیست آسیب می‌زند. توریسیم و گردشگری می‌تواند ابزاری برای حفاظت از محیط زیست باشد.» 

او ادامه داد: «از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ ما نیمی از منابع زیستی و جانداران خودمان را از دست دادیم و باعث انقراض آن‌ها شده‌ایم. ما در چرخه محیط زیست زندگی می‌کنیم. انسان جزئی از این چرخه است، نه در بالای این چرخه. بنابراین آسیب رسیدن به چرخه باعث از بین رفتن ما هم می‌شود. پس ما باید این موضوع را جا بیندازیم که حذف هر موجودی همانند انسان باعث ایجاد بحران محیط زیستی می‌شود.» 

شیخی ایلانلو با بیان اینکه شیب نابودی محیط زیست بسیار سرعت گرفته است، گفت: «تا ۵۰ سال آینده ما نیمی از منابع محیط زیستی خودمان را از دست می‌دهیم.» 

او افزود: «قبل از شیوع ویروس کرونا، پیش‌بینی شده بود که میزان گردشگر در ایران به ۸ میلیون نفر برسد. ولی کرونا یک مشکل مقطعی است. هر چند که به نظر می‌رسد شیوع این ویروس هم از تخریب طبیعت نشات می‌گیرد.» 

این متخصص تنوع زیستی در خصوص علت جذب گردشگر به کشورها گفت: «بحث فرهنگی، طبیعتی و آب و هوای مناسب از دلایلی هستند که باعث جذب گردشگر می‌شود. دو مورد از این موارد ارتباط مستقیم به محیط زیست دارد. اگر ما می‌خواهیم از محیط زیست حفاظت کنیم، باید این موضوع را دغدغه همه جامعه بکنیم نه فقط فعالان این حوزه.» 

او ادامه داد: «نگاه ما به گردشگری مثبت است و آن را توزیع‌کننده ثروت می‌دانیم. چون در گردشگری همه می‌توانند از آن سود ببرند. درحالی‌که در دیگر صنایع فقط افراد خاصی هستند که از آن بهره‌مند می‌شوند. ما به دنبال این هستیم که معیشت درست برای همه فراهم کنیم. ما میراث طبیعی غنی داریم ولی ما باید به سمت توسعه درست برویم. این فقط وظیفه وزارتخانه نیست. وزارتخانه فقط باید دستورالعمل‌ها و زیرساخت‌ها را فراهم کند. این موارد شاید در کوتاه مدت جوابگو نباشد، ولی قطعا در مسیر درست که قرار بگیریم، می‌توانیم به نقطه مثبتی برسیم.» 

محمد جهانشاهی معاون اداره کل توسعه گردشگری داخلی معاونت گردشگری با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۰ سال است که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کند، گفت: «ما بخشی از مشکلاتی که در بحث اکوتوریسم و بوم‌گردی وجود دارد را قبول می‌کنیم ولی در دنیا، هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند از محیط زیست حفاظت کند.» 

او ادامه داد: «مدل‌هایی در جهان تعریف شده است که با مشارکت ذینفعان، دولت و علاقه‌مندان توانسته‌اند از محیط زیست به خوبی محافظت کنند. کشورهایی مانند مالزی، سویس و… مدت‌هاست که متوجه ارزش‌های محیطی خودشان شده‌اند و توانسته‌اند با استفاده از اکوتوریسیم از آن‌ها بهره‌برداری درستی کنند. ضمن اینکه از محیط زیستشان هم محافظت کنند. گردشگری از چهار مسیر این قدرت را دارد که درآمد کشورها را افزایش دهد.» 

جهانشاهی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: «این مقطع هم خواهد گذشت و گردشگری به جایگاه خودش برمی‌گردد. کشور ما هم این حق را دارد که از این سفره بزرگ دنیا بهره ببرد. ما در زمین و آسمان این کشورمان ثروت داریم و تنوع زیستی فراوانی داریم، ولی مسیر درستش را ما طی نکردیم. ما بسیار امیدوار هستیم و چاره‌ای به جز این نداریم. کمیته ملی طبیعت‌گردی مدتی بود که فعال شده بود، یکی از اولویت‌ها این است که این زمینه را فعال کنیم.» 

او افزود: «ما دوازدهمین کشور به لحاظ مساحت هستیم. بزرگی کشور ما یک بحث است و تنوع زیستی هم یک بحث دیگر. جمعیت در کشور ما در محیط‌های متفاوتی زندگی می‌کنند، گردشگری همین ۹۰ میلیون جمعیت می‌تواند باعث رونق گردشگری شود. ولی باید قبول کنیم در شرایط فعلی هر اتفاقی که در محیط زیست ما می‌افتد، جای نگرانی دارد. ما باید تلاش کنیم حفاظت از محیط زیست را فرهنگ‌سازی کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001112479370

برچسب‌ها