روستاها قطب گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

بخش مهمی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد در کنار روستاها قرار دارد و این امر با توجه به تنوع اقلیم و طبیعت بکر استان ظرفیتی مهم در این استان برای رونق روستاگردی است.

روستاهای کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، محل زندگی مردمانی است که تولید کننده محصولات کشاورزی، باغی و صنایع دستی هستند و گردشگران می‌توانند تجربه‌ای تکرار نشدنی از اقامت در این روستاها داشته باشند. 

استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۴ منطقه نمونه گردشگری و ۱۱ روستای هدف گردشگری داشته و روستاهایی با بافت پلکانی در این استان بسیار است. 

گردشگری روستایی، تجربه زندگی در خانه‌های محلی و گذراندن لحظاتی به یادماندنی در کنار روستائیان است که در کشورهای مختلف ابزاری حیاتی برای رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی مناطق مختلف و وسیله‌ای برای افزایش سطح درآمد روستائیان محسوب می‌شود. 

در این گزارش برخی از روستاهای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد معرفی می‌شود. 

مارین، ماسوله جنوب

روستای مارین با رنگین کمانی از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی یکی از کانون‌های گردشگری در شهرستان گچساران محسوب می‌شود. 

این روستای هدف گردشگری به دلیل آب و هوای مفرح در دل منطقه‌ای گرمسیری، وجود بقعه متبرکه بی‌بی حمیده (س)، باغ میوه‌های رنگارنگ و بافت پلکانی روستا به بهشت گمشده جنوب ایران معروف شده همه‌ساله در فصل بهار میزبان گردشگران از تمام نقاط کشور است. 

بافت پلکانی واحدهای مسکونی که هر خانه بر خانه‌های پایین دست اشراف دارد یکی از جاذبه‌های تماشایی این روستا است و به این لحاظ به ماسوله جنوب شهرت دارد. 

وجود اردوگاه گردشگری دشتک دیل در ۱۰ کیلومتری روستای مارین با امکاناتی مانند سکو، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی و روشنایی بررونق سیاحت آن افزوده است. 

روستای مارین در ۲۵ کیلومتر شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد. 

روستای بهرام‌بیگی

روستای بهرام‌بیگی از دیگر روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه وبویراحمد است که به لحاظ وجود آبشار زیبا و باغ‌های گردو یک اردوگاه تابستانی وسیاحتی برای مشتاقان طبیعت است. 

این روستا در ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد است. 

روستای تنگ تامرادی

روستای تنگ تامرادی از دیگر روستاهای هدف گردشگری کهگیلویه وبویراحمد که به لحاظ قرارگرفتن آبشار بدیع دراین منطقه زیبایی و سیروسیاحت به این منطقه را لذت بخش کرده است. 

این آبشار در ۵۰کیلومتری یاسوج با مناظر چشم نواز در تمامی فصول سال با استقبال چشمگیر طبیعت دوستان همراه است. 

کاکان، سیبستان سبز

روستای کاکان، جایی که باغ‌های انبوه سیب جلوه‌ای بدیع از زیبایی و کار تلاش را فراهم کرده است از دیگر روستای هدف گردشگری کهگیلویه بویراحمد محسوب می‌شود. 
منطقه کاکان از چند پاره روستا تشکیل شده و از مناطق مهم سیاحتی و اقتصادی شهرستان بویراحمد در ۴۰کیلومتری یاسوج واقع شده است. 

روستای کریک

کریک از روستاهای قدیمی شهرستان دنا محسوب می‌شود که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی سی سخت و ۲۵ کیلومتری یاسوج در استان کهکیلویه و بویر احمد قرار دارد. روستای «کَریَک» در منطقه‌ای کوهستانی و بر روی شیبی ملایم توسعه یافته و از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می‌شود. بافت مسکونی این روستا متراکم و خانه‌های آن از خشت و گل و چوب و دارای معماری پلکانی می‌باشد جلوه خاصی به روستا داده است. 

در فصل‌های بهار و تابستان و پاییز هوای این روستا مطبوع می‌باشد و در فصل زمستان سرد و خسک است. از میان این روستا رودخانه کریک عبور می‌کند که باعث طراوت وشادابی این روستا شده است. روستای کریک یکی از مسیرهای رسیدن به قله دنا بشمار می‌رود که این مورد که باعث جذب طبیت دوستان و گردشگران به این منطقه شده است. با توجه به عبور رودخانه از این روستا، وجود آب باعث رشد انبوهی از درختان میوه و غیر میوه در اطراف رودخانه شده است که این نیز خود بر زیبایی روستا افزوده است و این مکان، مکانی محبوب برای علاقه مندان به اقامت موقت در این روستا برای گردشگران شده است. 

این روستا در یک ناحیه کوهستانی و روی شیبی ملایم استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. اکثر خانه‌های این روستا عموما یک طبقه بوده و با دیوارهای ضخیم ساخته شده‌اند. روستای کریک یکی از روستاهای توریستی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و به شکل پلکانی ساخته شده است. 

در این نوع از معماری، پشت بام خانه، حیاط خانه دیگری محسوب می‌شود. روستای کهنسال کریک بافتی قدیمی با خانه‌های کاه‌گلی، طبیعت بکر و قبرستان تاریخی دارد که در دل طبیعت پنهان شده‌اند. 

روستای کریک از قدیمی‌ترین روستاهای دنا است و سابقه تاریخی آن به پیش از ورود اسلام به ایران می‌رسد. سقف و تیرک‌های خانه‌های روستای کریک از چوب و دیوار خانه‌ها از خشت، گل و سنگ ساخته شده است. 

روستای دهنو

روستای دهنو به عنوان یکی از روستاهای گردشگری بویراحمد در ۸ کیلومتری شمال شرقی یاسوج قرار دارد. این روستا در دهستان سررود شمالی قرار دارد. این روستا در لابلای درختان چنار، بلوط، گردو و کیکم قرار دارد و یکی از روستاهای مستعد پایتخت طبیعت ایران بوده که با داشتن جاذبه‌های بکر از جمله باغات متعدد انگور، سیب گردو، آلو وحتی وجود چشمه‌های زیبا و گواری دائمی از مزیت‌های بالقوه در بین روستای چسپیده به پایتخت طبیعت برخوردار است. 

بودن خانه‌های قدیمی و صنایع کشاورزی و بومی این روستا، از دیگر زیبایی‌های آن است. دست آورد بومیان این روستا بیشتر از راه کشاورزی، باغداری و حتی دامپروری به دست می‌آید. یکی از جاذبه‌های مستعد این روستا دوری از زندگی ماشینی حتی در سه کیلومتری شهر یاسوج بوده که نمایی جالب و زیبا را به این روستا بخشیده بود، زندگی که بدون دغدغه شهر نشینی با داشتن طبیعی بکر و خدادادی با پیچیدن بوی خوش عطر بادام‌های وحشی و گل‌های محمدی بر این آرامش جلا بخشیده است. 

روستای شهنیز

روستای شهنیز نیز یکی از روستاهای گردشگری بویراحمد است. روستای شهنیز در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر یاسوج و ۱۶ کیلومتری شهرستان مارگون قرار دارد. منطقه شهنیز یکی از مناطق گردشگری و بسیار زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد است که دارای چشم اندازهای بدیع و بکر از طبیعت ایران است. ارتفاع آبشار شهنیز در حدود ۱۸ متر است

از ویژگیهای این آبشار زیبا، پرآب بودن در تمام فصول سال است و اگر خوش شانس باشید، پرندگان زیبای طبیعت دنا را هم در مسیر و خود آبشار نظاره‌گر خواهید بود. دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان مارگون به روستای چشمه گلی امکان‌پذیر است. 

روستای طسوج

طسوج با طبیعتی بکر و زیبا یکی مناطق نزدیک به شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد و در فاصله ۶۷ شهر چرام و در دامنه رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته است. تنوع آب و هوایی کهگیلویه و بویراحمدبه قدری است که شما تنها با طی کردن مسافت ۶۷ کیلومتر از گرم‌ترین نواحی استان یعنی شهرستان چرام به یکی از سردترین نقاط این استان یعنی منطقه طسوج می‌رسید. 

طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع و خنک این منطقه مخصوصا در فصل بهار و تابستان باعث شده تا منطقه طسوج از لحاظ اکوتوریسم و یا گردشگری طبیعی به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط شهرستان چرام و یا حتی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار رود. 

همچنین آثار و سازه‌های تاریخی مانند قلعه‌ها و خانه‌های تاریخی و دست نخورده، بقعه امامزاده گلبهار و امارت هشت نیز باعث جلب نظر گردشگران زیادی به منطقه شده است. 

درختان سر به فلک کشیده آن و زمین سرسبز و رودخانه خروشانی که از میان دو دره می‌گذرد منظره‌ای رویایی را خلق کرده اند. همچنین هنگامی که عشایر به این منطقه کوچ می‌کنند با سبک زندگی منحصر به فرد و چادرهای خود زیبایی این فضا را چند برابر می‌کنند. منطقه زیبای طسوج دارای باغ‌های میوه زیادی مانند باغ‌های سیب و گردو است، همچنین درختان قد برافراشته و کهنسال بلوط در کنار رودخانه و آبشار زیبای این منطقه برای هر بیننده‌ای چشم نواز و لذت بخش است. آبشار الوان و چشمه سرکرته هم زیبایی‌های طبیعی منطقه طسوج است. 

* گزارش از علی اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 14010219400495

برچسب‌ها