جنگل‌های هیرکانی، کهن‌ترین فسیل زنده جهان

استان مازندران

هیرکانی یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های ایران است که در جنوب دریای خزر و مابین ایران و آذربایجان قرار دارد. باتوجه‌به فسیل‌ها و درختان موجود در این منطقه قدمت آن به چندین میلیون سال قبل می‌رسد. این جنگل به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های دنیا شناخته می‌شود و در 5 استان مازندران، شمال استان خراسان، گیلان، اردبیل و گلستان گسترده شده است. به طور تقریبی 53 درصد از این جنگل در استان مازندران قرار دارد.

جنگل‌های هیرکانی نوار سبزی به طول 850 کیلومتر و مساحت یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار هکتار هستند که سواحل جنوبی دریای خزر را پوشانده‌اند. منطقه‌ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته‌کوه‌های البرز که غنا و تنوع زیستی، گونه‌های بومی، نادر و منحصربه‌فرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت‌انگیز طبیعی‌اش چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. این جنگل‌ها باقی‌مانده جنگل‌های پهن برگ خزان‌کننده از 25 تا 50 میلیون سال پیش هستند و مرز درختی در آنها از 28 متر تا 2500 الی 2800 متر از سطح دریا امتداد دارد.

بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها امروزه به‌صورت فسیل در اروپا یافت می‌شوند به همین دلیل از این جنگل‌ها به‌عنوان "فسیل زنده" یا "موزه طبیعی" یاد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010130374829

برچسب‌ها