پیامدهای جنگ اوکراین برای صنعت گردشگری

یکی از پیامدهایی که جنگ اوکراین به‌دنبال داشته است، کاهش میزان سفرهای گردشگری به سراسر اروپا بوده است.

با گذشت حدودا سه ماه از آغاز جنگ اوکراین، آثار منفی این تنش بین‌المللی در جنبه‌های گوناگون صنعت گردشگری، بیش از پیش هویدا شده است. بالا رفتن قیمت نفت، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، اخلال در چرخه توزیع برخی اقلام مصرفی و افزایش تورم عمومی، در کنار کاهش اطمینان خاطر گردشگران در خصوص سفرهای خارجی، از جمله پیامدهای این بحران هستند که اقتصاد گردشگری شرق اروپا را با اختلالی اساسی مواجه کرده‌اند. این در حالی است که با کاهش محدودیت‌های سفر مرتبط با کرونا (36 کشور همه محدودیت‌های سفر مرتبط با کووید ۱۹ را از ۱۳ می ۲۰۲۲ لغو کرده‌اند) انتظار می‌رفت روند بهبود وضعیت اقتصاد گردشگری دنیا با سرعت بیشتری ادامه یابد.

متاسفانه، ذینفعان صنعت گردشگری ایران نیز با آثار منفی این تنش منطقه‌ای دست به گریبان هستند. مقصدهایی که بیشترین تأثیر را تاکنون (به غیر از روسیه و اوکراین) داشته‌اند، جمهوری مولداوی با کاهش ۶۹ درصدی پروازها از ۲۴ فوریه (در مقایسه با سال ۲۰۱۹)، اسلوونی (-۴۲ درصد)، لتونی (-۳۸ درصد) و فنلاند (-۳۶ درصد) بوده‌اند.

\"\"

کشورهای اروپایی با بیشترین کاهش در تعداد پروازهای بین‌المللی ناشی از جنگ اوکراین 

پروازهای خروجی روسیه نیز در اواخر فوریه و اوایل مارس کاهش چشمگیری یافت که به نظر می‌رسد در حال حاضر روندی افزایشی را در پیش گرفته است. البته باید در نظر داشت که با وجود این درگیری، ترافیک هوایی اروپا از اواسط مارس تا اوایل ماه می به طور پیوسته افزایش یافته است. رزروهای هوایی همچنین افزایش تقاضا برای سفرهای درون اروپایی و پرواز از ایالات متحده به اروپا را نشان می‌دهد.

از آنجا که روسیه و اوکراین به عنوان بازارهای گردشگرفرست مجموعه ۳درصد از هزینه کرد گردشگری بین‌المللی را در سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دادند، پیش‌بینی می‌شود یک درگیری طولانی مدت منجر به زیان سالانه حداقل ۱۴ میلیارد دلار آمریکا در درآمدهای گردشگری جهان شود. اهمیت هر دو بازار برای کشورهای همسایه و همچنین برای مقاصد ساحلی اروپا قابل توجه است. روسیه و اوکراین به عنوان مقاصد گردشگری نیز، در دوران پیش از جنگ ۴درصد از ورود گردشگران بین‌المللی به اروپا را تشکیل می‌دادند. 

\"\"

تعداد گردشگران بین‌المللی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و سناریوهای پیش‌بینی‌شده برای ۲۰۲۲ 

 

* ترجمه: گروه سازمان‌های تخصصی حوزه وزارتی و امور بین‌الملل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

انتهای پیام/

کد خبر 14010309900112

برچسب‌ها