انجام برنامه‌ریزی‌های نوین در حوزه محوریت‌های جدید صنایع‌‌دستی

اختتامیه ششمین جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر عصر امروز با صدور بیانیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا در بیانیه این جشنواره که عصر امروز دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ از سوی مهدی کشاورز یکی از داوران این جشنواره قرائت شد آمده است:

«واژه انقلاب با معنای تحول و دگرگونی ارتباطی مستقیم دارد و هنگامی که در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مصداق می‌یابد، موجد عصری جدید می‌شود.
به ثمر نشستن انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 نیز رُخدادی بود که تحولی ژرف را در تمامی جنبه‌ها و عرصه‌های زندگی ایرانیان پدید آورد. لیکن این تحول همچنان نیز پس از پیروزی انقلاب تداوم یافت و دیگر حیطه‌های زندگی ایرانیان را در بر گرفت.

لذا پاسداشت این رخداد، در صور و انواع گوناگون، امری بود واجب و ضروری و در نهایت منجر به برنامه‌ریزی و برگزاری مجموعه‌ای از برنامه‌های متنوع هنری به صورت سالانه بود که از آن با عنوان جشنواره فجر یاد می‌شود.

استادان و مسئولان صنایع‌دستی نیز با استقبال از این جشنواره و اهتمام ویژه در توسعه و تعالی آن جدیدترین مصنوعات خود را که برحسب شرایط و نیاز روز، و در یک کلام، بر اساس زمینه کاربرد ساخته و پرداخته شده، وارد رقابت جشنواره فجر نموده‌اند.

هرچند طی دو سال گذشته، شیوع بیماری کرونا آسیب‌ها و مشکلات فراوانی را گریبان‌گیر صاحبان صنایع و حِرَف مربوطه کرده، اما این بزرگواران و عزیزان با عزم راسخ و ارادهای پولادین پنجه در پنجه شرایط افکنده و رای خود را در عمل بر کرسی نشانده‌اند و باری دیگر حماسه‌ای ارزشمند را رقم زده‌اند.

معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نیز به پاس این تلاش و کوشش ایثارگرانه استادان متخصص و متعهد با تمام توان و امکانات موجود اقدام به طراحی و برپایی ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کرده و هرچند این قبیل اقدامات در برابر عزت نفس و استغنای استادان گرانمایه نابسنده است، لیکن موران به تقدیم ران ملخی در محضر سلیمان دلشادند.

در ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی برنامه‌ریزی‌های نوینی در خصوص محوریت‌های جدید انجام شده که ضمن تداوم رویکردهای موفق قبلی، افزوده شده‌اند.

محور اول: تأکید فراوان بر حضور محصولات کاربردی و دارای طراحی مناسب برای کاربردی‌سازی در زندگی امروز
محور دوم: نمایش آثار برگزیده برنامه داوری مُهر اصالت ملی که آن‌ها نیز مطابق استانداردها و معیارهای برنامه داوری مُهر اصالت بین‌المللی شورای جهانی صنایع‌دستی حول محور کاربردی‌سازی صنایع‌دستی در زندگی امروز ساخته و پرداخته شده‌اند.

محور سوم: تأکید مجدد بر برنامه رویش دوباره سرو (نکوداشت استادان برجسته فقید صنایع‌دستی و هنرهای سنتی و تجلیل از ادامه‌دهندگان راه آن بزرگواران) در شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی
مسئولان مربوطه امیدوارند خانواده بزرگ صنایعدستی و هنرهای سنتی کمبودها و کاستی‌های این جشنواره را به دیده اغماض نگریسته و همانند همیشه یاریگر خادمان خود باشند.

انتهای پیام/

کد خبر 14001125622927

برچسب‌ها