برگزاری اولین جشنواره ملی شو اسب کُرد در معبد آناهیتا

اولین جشنواره ملی شو سواره و دستگردان اسب اصیل کُرد در محوطه معبد آناهیتا کنگاور برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، مرتضی گراوند روز یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: «این جشنواره با همکاری هیأت سوارکاری و اداره ورزش و جوانان شهرستان کنگاور در روز سه شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ در محل محوطه تاریخی پایگاه ملی معبد آناهیتا برگزار می‌شود.» 

مدیر پایگاه ملی میراث‌فرهنگی معبد آناهیتای کنگاور، افزود: «این برنامه به مناسبت عید سعید فطر با عنوان یادواره سردار دل‌ها شهید سردار قاسم سلیمانی برگزار می‌شود.» 

گراوند تصریح کرد: «اسب کُرد یکی از ظرفیت‌های مهم استان است که نیازمند معرفی و شناساندن است که یکی از اهداف اصلی این جشنواره است.» 

اسب کُرد با توجه به خصوصیات ظاهری و توانایی‌های خود، به تیره‌های متفاوتی مانند جاف، افشاری، سنجابی و... تقسیم می‌شود. تیره جاف، بیشترین جمعیت را دارد و بیشتر به رنگ سیاه و سفید بوده و اغلب مورد توجه انسان‌ها قرار داشته و در کرمانشاه موجود است.

تیره افشاری، دومین جمعیت اسب کُرد را دارد و عمدتاً کهر و قره کهر هستند. تیره سنجابی، نیز عمدتاً کرنگ و نیله و به ندرت سمند هستند و در منطقه کرمانشاه و اسلام‌آباد وجود دارد.

طبق نوشته‌های قدیمی جهانگردان و مورخین از هرودت گرفته تا تحقیقات معاصر پراکندگی اسب کُرد در اقصی نقاط دنیا گزارش شده است.

عمدتاً اسب کُرد در منطقه کرمانشاه و مناطق اطراف آن و استان‌های آذربایجان‌غربی و قسمتی از زنجان (سلطانیه)، لرستان، کردستان و اصفهان پراکنده است. این نژاد به کشور‌های هم‌جوار (عراق، ترکیه و قسمتی از جمهوری آذربایجان) انتقال یافته و جمعیت مناسبی را تشکیل داده است.

اسب کُرد با همه زیبایی‌ها و توانش تاکنون در هیچ جای دنیا به ثبت نرسیده و این موضوع می‌تواند آسیب‌های زیادی را متوجه این اسب باصلابت کرده و حتی آن را در معرض انقراض قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010211417629

برچسب‌ها