برگزاری مراسم بزرگداشت روز بهاباد در آرامگاه ملأ عبدالله بهابادی

مراسم بزرگداشت روز بهاباد و آیین نوروزگاه این شهرستان به‌منظور ترویج و آشنایی هر چه بیشتر میهمانان نوروزی با آداب و آیین نوروزی مردم بهاباد، برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روز پنج‌شنبه 11 فروردین‌ماه مراسم بزرگداشت روز شهرستان بهاباد، با حضور مسئولان استان و شهرستان، در محل مقبره ملأ عبدالله بهابادی برگزار شد.

این مراسم شامل بخش‌های متنوعی از جمله، اجرای برنامه‌های شاد و متنوع محلی، اجرای موسیقی سنتی، نمایش نوروزی، مسابقات فرهنگی و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی بود.

آرامگاه ملأ عبدالله بهابادی، مزار صاحب کتاب «حاشیه» و عالم و فیلسوف قرن دهم هـ. ق در شهرستان بهاباد است که در حال حاضر به مجموعه فرهنگی ـ تفریحی تبدیل‌ شده است.

این سازه خشتی که با مساحت ۱۴۸ مترمربع در دوره قاجار بنا شده از جاذبه‌های گردشگری بهاباد است و فضای داخل مقبره به شکل هشت‌ضلعی با یک سقف گنبدی است.

آرامگاه ملأ عبدالله بهابادی دارای چند طاقچه و طاق‌نما است که سقف آن، هلالی و جناغی با کاشی‌کاری و گچ است. قسمت جنوبی ساختمان نیز سه ایوان با سقف جناغی و یک پنجره زیبا در ایوان وسطی دارد. این ساختمان با مصالح آجر، سنگ و ملاط گل و گچ ساخته‌شده و تزئینات خاصی ندارد.

آرامگاه ملأ عبدالله بهابادی با شماره ۳۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010111104159

برچسب‌ها