کشف معبد باستانی زئوس در شمال شبه‌جزیره سینا

یک عملیات باستان‌شناسی در تل الفارما در شمال سینا در مصر، منجر به کشف ویرانه‌های معبدی شد که به گفته کارشناسان یک معبد وقف‌شده به زئوس، پادشاه خدایان المپ در اساطیر یونانی است.

به‌گزارش میراث‌آریا، باستان‌شناسان در حال انجام کاوش در تل الفارما بودند که با نام باستانی پلوزیوم  (Pelusium) شناخته می‌شود و قدمت آن به اواخر دوره فراعنه بازمی‌گردد. این مکان از زمان یونان‌روم تا دوره بیزانس و اوایل اسلامی در اشغال اقوام متفاوت بود.

به اعتقاد یونانی‌ها، زئوس خدای آسمان و رعد در یونان باستان بوده است که از مقر خود در کوه المپ حکومت می‌کرد. زئوس اغلب به عنوان یک مرد مسن با ریش به تصویر کشیده شده و با نمادهایی مانند صاعقه و عقاب نشان داده می‌شود.

اکتشافات پلوزیوم برای اولین بار در اوایل دهه 1900 توسط مصرشناس فرانسوی، ژان کلدات، که شواهدی از معبد زئوس-کاسیوس (که ترکیبی از زئوس و کوه کاسیوس در سوریه است) را در کنار قطعات کتیبه‌های یونان باستان یافته بود، آغاز شد.

\"temple4\"

سرانجام در کاوش‌های معاصر معبد بین قلعه پلوزیوم و کلیسای یادبود را پس از یافتن ستون‌ها و مجموعه‌ای از بلوک‌های گرانیتی بزرگ کشف کردند. باستان‌شناسان بر این باورند که این بلوک‌ها، پله‌هایی برای رسیدن به سکوی معبد زئوس بوده‌اند و امیدوارند بتوانند با بررسی فتوگرامتری، طرح و نقشه معماری معبد را مشخص کنند.

\"temple1\"

در اطراف محل معبد بلوک‌هایی از گرانیت صورتی وجود دارد که در قرن‌های بعد برای ساخت کلیساهای محلی و کلیساهای جامع با ستون‌های به سبک یونانی استفاده شدند.

کتیبه‌های یافت شده در این منطقه نشان می‌دهد که امپراتور هادریان در دوره‌ای که شهرها و بناهای رومی را در سراسر مصر تأسیس کرد، به تیتوس فلاویوس تیتاناس مأموریت داد تا کارهای نوسازی معبد را انجام دهد.

*ترجمه: آناهیتا رشیدی

انتهای پیام/

کد خبر 14010210900286

برچسب‌ها