غلام آق هنرمند فاخر رشته زیورآلات سنتی ترکمن

روابط عمومی گلستان

استاد غلام آق معروف به "خانی تکه" در سال 1317 هـ.ش در شهر گنبد قابوس بدنيا آمد. پدرش، غلام را جهت گذران زندگي نزد عمويش استاد اراز محمد آق آتاباي به كار گمارد. طولي نكشيد كه غلام تجربيات عمويش را آموخت و براي تكميل تجربياتش نيز نزد استاد گلدي رفته و درجه استادي را دريافت كرد.

اكنون وي پس از 80 سال عمر، همچنان این هنر ارزشمند نقره كاري كه از صنايع ظريف و شاخص اين مرز و بوم مي­باشد زنده نگه داشته است. استاد با فراگيري هنر قالب­سازي كه يكي از اصول اوليه و مورد نياز نقره كاري است توانسته فن قلمزني روي نقره را نيز با سبك­هاي اسليمي و بخارائي ايجاد نمايد. 

ساخت زیورآلات تركمن كه عمدتاً شامل زیور زنان می‌باشد، به عنوان یكی از صنایع دستی استان گلستان توسط تعداد معدودی از صنعتگران تركمن انجام می‌شود که غلام آق یکی از شاخص ترین هنرمندان این حوزه می­باشد. این زیور معمولاً از نقره ساخته می‌شود و از این رو صنعت زیورسازی تركمن را نقره‌­كاری نیز می‌گویند که در زبان ترکمنی به آن "کوموش شای" گفته می­شود. البته علاوه بر نقره، از فلزات كم ارزش‌تر و آلیاژی نظیر برنج و ورشو نیز تولید می‌گردد. به علاوه در زیورهای نقره‌ای از ورقه‌های طلا و آب‌طلا نیز استفاده می‌شود.

زیورآلات تركمن را بر اساس نوع كاربرد آنها می‌توان به یازده گروه زیورهای لباس، سر و پیشانی، مو، گوش، گردن و سینه، مچ دست، انگشت، كمر، ابزار كار زنان، كودكان و زیورهای اسب تقسیم‌ بندی نمود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010211181803

برچسب‌ها