نگهداری ۳۸۰ هزار قطعه شیء تاریخی داخل مخازن

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «در موزه ملی ایران بیش از 3هزار شیء تاریخی به نمایش گذاشته شده و حدود ۳۸۰هزار قطعه شیء در داخل مخزن نگهداری می‌شود.»

به‌گزارش میراث‌‌آریا به‌نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی روز چهارشنبه هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در حاشیه جلسه هیئت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: «بازدید از موزه ملی ایران یکی از بازدید‌های مهم من بود که انجام شد. بسیاری از مردم نمی‌دانستند که بخش عمده آثار تاریخی و ارزشمند ما داخل انبارها و مخازن قرار دارد، این چیزی بود که مورد غفلت بود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «در موزه ملی ایران بیش از 3هزار اشیای قیمتی به معرض نمایش گذاشته شده است و حدود ۳۸۹هزار شیء داخل مخازن قرار دارد که پدیده است. این آثار ارزشمند مدفون شده است. وقتی مردم دسترسی نداشته باشند، مفهموش این است.»

او ادامه داد: «من بازدید مهمی همراه با رئیس موزه ملی ایران داشتم که خود او از باستان‌شناسان و افراد صاحب‌نظر و مورد وثوق کارشناسان در این حوزه است. تصمیماتی برای آینده کار گرفته شد.»

مهندس ضرغامی تصریح کرد: «در صدا و سیما آرشیو مهر محرمانه خورده بود که هیچ کس دسترسی به آن نداشت. در شش ماهه اول بسیاری از تصاویری که پخش آن‌ها ممنوع بود، بر روی آنتن پخش کردم که موجب تحول جدی در تصویر تلویزیون شد. آن کاری که در موزه ملی ایران انجام گرفت، با احتیاط کامل و با دستکش و با هدف اطلاع‌رسانی و نشان دادن ظرفیت‌های موجود در آثار چند هزار سال قبل به مردم بود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «متاسفانه بعضی افراد به جای توجه به روح پیام، به حاشیه‌ها می‌پردازند. البته برخی از شخصیت‌های برجسته با نامه‌ها و مقاله‌هایی که نوشتند، توجه دادند که اصل، توجه به مخزن و اهمیت این همه آثار باستانی است که قابل نمایش نیست. من از همه کسانی که علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی هستند، تشکر می‌کنم. یادداشت دقیق آقای نوکنده، رئیس‌کل موزه ملی ایران، بهترین توضیحات کارشناسی در این مورد است.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: «یکی از اقدامات مهم انجام‌شده در وزارتخانه، ارتباط با نخبگان است و تاکنون جلسات متعددی با حضور برجسته‌ترین افراد باستان‌شناس و دانشگاهی برگزار شده است.»

او ادامه داد: «برای هر بخش، یک هیئت اندیشه‌ورز با حضور ۵۰ شخصیت برجسته و نخبه تشکیل شده و همه امور بر اساس مسائل تخصصی و توجه به حفظ میراث‌فرهنگی انجام می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010208957752

برچسب‌ها