\" یارمضان\" رسوم کهن ترکمن‌ها در ماه رحمت الهی

استان گلستان

ترکمن‌ها بر این باورند که اجرای مراسم «یا رمضان» موجب افزایش برکت و رزق و روزی و همچنین باعث سلامتی می‌شود.

اصطلاح «یارمضان» را مخفف «یاریم رمضان» به معنای نیمه‌ی ماه رمضان دانسته‌اند. البته بعضی علما، رمضان را یکی از اسماء الهی دانسته، مراسم «یارمضان» را ذکر نام حق می‌دانند. گفته می‌شود اجرای این مراسم به حدید قرن هفتم میلادی باز می‌گردد.

مراسم یارمضان در شب چهاردهم ماه مبارک رمضان پس از اقامه نماز عشاء و تراویح اجرا می‌گردد که در آن گروه‌های مذکور به در تک تک خانه‌های محله رفته و در مقابل در آن تجمع می‌کنند؛ و سپس میدان‌دار گروه، شروع به خواندن ابیاتی که اغلب درباره فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و دعا و نیایش درباره اهل آن خانه هست، می‌کند و پس از پایان قرائت هر بند از آن اشعار توسط میدان‌دار، دیگر اعضای گروه یک صدا و بلند «آل‌لاو» که به معنی «الله هو» پاسخ می‌گویند. این کار و بیان این مطلب در واقع به معنای تأیید معنی عباراتی است که میدان‌دار گروه قرائت می‌نماید.

پس از پایان قرائت ابیات مراسم و تأیید اعضای گروه، صاحب خانه انعامی را به نماینده آن گروه یا همان صندوق‌دار اعطا می کند. شکل انعام اعطائی می‌تواند متفاوت باشد و بیشتر بستگی به وضعیت مالی صاحب خانه دارد. ولی این انعام غالبا به صورت پول نقد، آرد، شیرینی، شکر و … می‌باشد.

پس از پایان مراسم، که معمولا تا پاسی از شب به طول می‌کشد، اعضای گروه انعام جمع‌آوری شده را میان کودکان، نوجوانان و در بیشتر موارد به خانواده‌های نیازمند تقسیم می‌کنند.

نحوه اجرای مراسم «یا رمضان» در تمامی مناطق ترکمن‌نشین تقریبا یکسان، ولی نوع ابیاتی که در این مراسم خوانده می‌شود در هر منطقه تا حدودی متفاوت است، اما مفهوم بیشتر آنها یکسان می‌باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010128181297

برچسب‌ها