آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون برگزار شد

آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون با حضور جمعی از مسئولین و علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی در هتل کاروانسرای لاله بیستون برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، آیین رونمایی از تمبر یادبود و بزرگداشت شانزدهمین سالروز ثبت جهانی کتیبه بیستون، صبح روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در هتل کاروانسرای لاله بیستون برگزار شد.

در این مراسم که با حضور علی همتی مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری ایران، مسعود پناهی رییس هیئت‌مدیره این شرکت، محمدرضا سهیلی مدیرکل میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه، صامت اجرایی مدیر پایگاه جهانی بیستون، فرماندار کرمانشاه، شهردار بیستون و جمعی از علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی برگزار شد، از تمبر یادبود ثبت جهانی بیستون هم رونمایی شد. 

کتیبه بیستون سند قدمت ایران است

محمدرضا سهیلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه ضمن تشکر از شرکت توسعه گردشگری ایران و گروه هتل‌های لاله و همچنین حضار در مراسم عنوان کرد: «ما دور هم جمع شدیم تا این اتفاق مبارک، یعنی بیستمین سالگرد ثبت جهانی کتیبه بیستون را‌ جشن بگیریم. در دین اسلام توصیه‌هایی در مورد گردشگری و سیر در زمین و همچنین ضرورت حفظ تاریخ و میراث گذشتگان آمده است و آیت کتیبه یکی از مصداق‌های همین توصیه‌هاست.»

او ادامه داد: «وظیفه ما در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این است که امکانات لازم برای جذب و رفاه گردشگر را فراهم کنیم. تمرکز اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه هم اولویت قرار دادن رفاه گردشگران است.»

سهیلی در مورد روز ثبت جهانی کتیبه بیستون گفت: «ما با قدمت و ارزش کتیبه بیستون آشناییم که سند قدمت ایران زمین به شمار می‌رود. در متن این کتیبه بحث یکتاپرستی ایرانیان مورد تاکید بوده است‌. در سایر تمدن‌ها همواره طغیان‌های مختلفی صورت می‌گرفته و یکتاپرستی نبوده، اما کلیت بیستون عنوان می‌کند که یکتاپرستی در ایران وجود داشته و خبری از طغیان نبوده است‌. به عبارتی، بندگی خدا از صفات بارز ایرانیان در طول تاریخ بوده است.»

یک‌میلیون سال استقرار مداوم بشری در کرمانشاه داریم

سامان حیدری گوران باستان‌شناس، عنوان کرد که هنگام صحبت از بیستون، باید جغرافیای بزرگتری از کرمانشاه را مطرح کرد که بیستون هم در آن قرار دارد.

او گفت: «جغرافیای این منطقه پر از آثار باستانی است که متاثر از عوامل متعددی بوده است. یک‌ میلیون سال استقرار بشری در کرمانشاه داریم که در فلات ایران و حتی خاورمیانه یک استثنا است.»

حیدری با اشاره به دشت‌های اسدآباد، کنگاور، صحنه، کرمانشاه و ... عنوان کرد: «این دشت‌ها در کنار هم‌، با ۷هزار کیلومتر مربع، بزرگترین پهنه دشت میانکوهی زاگرس است‌.»

حیدری با اشاره به تاریخ منطقه، عنوان کرد: «کاروانسرای عباسی با ۴۰۰ سال قدمت، نزدیک‌ترین دوره به ماست‌. یک قدم عقب‌تر برویم، تکیه معاون‌الملک را داریم که مربوط به دوره اسلامی است‌. اگر به ۱۷۰۰ سال قبل برگردیم، مجسمه هرکول و مجموعه طاق بستان را داریم. قدمت کتیبه بیستون به ۲۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد که ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. بیستون بزرگ‌ترین پنل متنی دنیاست که به سه زبان اکدی، عیلامی و فارسی باستان به خط میخی نوشته شده است.»

باستان‌شناس کرمانشاهی در ادامه گفت: «اگر به عقب‌تر برویم، عصر آهن را داریم‌. بیش از ۷۰۰ تپه باستانی از این دوره‌ها در دشت کرمانشاه داریم‌. عقب‌تر از آن، در دوره نوسنگی، باز هم کرمانشاه حرفی برای گفتن دارد. در گنج‌نامه، قدیمی‌ترین نشانه از اهلی کردن بز در تمام دنیا را داریم. تپه سراب را داریم که مدارکی مثل ونوس سراب را ارائه می‌دهد که ۱۱هزار سال عمر دارد. از دوره‌ پارینه سنگی در تمام ایران فقط چهار نمونه داریم که سه موردش در کرمانشاه بوده‌ است. یک‌ مورد غار شکارچیان، دو مورد در دشت کرمانشاه و مورد چهارم در قزوین بوده است.»

حیدری در انتها افزود: «منطقه کرمانشاه یک میلیون سال تداوم باستان‌شناسی داشته است و ما در طول این مدت گپ‌ زمانی نداریم که این برمی‌گردد به جغرافیای منطقه. تعداد بالای چشمه‌ها، خاک حاصلخیز که به دلیل کوهستانی بودن منطقه است و همچنین رودخانه‌ها به این تداوم کمک کرده‌اند. اگر بخواهیم کسی را به این علت تشویق کنیم، باید مردمان این سرزمین را که بیش از یک میلیون سال در اینجا سکونت کرده‌اند، تشویق کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010422900602

برچسب‌ها