نکته‌هایی درباره ارائه قیمت مناسب برای تورهای گردشگری

قیمت‌گذاری تورهای گردشگری می‌تواند برای بسیاری از گردشگران مشکل‌ساز باشد و از این رو قیمت‌گذاری مناسب به جلب مشتریان بیشتر منتهی شود. عوامل زیادی برای انتخاب بهترین تورها با بهترین قیمت‌ها وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

نکته‌هایی هستند که تورگردانان و دفاتر خدمات مسافرتی باید هنگام تصمیم‌گیری در مورد تعیین قیمت مناسب برای تورهای گردشگری یا سایر فعالیت‌های مرتبط در نظر بگیرند. با ارائه یک قیمت مناسب برای تورهای گردشگری، این کسب و کارها می‌توانند مشتریان بیشتری جلب کنند و در نهایت به سود نهایی بیشتری دست پیدا کنند.
هزینه‌های عملیاتی
هزینه‌های عملیاتی یک تور گردشگری از دو دسته اصلی تشکیل شده است:

    \t
  • هزینه‌های ثابت
    \t هزینه‌هایی هستند که صرفنظر از تعداد تورها یا فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، رخ می‌دهند و بدون تغییر باقی می‌مانند. هزینه‌های ثابت می‌تواند شامل اجاره دفتر، هزینه‌های اداری، هزینه‌های حقوق کارمندان، هزینه‌های سالانه یا هزینه نگهداری تجهیزات باشد.
  • \t
  • هزینه‌های متغیر
    \tبه هزینه‌هایی اشاره دارد که به ازای تعداد تورها یا فعالیت‌های انجام‌شده در طول هفته یا ماه، محاسبه می‌شوند. هزینه‌های متغیر شامل دستمزد راهنمایان، هزینه سوخت، وعده‌های غذایی در طول تورها یا کمیسیونی است که به فروشندگان و سایر ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت می‌شود. 

نقطه سربه‌سر تورگردان چیست؟

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت تور، یافتن نقطه سربه‌سر است. پس از محاسبه هزینه‌هایی که در بالا ذکر شد، تخمینی به دست خواهید آورد که چقدر برای پوشش هزینه‌های انجام تورها نیاز است و مهمتر از آن، از چه قیمتی به بعد شروع به کسب سود خواهید کرد.

حاشیه سود باید چقدر باشد؟

تعیین کردن حاشیه سود به تورگردانان کمک می‌کند تا حداقل تعداد رزروهای مورد نیاز در هر تور یا فعالیت گردشگری را محاسبه کنند تا خیالشان راحت شود که ضرر نمی‌کنند. به این ترتیب آنها می‌توانند تصمیم بگیرید که می‌خواهند در هر تور چقدر سود داشته باشند. رایج‌ترین راه برای تعیین حاشیه سود استفاده از روش قیمت‌گذاری هزینه به اضافه سود است. فقط کافی است هزینه اجرای تورها یا فعالیت‌ها را در نظر گرفته و X یا X% را به آن اضافه کرد. این X در واقع همان سودی است که تورگردان قصد دارد به دست آورد.

ارزش افزوده تورگردان چیست؟
چه نوع ارزش افزوده‌ای برای مشتریان خود ارائه می‌کند؟ آیا این اضافه مبلغ اضافی را که می‌خواهد از مشتریان خود کسب کند، توجیهی دارد؟ رقبای تورگردان چه می‌کنند؟ تورگردان باید این موارد را در نظر داشته باشد:

    \t
  • حذف هزینه‌های اضافی
    \tخطوط هوایی ارزان‌قیمت می‌توانند گزینه مناسبی باشند. قیمت هر پرواز اعلام شده در این خطوط هوایی بر اساس هزینه رفت و آمد از نقطه A به نقطه B، بدون تجملاتی همچون چک کردن چمدان‌ها، سرگرمی‌های داخل پرواز، وعده‌های غذایی و سایر امکانات است. به این ترتیب، قیمت تورهای گردشگری که با این خطوط هوایی ارائه می‌شوند، ممکن است به شکل قابل توجهی ارزان‌تر باشد.
  • \t
  • تمرکز بیشتر بر ارزش افزوده
    \tیک بسته تور گردشگری می‌تواند شامل هر چیزی باشد؛ نوشیدنی‌های لاکچری، عکسای حرفه‌ای در طول فعالیت یا تور، بلیط ورودی موزه‌ها و اماکن دیدنی و غیره. ترفند تعیین یک قیمت مناسب برای ارائه تور در اینجا این است که تورگردان تصمیم بگیرد چه چیزهایی واقعاً ارزش افزوده دارند، او را از رقبا متمایز می‌کنند و مبلغی را که می‌خواهد از مشتریان دریافت کند، توجیه می‌کند.
  • \t
  • نرخ بازار برای نوع فعالیت گردشگری موردنظر چقدر است؟
    \tرقبای یک تورگردان چگونه برای محصولات خود ارزش‌گذاری می‌کنند؟ استراتژی قیمت‌گذاری آن تورگردان چیست؟ آیا می‌توان با قیمتی که برای تور یا فعالیت تعیین کرده‌ است در رقابت باقی بماند؟ می‌توانید یک جستجوی ساده در گوگل برای نرخ‌های بازار انجام داد و از آن به‌عنوان دستورالعملی برای قیمت‌گذاری تورهای خود استفاده کرد. لازم نیست خدمات و بسته‌های سفر یک تورگردان ارزان‌ترین گزینه موجود باشد، اما نباید مثلا پنج برابر نرخ بازار نیز قیمت بدهد.
  • \t
  • تقاضا برای پیشنهاد یک تورگردان در چه حدی است؟
    \tاگر یک تورگردان چند سالی سابقه کار داشته باشد، حتما داده‌هایی را در اختیار دارد که می‌تواند بر اساس آنها تعیین کند چه زمانی تقاضا برای پیشنهادات تورهای گردشگری زیاد است و چه زمانی کم است. به عبارتی، دوران پیک و رکود بازار خود را می‌داند. یک تورگردان حرفه‌ای می‌توانید از این نکته به نفع خود استفاده کند و استراتژی قیمت‌گذاری‌اش را بر اساس آن بچیند.
  • \t
  • استراتژی قیمت‌گذاری مد نظر چیست؟
    \tدر صنعت تورگردانی و فعالیت‌های گردشگری، معمول است که قیمت پیشنهادات بسته‌های گردشکری بر اساس میزان تقاضا و وضعیت بازار، تغییر کند. در ادامه چند استراتژی قیمت‌گذاری ارائه خواهد شد که می‌تواند برای تورگردانان مفید واقع شود. \t
      \t\t
    • قیمت‌گذاری فصلی
      \t\tزمانی که تقاضا زیاد است و عرضه بدون تغییر یا کم است، نرخ بالاتری از مشتریان دریافت می‌شود. این معمولاً به این معنی است که اپراتورهای تور و فعالیت در فصول شلوغ قیمت بالاتری دارند و در فصول شلوغ قیمت حتی بالاتری می‌گیرند. برعکس این نیز صادق است، قیمت‌ها در فصول کم‌پیک و فوق‌العاده کم‌پیک کاهش می‌یابد.
    • \t\t
    • قیمت‌گذاری روزانه
      \t\tخوابگاه‌ها و هتل‌ها به طور مرتب این کار را انجام می‌دهند و مثلا هزینه اقامت آخر هفته را بیشتر از اقامت در روزهای هفته دریافت می‌کنند. تورگردانان هم می‌توانند همین کار را برای تورها و فعالیت های خود نیز انجام دهند. از طرف دیگر، می‌توانند برای تعطیلات رسمی از مشتریان هزینه اضافی دریافت کنند.
    • \t\t
    • ساعت‌‌های قیمت‌گذاری
      \t\tاین نیز راه دیگری برای به حداکثر رساندن سود است، که در آن قیمت بسته به زمان روز متفاوت است. به عنوان مثال، اگر زمانی محبوب برای مشتریان برای رزرو فعالیت‌های شما بین ساعت 11صبح تا 4 بعدازظهر است، می‌توان به آن زمان‌های روز هزینه اضافی اضافه کرد.
    • \t\t
    • قیمت‌گذاری لحظه آخری
      \t\tاین شاید پیچیده‌ترین استراتژی برای اجرا باشد. قیمت‌گذاری‌های لحظه‌آخری می‌توانند پیشنهادهای تخفیف‌دار باشند، مانند برخی از نمایش‌های تئاتر، که در آن مشتریان فقط چند ساعت قبل از نمایش یا در روز خود اجازه خرید بلیت را دارند.
      \t\tاگر هدف نهایی یک تورگردان این باشدکه تورهای خود را به ظرفیت رزرو کند، این یک استراتژی خوب برای افزایش فروش لحظه آخری خواهد بود. با این حال، تورگردان باید تصمیم بگیرد که آیا این بیشتر از درآمد بالقوه‌ای است که می‌توانست از رزروهای بدون تخفیف کسب کند یا خیر.
    • \t\t
    • تخفیف
      \t\tدر نهایت، تورگردانان همیشه می‌توانند برای رزرو گروهی یا رویدادهای شرکتی تخفیف ارائه دهند. اینها معمولاً تعداد زیادی مشتری جذب می‌کنند و به تورگردان این فرصت را می‌دهند که مشتریان معمولی را به سفیران تبلیغاتی شرکت خود تبدیل کنند.
    • \t
    \t

آیا می‌توان استراتژی قیمت‌گذاری خود را به طور موثر پیاده‌سازی کرد؟
بعد از اینکه یک تورگردان به نتیجه رسید که پیشنهادات خود را چگونه قیمت‌گذاری کند و آنها بر اساس فصل، روز هفته و... تغییر دهد و فرصت‌هایی برای تخفیف برای رزرو گروهی ارائه دهد، باید دید آیا سیستم رزرو موثری دارد که به تورگردان امکان بدهد تمام این متغیرها را در نظر بگیرد؟ آیا سیستم قیمت‌‌گذاری یک تورگردان می‌تواند این تغییرات را به همه شبکه‌های توزیع مختلفش منتقل کند؟
به همین دلیل است که سیستم قیمت‌گذاری تورگردان باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که با هر تور یا فعالیتی که اجرا می‌کند، انعطاف‌پذیر و سازگار باشد و به آنها امکان بدهد بهترین تجربه ممکن را به مشتریان خود ارائه دهند. اینها تنها چند نکته هستند که تورگردانان و آژانس‌های مسافرتی باید هنگام تعیین قیمت مناسب برای تورهای گردشگری به آنها فکر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1401020472739

برچسب‌ها