گردشگری روستایی کاشان، فرصتی که مغفول مانده

شهرستان کاشان با پیشینه تاریخی متمدنانه ۷هزارساله و همچنین وجود آثار تاریخی متعدد از یک‌سو و تنوع اقلیمی و آب و هوایی و همچنین قرار گرفتن در امتداد شاه‌راه ارتباطی شمال به جنوب کشور و قرار گرفتن در میانه دو مرکز مهم سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور یعنی تهران و اصفهان، از فرصت‌های مناسبی در راستای توسعه بر مبنای گردشگری در دو حوزه شهری و روستایی برخوردار است که می‌تواند به توسعه پایدار این منطقه یاری‌رسانی کند.

امروزه خوشبختانه با توجه به اجرای طرح جامع گردشگری در شهرستان کاشان، شاهد رشد متوازن گردشگری در مناطق مختلف کاشان هستیم و این در حالی است که حداقل در یک دهه گذشته با حمایت بخش خصوصی و دولت به‌ویژه مسئولان استان و شهرستان، زیرساخت‌های مناسبی در حوزه‌های اقامت و خدمات‌رسانی به گردشگران در این شهرستان ایجادشده، با این وصف به نظر می‌رسد توسعه گردشگری در گام نخست عمدتاً در مناطق شهری این شهرستان به‌ویژه شهر تاریخی کاشان انجام‌شده و عمل به مناطق روستایی این شهرستان کمتر توجه شده است، با این وصف به نظر می‌رسد درصورتی‌که سیاست کلی کشور و استان بر اساس توسعه اقتصادی و فرهنگی بر مبنای گردشگری استمرار یابد، می‌توان با تکیه‌بر مناطق روستایی کاشان به این مهم دست‌یافت. 

شهرستان کاشان دارای ظرفیت‌های فراوانی است که می‌تواند گفت تاکنون از تمام ظرفیت‌های این شهرستان برای توسعه گردشگری استفاده‌نشده است و روستاهای این شهرستان نیز از این امر مستثنا نبوده و متأسفانه تاکنون گام جدی برای توسعه گردشگری روستایی در این شهرستان برداشته نشده است. 

خوشبختانه مدیریت شهری این شهرستان به‌ویژه مدیران اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان به این مهم پی برده و در آخرین بازدید که از روستاهای این شهرستان به‌منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های جدید باهدف توسعه گردشگری در این مناطق انجام شد، از ابنیه تاریخی و بقاع متبرکه بازدید کامل شد و همچنین با حضور در روستاهای بخش برزک، از نزدیک با ظرفیت‌های گردشگری این روستا و همچنین مسائل و مشکلات پیش رو آشنا شد. 

با سفر به روستاها و بخش‌های مختلف این شهرستان به نیکی درمی‌یابیم که خوشبختانه تنوع جغرافیایی و اقلیمی در شهرستان کاشان ظرفیت‌های مناسبی را برای گردشگری و سرمایه‌گذاری روستایی فراهم کرده و گردشگری روستایی می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق بومی‌سازی گردشگری و توجه به خرده اقلیم‌ها باشد. 

در سفر به بخش‌های مختلف شهرستان کاشان، روستاهای پنداس، آرنجن و ازوار بازدید شد. این مناطق، روستاهایی هستند که هرکدام می‌تواند به‌تنهایی مقصد مناسبی برای گردشگری روستایی باشند ولی توسعه زیرساخت‌ها در این روستاها از اهمیت بالایی برخوردار است، همچنین مرمت اضطراری بناهای تاریخی این روستاها که متأسفانه در معرض خطر تخریب قرار دارند می‌تواند اولین قدم مهم برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری به شمار رود. 

خوشبختانه با توجه به اهمیت این موضوع، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان برنامه‌ریزی‌های مناسبی باهدف گسترش فرهنگ گردشگری با تکیه‌بر توسعه گردشگری روستایی در دستور کار خود قرار داده که دراین‌بین همکاری هر چه بیشتر اهالی روستاها و نهادهای مرتبط با این موضوع همچون دهیاری‌ها و بخشداری‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد. 

به جرات می‌توان گفت که روستاها یکی از مهم‌ترین مراکز توسعه گردشگری به شمار می‌روند که این نکته می‌تواند تأثیر به سزایی در اقتصاد پایدار و رشد روستاها به‌ویژه روستاهای محروم داشته باشد و همچنین موجب تنوع در ارائه بسته‌های سفر و توزیع مناسب سفر به گردشگران و علاقه‌مندان می‌گردد، لذا با توجه به قابلیت‌های این شهرستان از منظر معماری، صنایع‌دستی آداب‌ورسوم، در این مناطق نباید گردشگری صرفاً به مناطق شهری محدود شود و این در حالی است که در کنار تنوع فرهنگی، معماری و منظر روستاها نیز می‌تواند به‌خوبی بستر مناسبی برای توسعه گردشگری محلی به شمار رود. 

خوشبختانه اراده خوبی در سطح شهرستان به‌ویژه اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان به‌منظور ثبت، پاسداشت و نگاهداشت میراث‌فرهنگی ناملموس روستا وجود دارد که می‌طلبد با تلاش به‌منظور ثبت این روستاها و آثار تاریخی موجود در آن‌ها و همچنین حفاظت مستمر از این مواریث تاریخی و فرهنگی، حیات دائمی را به روستاهای شهرستان هدیه داد. 

از آیین‌های موجود در روستاهای شهرستان کاشان می‌توان به آیین نخل گردانی روستای ورکان و سحرخوانی روستای پنداس اشاره کرد که از مهم‌ترین آداب‌ورسوم این دو روستا است و امیدواریم با توجه به تلاش‌های صورت گرفته هر چه زودتر شاهد ثبت این آیین‌ها در فهرست میراث ناملموس کشور باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1401042323690

برچسب‌ها