فلسفه نام‌گذاری روز پاسدار نهادینه کردن فرهنگ حسینی است

میلاد حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، بعنوان روز «پاسدار»، نام‌گذاری شده است. فلسفه این نام‌گذاری، نهادینه کردن فرهنگ حسینی و روح جهاد عاشورایی انقلاب اسلامی در کالبد نهادی انقلابی و مردمی است. به بیان امام راحل، «پاسداران»، همان مجاهدان فی سبیل‌الله هستند که مقامشان بزرگ‌تر از آن است که گوهر زیبای عمل خود را به عیار پست دنیا محک بزنند. آنان، فرزندان دفاع مقدس و پرچم‌داران عزت مسلمین و سپر حوادث کشورند.

وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ؛ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ؛

و براى (آمادگى مقابله با) دشمنان، هرچه مى‌توانید از نیرو و از اسبان سوارى فراهم کنید تا با این [تدارکات‏]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان‏] دیگرى را جز ایشان -که شما آن‌ها را نمی‌شناسید و خدا آنان را مى‏‌شناسد- بترسانید؛ و هر چیزى در راه خدا خرج کنید پاداشش به خود شما بازگردانیده مى‏‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت.

فرهنگ و تمدن ایران اسلامی، مملو از ایثار و فداکاری مردان و زنانی هست که در طول تاریخ بشریت برای برافراشته داشتن چراغ حق و ترویج اخلاق کریمه، همه هستی و آمال خود را بر سر هدف خویش گذاشته‌اند. چراکه کمر بستن برای احیای حقیقت‌خواهی، همتی جانانه می‌طلبد و تنها از اسوه‌گانی چون حسین(ع) برمی‌آید که آزادگی و شور حقیقت جویی‌اش، چنان حماسه‌ای آفرید که تا همیشه نامش جاودان و موجب احترام انسان‌های حق‌طلب خواهد بود.

 نام‌گذاری روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، به‌عنوان روز پاسدار از سوی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)، نشان از تدبیر حکیمانه ایشان و تکریم فضیلت‌های این نهاد مقدس و بیانگر این حقیقت است که فرزندان غیور ملت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره در صحنه مأموریت‌های خود حضوری به موقع، موفق و فداکارانه داشته‌اند.

 پاسداران سرافراز که در حساس‌ترین لحظات تاریخ انقلاب اسلامی به ندای "هل من ناصر ینصرنی" ‌امام و مقتدای خود لبیک گفتند و همچون دژی مستحکم مردانه و شجاعانه برای رسیدن به حق و حقیقت از هیچ کوششی دریغ نکردند؛ شایسته تکریم و تمجید بوده‌اند.

 امام خمینی رحمه الله، پاسدار و پاسداری را ادامه زنجیره نبوت و امامت از حضرت آدم(ع) تا حضرت محمد(ص) و از حضرت محمد(ص) تا امام حسین(ع) و از امام حسین(ع) تا انقلاب مهدی(عج) و برپایی کامل حکومت عدل الهی دانسته و پاسدار را پاسدار حق و قرآن و اسلام بر می‌شمارند. ایشان، پاسداران را سربازان خدا و سربازان امام زمان معرفی می‌کند. پاسداری  از اسلام را بالاترین پاسداری می‌دانند و آشکارا به پاسداران دستور می‌دهند که اسلام را حفظ کنند و به نسل آینده انتقال دهند و در مقام پاسدار و ارزش و پاسداری، می‌فرمایند:

پاسداران، همان مجاهدان فی سبیل‌الله هستند که مقامشان بزرگ‌تر از آن است که گوهر زیبای عمل خود را به عیار پست دنیا محک بزنند. آنان، فرزندان دفاع مقدس و پرچم‌داران عزت مسلمین و سپر حوادث کشورند.

 آنچه هویت اصلی پاسداران را تشکیل می‌دهد، مردمی بودن آنان است. یعنی هیچ‌گونه فاصله‌ای میان پاسداران و مردم وجود ندارد و آنان از بطن توده‌ها جوشیده‌اند. پاسداران، همراهان راستین مردم هستند و برای اسلامی می‌کوشند که محبوب دل مردم است. بنابراین آنان را می‌توان خدمت‌گزاران مردم و اسلام دانست.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در کنار سایر نیروهای مسلح مقتدر کشور، تحت فرماندهی فرمانده معظم کل قوا حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی)، بازوی توانمند و تعیین‌کننده در عرصه‌های مختلف خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و باعث شده سپاه پاسداران به بخشی‌ از هویت انقلاب اسلامی در جهت پاسداری و دفاع همه‌ جانبه و سلحشورانه از اهداف، آرمان‌ها و دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی تبدیل شود.

اکنون باید در برابر تندباد حوادث با قامتی استوار، برای نگهداری درخت انقلاب ایستاد و هیچ هراسی به دل راه نداد که خداوند به این انقلاب نظر دارد و جائی که خدا نظر دارد، پیروزی حتمی است و سرانجام فتح و غلبه از آن متقین است «والعاقبه للمتقین» ، «ولینصرنّ الله من ینصره» ، «الا انّ نصر الله قریب».

مبارک باد روز پاسدار؛ روز آنان که با پروانه حضورشان به دور شمع وطن، در جاده های سرخ ایثار و در مسیر ولایت، پاسدار ارزش‌های انقلابند.

انتهای پیام/

کد خبر 14001215957103

برچسب‌ها