ارتقای فرهنگ عمومی زمینه‌ساز حفظ و حراست از بافت‌های تاریخی

آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه یک فرایند پویا و اثربخش است، هدف اصلی این فرایند ایجاد تغییرات مناسب در تمامی ابعاد و جوانب زندگی بشری و گشتالت (سازمان‌دهی) بافت‌های باارزش شهری است.

در راستای ارتقای فرهنگ عمومی و هوشیاری اجتماعی، شایسته است متخصصان دستگاه‌های دولتی به صورت ماهیانه در محافل عمومی و اجتماعات مذهبی و دینی علی‌الخصوص مساجد در پایان اقامه نمازهای یومیه و حتی ایجاد محافل صمیمی در اماکن مقدس مذهبی که تاثیرگذاری بسزایی دارد، به دلیل آگاهی سطح دانش محلی به پاسداشت ابنیه و محیط زیست افراد و بالابردن سطح هوشیاری از محیط استقراری خود اقدام کنند، لذا این مهم تحقق نخواهد یافت مگر به صورت اقدامات خارج برنامه و خودجوش از سوی متخصصین دلسوز به صورت جهادی و تحت حمایت مسئولین مرتبط و حتی حضور مدیران ارشد و میانی در محافل و جلسات اشاره‌شده، که خود اثربخشی بسزایی در حفاظت و نگهداشت ارزش‌های تاریخی و مذهبی و هویت شهری خواهد داشت.

همان‌طور که افراد در جامعه امروزی با چالش‌های فرا روی اقتصادی مواجهند و سطح آگاهی عمومی به پاسداشت ارزش‌ها و اماکن به صورت نسبی وجود دارد، این امر مهم و خطیر به عهده رهبران متعهد در حوزه حفاظت میراث شهری و تاریخی است که می‌تواند زمینه‌ساز و چراغ راهی برای نسل آینده باشد.

چنانچه تاکنون، میراث گذشته بر ما به یادگار هبه شده است؛ کالبدهای معماری بسیار ارزشمندی که نه فقط یک کالبد معماری بلکه توالی فرهنگ ایرانی و اصول زیستی سالم بر پایه باورها و اعتقادات اصیل است.

معماران و مرمتگران که معلمان قسم‌خورده حفظ اصالت‌ها هستند، تعهد و رسالت‌شان آگاهی‌بخشی به جوامع بشری امروزی به شکل ساده و کاملا رایگان است و باید آگاهی‌بخشی در مکان‌هایی از جنس سادگی و به زبان ساده در کنار مردم صورت پذیرد.

از مولفه سادگی استفاده شد، همان اصلی که در ابنیه الگوی استادکار معمار یا همان مهراز بوده و این همان نقشه راه است؛ نقشه راه ما معلمان نهضت آگاهی که با روی خوش و لبخندی از جنس مهر با کلامی برگرفته از همان قوم و ملیت و با استفاده از شخصیت‌های تاثیرگذار و محلی و مورد وثوق آگاه‌سازی به ساکنین محله‌ها و بافت‌ها صورت پذیرد.

پنج اصل مهرازی استاد پیرنیا نقشه راه شد. راه روشن است چون نقشه و موقعیت امکان‌سنجی شده و آن پنج اصل مهرازی که همان مردم‌واری، خودبسندگی، نیارش، درون‌گرایی و پرهیز از بیهودگی است، سال‌ها به معماران و مرمتگران و معلمان حفاظت از آثار تاریخی کشورمان اعلام و ابلاغ شده است. با در دست داشتن این پنج اصل و کد شناسایی‌شده می‌بایست با قدرت و جدیت در مسیر آگاهی‌سازی به جوامع محلی گام برداریم تا ساکنین در بافت بدانند در داخل گنج‌های خفته زندگی می‌کنند.

منظور از گنج خفته بافت تاریخی همان عناصر معماری تاریخی زنده و پویا است که اگر به درستی معرفی شوند، قدر و قیمتشان را پیدا کرده و ساکنان مناطق به مثابه همان حرکت اقتصادمحور بوم‌گردی به قدر و قیمت داشته‌هایشان آگاه خواهند شد و  چرخه اقتصاد گردشگری و سرمایه‌گذاری به حرکت درآمده و نسل به نسل ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1401040572929

برچسب‌ها