امسال بعد از دو سال وقفه، باری دیگر گردشگری و سفرهای نوروزی در کشور آغاز شد و تعدادی از مسافران نوروزی غیربومی در قالب مسافرت خانوادگی یا تورهای گردشگری، ایلام را به عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب کردند.
صنعت گردشگری هرچند طی دو سال اخیر به علت شیوع گسترده و جهانشمول سویههای گوناگون ویروس کرونا مختل شد اما در ماههای گذشته با فروکش کردن نسبی این ویروس، گردشگری نیز نسبت به ماههای اول شیوع، از وضعیت مطلوبتری برخودار شده است.
سال گذشته که عزتالله ضرغامی به استان ایلام سفر کرده بود از ایجاد تورهای گردشگری به مقصد استانهای کمتر شناخته شده برای گردشگری خبر داد که ایلام نیز در این سبد قرار میگیرد.
صنعت گردشگری در دهههای اخیر یکی از مهمترین محلهای کسب درآمد برای همه دولتها و جوامع محسوب شده و همواره از طریق صنعت توریسم منابع مالی و سود سرشاری را به دست میآوردند.
گردشگران با سفر به اماکن تفریحی و تاریخی، گردش مالی وسیعی را با خود به آن مناطق میآورند و جوامع محلی نیز به طرق مختلف اعم از فروش محصولات محلی یا فراهم کردن اقامتگاهها از حضور این افراد متنفع میشوند.
به اذعان مسوولان ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی تعداد آمار مسافران امسال نسبت به نوروز ۹۸ افزایش داشته و به گفته حسن بهرامنیا گردشگری نوروزی استان ایلام در عید سال جاری ۳۰درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش نشان داده است.
بدون شک افزایش تعداد مسافران و سفرهای نوروزی بهره و سودآوری بالایی را برای استان به ارمغان آورده و همه صنوف و حرفهها مانند رانندگان حمل و نقل برون و دورن شهری، پمپهای بنزین، فروشگاهها و مغازهها، مکانیکی، رستوران و هتلداران و سایر صنوف از حضور این افراد در استان منعفت و درآمد کسب کردهاند.
امسال دبیرخانه ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان به ریاست ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اقدام به برگزاری نمایشگاههای صنایعدستی و سوغات محلی کرد که حضور گردشگران در این نمایشگاهها، باعث رونق مجدد صنایعدستی و سوغات محلی در استان شد و صاحبان غرفهها در مدت زمان ۱۳ روز توانستند حجم عمدهای از محصولات عرصه شده خود در این نمایشگاهها را به مهمانان نوروزی بفروشند.
امسال ۸۸ غرفه و ۹ تخته سیاهچادر از ۲۹ اسفند تا ۱۲ فروردین در شهرستانهای ایلام، سیروان، چرداول، بدره، دره شهر، دهلران، آبدانان و مهران در قالب عرضه ۳۲ محصول بومی استان دایر شد که فروش محصولات سنتی استان به گردشگران موجی از خرسندی و شعف را در بین صاحبان این غرفهها ایجاد کرد.
صحبتهای غرفهداران نمایشگاه صنایعدستی و سوغات محلی ایلام حاکی از رضایتمندی این افراد از درآمد مطلوبی بود که در این مدت کوتاه از محل فروش محصولات خود کسب کردند به گونهای که فروش آنها در این ۱۳ روز با فروش در طی چند ماه و حتی یکسال برابری میکرد.
بنا به گفته مسئولان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی غرفهداران نمایشگاههای صنایعدستی و سوغات محلی استان ایلام به فروش چشمگیر بیش از یک میلیاردتومانی در مدت زمان کوتاه یادشده دست یافتند.
تقویت زیرساختهای گردشگری سرمایهگذاری است نه هزینه
به گفته مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانایلام، گردشگری به عنوان یک صنعت سبز و کم هزینه میتواند بین هشت تا ۱۰ شغل را در بین جوامع محلی ایجاد کند و باعث تحرک و پویایی اجتماعی و اقتصادی همراه سودآوری برای تمام قسمتهای جامعه حتی روستاهای دورافتاده شود.
عبدالمالک شنبهزاده افزود: «اما رشد و شکوفایی گردشگری نیازمند ایجاد و تقویت زیرساختهای فرهنگی و عمرانی است که برای حضور بیشتر گردشگران باید زیرساختهایی عمرانی چون فرودگاه، راهآهن مسیرهای دسترسی، مراکز خرید مدرن، بازارچههای مرزی، واحدهای اقامتی و مجتمعهای گردشگری و رفاهی استاندارد و… شکل بگیرد.»
او در مورد زیرساختهای فرهنگی هم توضیح داد: «باید جوامعمحلی نوع برخورد با گردشگران را فرا بگیرند چرا که این جوامعبومی معرف آداب و فرهنگ استان خود در بین گردشگران هستند که با نوع برخورد خود میتوانند در جلبنظر یا دفع یک گردشگر و حتی جذب سرمایهگذار دخیل باشد.»
شنبهزاده با بیان اینکه همه دستگاهها در مورد توسعه صنعت گردشگری دخیل هستند، تاکید کرد: «کارشناسان مجرب حوزه گردشگری استان و مرکز در صورت رغبت دستگاههای مختلف عضو ستاد خدمات سفرهای نوروزی برای جوامع هدف زیرمجموعه این دستگاهها کارگاههای آموزشی و مهارتی شیوه برخورد با گردشگران را برگزار کند.»
او توضیح داد: «بهعنوان مثال کارگاههای آموزشی برای زیربخشهای شهرداری در حوزه حمل و نقل شهری و فضایسبز، صنوف مختلف سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف، دانشگاه علومپزشکی، رستورانها و هتلداران، اقامتگاههای بومگردی و سایر مشاغل مرتبط به گردشگران برگزار شود.»
او افزود: «در این مدت کوتاه تعطیلات نوروزی باتوجه به ظرفیتها و پتانسیلهای بکر تاریخی، طبیعی و مذهبی ایلام باعث شد که چهار نفر برای سرمایهگذاری در حوزه گردشگری و مجتمعهای تفریحی استان مراجعه کردهاند که حضور این سرمایهگذاران منوط به همکاری دستگاههای مرتبط در ایجاد مشوق و کاهش بروکراسیهای اداری است.»
شنبهزاده ادامه داد: «ایجاد زیرساختهای گردشگری میتواند در بلندمدت به یک منبع درآمد پایدار برای استان کم برخوردار تبدیل شود وتزریق اعتبار در بخش گردشگری یک هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری همراه با درآمدزایی پایدار در طولانی مدت است.»
خروج صنعتگران صنایعدستی ایلام از رکود ۲ ساله با حضور گردشگران نوروزی
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استانایلام در این باره گفت: «غرفهداران نمایشگاههای صنایعدستی و سوغات محلی استان یکمیلیارد و ۴۲۱میلیونتومان فروش محصولات در ایام نوروز داشتند که بیشترین فروش محصول برای نمایشگاه ایلام با ۳۲ غرفه و با ۸۶۰میلیونتومان و کمترین میزان فروش برای بدره با پنج غرفه و ۳۰میلیونتومان بود.»
شنبهزاده افزود: «گردشگران در ابعاد مختلفی چون اجتماعی، شور و نشاط عمومی، تقویت فرهنگ، اقتصاد و درآمدزایی برای جوامع محلی تاثیر شگرف و غیرقابل انکاری دارند.»
او ادامه داد: «به عنوان مثال در عیدنوروز سال جاری که بعد از دو سال گردشگری صورت گرفت استان ایلام دچار یک دگردیسی و تکاپوی حاصل از حضور گردشگران نوروزی شد.»
شنبهزاده یادآور شد: «گردشگری صنعتی است که برخلاف بسیاری از صنایع تمام طیفهای سنی از افراد کهنسال تا یک نوزاد را در برمیگیرد و همین گستردگی سنی باعث شده است که این صنعت متمایز از دیگر صنعتها سرشار از درآمدزایی باشد.»
او اضافه کرد: «یکی از جلوههای خاص گردشگری در عیدنوروز امسال استانایلام، حضور تورهای گردشگری ویژه بانوان بود که در قالب این تورها بانوان گردشگر به صورت مستقل به بازدید از اماکن گردشگری استان آمدند و این نشان از رشد صنعت گردشگری دارد.»
شنبهزاده تاکید کرد: «حضور گردشکران در نمایشگاههای صنایع دستی و سوغات محلی و خرید آنها از غرفه داران باعث رونق این هنر- صنعتها بعد از دو سال رکود شد و همه صنعتگران هنرمند حاضر در این غرفهها به سود و درآمد دست یافتند.»
۱۳۸هزار و ۳۷۰ نفر در مدت زمان ۲۶ اسفند تا ۱۳ فروردین در اقامتگاههای اسکان مسافران اقامت داشتهاند و یکمیلیون و ۲۴هزار و ۴۳۵ مورد بازدید از اماکن گردشگرپذیر استان در ایام نوروز ۱۴۰۱ انجام شده است.
انتهای پیام/