گردشگری کشاورزی فرصتی برای رونق گردشگری پایدار کردستان

در مسیر توسعه و آبادانی کردستان شاهد طرح‌های بزرگ و کوچک در حوزه گردشگری هستیم؛ در این میان مجموعه گردشگری، بوم‌گردی و کشاورزی «شهم»، از این گونه طرح‌هاست که با رویکردی این‌چنین و با هدف رونق گردشگری و اقتصادی استان متمرکز شده است.

اسکندر مرادی یکی از جوانان باانگیزه و مستعد کردستان است که توانسته برای نخستین‌بار با راه‌اندازی مزرعه گردشگری کشاورزی، گامی موثر در حوزه توسعه پایدار استان بردارد. 

او سابقه درخشانی در کارنامه خود دارد که از جمله آن می‌توان به کسب رتبه اول در کنکور دکترای تخصصی رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه تهران، معاونت آموزشی دانشگاه پیام نور کردستان به مدت چهار سال، ریاست این دانشگاه به مدت پنج سال و هم‌اکنون نیز عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان اشاره داشت. 

در این گفت‌وگو بیشتر با این مجموعه آشنا خواهیم شد. 

لطفا بفرمایید چه چیزی باعث شد شما اقدام به راه‌اندازی این مجموعه کنید؟ 

بنده از همان دوران کودکی تا اکنون باتوجه به این‌که خانوده‌ای کشاورز بوده‌ایم و در فعالیت‌های کشاورزی شرکت می‌کردم و تقریبا تمامی مراحل زندگی من با کشاورزی سنتی عجین بوده و از دستاوردهای علمی در کشاورزی بی‌بهره نبوده‌ام که این امر سبب شد در کنار فعالیت‌های کشاورزی، اقدام به راه‌اندازی این مجموعه در روستای دورود شهرستان سروآباد کنم. 

کار احداث این مجموعه از چه‌زمانی آغاز شد؟ 

کار احداث بوم‌گردی این مجموعه در فروردین‌ماه امسال انجام شد و مدتی پیش نیز به فکر راه‌اندازی مجموعه گردشگری کشاورزی افتادم و با ارائه طرح توجیهی و توان‌های محیطی موجود مورد موافقت مسئولین ذی‌ربط قرار گرفت. اکنون یک مجموعه گردشگری و بومگردی و در کنار آن مزرعه گردشگری کشاوزی تحت مدیریت مستقیم خود است و عنوان این مجموعه‌ها مجموعه گردشگری، بوم‌گردی و کشاورزی «شهم» است. 

شهم در زبان محلی به معنی محل خنک و خوش آب و هواست. این مجموعه در ساحل رودخانه خروشان سیروان و در جنوب شهر سروآباد، روستای دورود واقع شده است. 

مساحت این مزرعه چقدر و دارای چه امتیازاتی است؟ 

مساحت این مجموعه دو هکتار بوده و امتیازاتی از جمله آّب و برق و گاز و هم‌چنین سیستم آب‌یاری به‌صورت بارانی و تحت‌فشار و نیز سوئیت‌های اقامتی براساس مصالح بومی است. 

چه خدماتی در این مجموعه ارائه و ظرفیت پذیرش آن چند نفر است؟ 

این مجموعه با ظرفیت پذیرش ۷۰ نفر، به‌صورتی طراحی شده که گردشگران می‌توانند در فعالیت‌های کشاورزی مشارکت کنند و با مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات و ماهیت چنین مرکز تولیدی، تحقیقاتی و آموزشی بیشتر آشنا و زندگی یک کشاورز واقعی را تجربه کنند؛ همچنین می‌توانند خود اقدام به پذیرایی و برپا نمودن آتش و پخت‌وپز یا اقدام به کمپینگ در ساحل رودخانه کنند. 

در این مجموعه چه محصولاتی عرضه می‌شود؟ 

این مجموعه ترکیبی از انواع فعالیت‌های کشاورزی و زراعی است و محصولاتی از قبیل گردو، انجیر، انگور، انار، به، گوجه‌سبز و به‌صورت آزمایشی زیتون و هم‌چنین یک‌هکتار یونجه در این مجموعه برای تجربه زندگی واقعی یک کشاورز در دسترس گردشگران قرار دارد. 

توضیحات مختصری در خصوص این نوع از گردشگری بفرمایید؟ 

پرواضح است که گردشگری یک مفهوم وسیع و فراگیر و دارای انواع متنوع است؛ گردشگری فرهنگی، تاریخی، ورزشی، پزشکی و سلامت، گردشگری کتاب، گردشگری بازدید از مناطق جنگی، بوم‌گردی، گردشگری مناطق روستایی، اکوتوریسم و انواع دیگر گردشگری گسترش یافته‌اند. 

گردشگری کشاورزی، بوم‌گردی، اکوتوریسم و روستایی در واقع مکمل یکدیگرند؛ گردشگری کشاورزی یک روی‌کرد زیست‌محیطی به مقوله گردشگری است که هم مبتنی بر کمترین تاثیرگذاری بر محیط، حفاظت از منابع، اشتغال پایدار و در نظر گرفتن منافع نسل‌های آینده است. گردشگری کشاورزی مبتنی بر اخلاق و فلسفه بوم‌محور است. نگرش سودجویانه به‌مقوله اقتصاد و اشتغال در حاشیه قرار می‌گیرد. در واقع یکی شدن انسان، محیط، فرهنگ و اقتصاد است. 

برای راه‌اندازی این مجموعه چه‌میزان سرمایه‌گذاری و برای چند نفر شغل ایجاد کردید؟ 

با استفاده از تسهیلات بانکی به‌میزان یک میلیارد تومان و ۱/۵میلیارد تومان آورده شخصی توانستم این مجموعه را راه‌اندازی و برای شش نفر به‌صوت مستقیم شغل ایجاد کنم.

با چه هدفی اقدام به این کار کردید؟ 

هدف من در ایجاد این مزرعه با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه و تنوع پدیده‌های طبیعی، ارایه یک الگوی بومی برای شهرستان سروآباد و استان کردستان است. خوشبختانه استان ما دارای استعدادهای بی‌نظیر در زمینه گردشگری است و به‌نظر می‌رسد که با ترکیب فعالیت‌های گردشگری و کشاورزی نوعی جدید از روابط تولیدی در استان ما به‌خصوص در مناطق روستایی شکل می‌گیرد و می‌تواند به اشتغال پایدار روستایی منجر شود. 

چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان در این حوزه دارید؟ 

استان کردستان در حوزه کشاورزی دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است که از آن‌ها کمتر در زمینه توسعه گردشگری کشاورزی استفاده شده است، علاقه‌مندان به‌این حوزه می‌توانند با ادغام کشاورزی و توریسم، مناطق روستایی را به سمتی سوق دهند که جدای از محل تولید و کشاورزی پایدار و به‌بود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان کشاورز، مرکزی برای جذب گردشگران محلی، ملی و خارجی باشد. 

موفقیت را چگونه توصیف می‌کنید و دلیل موفقیت خود را در چه می‌بینید؟ 

موفقیت مجموعه‌ای از تلاش‌های کوچک و روزانه است؛ آنچه اکنون در ذهن اتفاق می‌افتد واقعیت زندگی ما در فرداست، ذهنیت همه ما باید ایجاد اشتغال پایدار برای هم‌شهریان و هم‌وطنان باشد؛ بنابراین تلاش برای آبادانی وطن و کشورمان وظیفه اخلاقی و انسانی همه ماست. 

در پایان سخن ناگفته‌ای دارید؟ 

آشنایی نسل جدید با کشاورزی و زندگی روستایی، جذب گردشگران داخلی و خارجی، اشتغال‌زایی و. . از مهم‌ترین فواید گردشگری کشاورزی یا گردشگری در مزرعه برای توسعه و رونق اقتصادی روستاها و معرفی قابلیت‌های استان است که امیدوارم با ایجاد این مجموعه بتوانیم گردشگران زیادی را از دیگر نقاط مختلف کشور به استان جذب کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 14001125348597

برچسب‌ها