صدور ۲۲۳۱ پروانه تولید انفرادی تا صادرات 1/5میلیون دلاری صنایع‌دستی زنجان

اعطای پروانه تولید انفرادی، پروانه تولید کارگاهی، اعطای تسهیلات، صادرات صنایع‌دستی استان زنجان در سال ۱۴۰۰ و سه‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ از اقدامات معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بوده است.

زنجان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده صنایع‌دستی فلزی کشور، نقش برجسته‌ای دارد و هنرمندان صنایع‌دستی نیز در خط مقدم تولید قرار دارند. صنایع‌دستی این استان ازجمله ملیله‌کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی، گیوه‌دوزی، مصنوعات چرمی و غیره، این استان را در جهان بلندآوازه کرده است. بیش از ۵۵ رشته صنایع‌دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آن‌ها یکی از رشته‌های شاخص استان زنجان رشته ملیله‌کاری است که سال ۱۳۹۸ شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به‌عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد و همچنین در رشته چاقوسازی بیش از 1500 هنرمند در ۸۰۰ کارگاه مشغول این فعالیت هستند.

۲۲۳۱ فقره پروانه تولید انفرادی صنایع‌دستی

تعداد ۲۲۳۱ فقره پروانه تولید انفرادی و ۲۵ فقره پروانه تولید کارگاهی صنایع‌دستی، ۱۸۸ کارت شناسایی صنعتگری، ۳ مجوز تأسیس کارگاهی برای متقاضیانی که دارای تخصص، تجربه و آشنایی به فرایند تولید و توانایی ساخت محصول صادرشده است.

برگزاری ۳۸ دوره آموزشی صنایع‌دستی

دو دوره مجازی برای شاغلین صنایع‌دستی و ۳۶ دوره آموزش عمومی حضوری برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان برگزار شد. دو دوره مجازی در حوزه صنایع‌دستی شامل دوره بازاریابی داخلی و خارجی صنایع‌دستی بومی استان زنجان و طراحی محصول صنایع‌دستی بومی استان زنجان و ۳۶ دوره آموزش عمومی برای هنرجویان و علاقه‌مندان در سطح استان شامل دوره‌های گلیم‌بافی، قلم‌زنی روی مس، ملیله‌کاری، گیوه‌بافی، میناکاری، منبت‌کاری، چرم‌دوزی، چارق‌دوزی و غیره و… از مهم‌ترین دوره‌های برگزارشده در این مدت بود که در پایان دوره آن‌ها گواهینامه آموزشی دریافت کردند.

بیمه ۳۲۶ هنرمند صنایع‌دستی استان

در این بازه ۲۱ نفر به بیمه صندوق روستاییان، کشاورزان و عشایر، ۱۰۷ نفر به تأمین اجتماعی و ۸ نفر به بیمه بازنشستگی در سال ۱۴۰۰ معرفی شدند و در سه‌ماهه اول سال ۱۹۰ نفر متقاضی بیمه صنایع‌دستی به تأمین اجتماعی شناسایی و معرفی شد.

صادرات یک‌میلیون و ۵۷۸ هزار دلاری صنایع‌دستی زنجان

در سال گذشته صادرات یک‌میلیون و ۷۵ هزار دلاری و در سه‌ماهه اول سال جدید ۵۰۲ هزار و ۲۲۰ دلار به‌صورت چمدانی و رسمی صادر شد. محصولات صنایع‌دستی زنجان ظرفیت بسیار خوبی را برای ایجاد درآمد، اشتغال و توسعه این استان فراهم می‌کنند.

پرداخت تسهیلات بانکی به ۱۷۶ نفر از هنرمندان مشاغل خانگی زنجانی

در سال گذشته تعداد ۱۷۶ نفر از فعالان حوزه صنایع‌دستی و جویای کار که متقاضیان دریافت تسهیلات برای ایجاد خوداشتغالی بودند، تشکیل پرونده شد و از طرف اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بانک‌های عامل معرفی شدند.

تسهیلات برای ۲۵۵ نفر از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸

۱۲۷ فقره پرونده تسهیلات به مبلغ ۹میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در سال گذشته و ۱۲۸ فقره پرونده تسهیلات در سه‌ماهه اول سال کنونی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به مبلغ ۱۰۶میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی مهر ایران معرفی شدند.

حضور ۵۶ نفر از هنرمندان در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی

حضور سه نفر از هنرمندان و فروشندگان در نمایشگاه مجازی صنایع‌دستی یزد، حضور ۹ نفر از هنرمندان و فروشندگان در ۹ غرفه نمایشگاه صنایع‌دستی جهاد دانشگاهی در جوار همایش دیجی کالا، حضور هشت نفر از هنرمندان و فروشندگان جشنواره لباس محلی در مجتمع شهید بهشتی آب‌بر طارم، حضور هفت نفر از هنرمندان در نمایشگاه شب یلدا کارخانه کبریت، حضور چهار نفر از هنرمندان در نمایشگاه روز زن در پارک بانوان، حضور سه نفر از هنرمندان در کیف و کفش سنتی کاسپین، حضور ۱۲ نفر در سی و پنجمین نمایشگاه ملی تهران از تاریخ ۹ الی ۱۲ بهمن‌ماه و رونمایی از اثر فاخر چاقوی اساتید زنجانی و رضایی توسط وزیر کشور معرفی و مشارکت هنرمندان صنایع‌دستی، حضور دو نفر از هنرمندان در نمایشگاه صنایع‌دستی کرمان، حضور یک نفر از هنرمند ملیله کار در نمایشگاه صنایع‌دستی هندوستان در سال ۱۴۰۰ و حضور چهار نفر از هنرمندان در نمایشگاه صنایع‌دستی یزد، حضور دو نفر از هنرمندان در نمایشگاه صنایع‌دستی لرستان، حضور یک نفر از هنرمندان در نمایشگاه صنایع‌دستی هندوستان و مشارکت یک مورد در برگزاری مسابقه ملی ملیله‌کاری در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ انجام شد.

برگزاری نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی

برگزاری نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین زنجان در تاریخ ۲۱ الی ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۰، مشارکت ۳۰ غرفه از ۱۲ استان کشور در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شهرستان زنجان و برگزاری بازارچه موقت با ۶۸ غرفه در نوروز ۱۴۰۱ در شهرستان‌های زنجان، سلطانیه، ابهر، طارم و خدابنده برگزار شد.

اخذ 40 فقره نشان ملی

۴۰ نشان ملی در رشته‌های ملیله‌کاری، چاقو‌سازی، مسگری، قلم‌زنی در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ اخذ شد و پنج اثر در رشته‌های قلم‌تراش، آویز جا دعایی، چاروق چرمی، جعبه جواهرات کتابی ملیله و قلمدان ملیله برای دریافت مُهر اصالت بین‌المللی ارسال‌شده است.

کسب دیپلم افتخار در رشته ملیله‌کاری

جعبه جواهرات ملیله اثر سما جوادی، به‌عنوان یکی از آثار برگزیده کشوری در جشنواره، موفق به دریافت دیپلم افتخار و جایزه نقدی در سال ۱۴۰۰ شد.

هماهنگی و همکاری معاونت صنایع‌دستی با سازمان‌ها

هماهنگی با صداوسیمای استانی و ملی برای حضور هنرمندان صنایع‌دستی و معرفی آنان به برنامه‌های مختلف، همکاری با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هنرمندان قلم‌زن در ساخت تابلوی قلم‌زنی فاخر، همکاری با خیریه مهدی موعود، آبشار عاطفه‌ها، بهزیستی و…، همکاری ۱۵ هنرمند برای ساخت مستند صنایع‌دستی فلزی (دهقانی) آموزش رایگان و توانمندسازی افراد کم‌توان، همکاری با امور زندان‌ها برای یادگیری زندانی‌ها انجام شد.

احیای رشته‌های پرده بافی و جاجیم‌بافی

یکی از اقدامات شاخص حوزه صنایع‌دستی، احیای رشته‌های صنایع‌دستی و جلوگیری از فراموشی این رشته‌های هنری دست‌ساخت است و در این راستا، رشته پرده بافی و جاجیم‌بافی در استان زنجان احیا شد. پرده بافی و جاجیم‌بافی یکی از هنر‌های اصیل و زیبای شهرستان طارم است. برای احیای رشته جاجیم، دو دوره‌ در روستای پاوه رود و یک دوره در شهر آب‌بر شهرستان طارم برگزار شد و هم‌اکنون این دوره در شهرستان سلطانیه برای بانوان باهدف احیاء در حال برگزاری است.

عملکرد معاونت صنایع‌دستی زنجان در سفر وزیر میراث‌فرهنگی به زنجان

حضور ۲۰ ملیله کار برتر استان و نمایش آثار شاخص ملیله در بنای تاریخی موزه رختشوی‌خانه زنجان، رونمایی از کتاب جامع دوزبانه ملیله و رونمایی از کشتی مسی دست‌ساخته آقای مرادی، برگزاری نمایشگاه و نشست ملیله کاران شهر زنجان رهاورد سفر وزیر میراث‌فرهنگی به استان زنجان است.

میزان فروش صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۱

نزدیک به ۵۸۰ فروشگاه ثابت صنایع‌دستی و ۷ بازارچه صنایع‌دستی موقت با ۶۸ غرفه در ایام نوروز فعالیت داشتند که میزان فروش صنایع‌دستی آن‌ها در مدت مذکور در سطح استان ۹۷۰ میلیارد ریال بود.

برگزاری کارگاه آموزش گیوه‌بافی در زندان زنجان

دو دوره کارگاه آموزش گیوه‌بافی در زندان زنجان در قالب اجرای تفاهم‌نامه همکاری میان ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی و در کارگاه‌های تجهیز شده از سوی معاونت صنایع‌دستی برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010319931139