از دیرباز یکی از راههای جذب مشتری دیده شدن بود. بهصورت ناخودآگاه ذهن انسان به سمت استفاده از خدمات یا خرید محصولی سوق پیدا میکند که در همهجا دیده میشود. کافی است نگاهی به بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر بیندازیم که چطور یکدفعه همه آنها یک برند یا فروشگاه را تبلیغ میکنند. بازاریابی جدید هم بر همین اساس است اما شکل تازهای به خود گرفته و بهجای بیلبوردها و بنرهای بزرگ، افرادی که شناختهشده و قابلاعتماد هستند بهجای شما صحبت خواهند کرد. تصور کنید دوستی صمیمی از برندی که خودش استفاده میکند به شما میگوید و شما بهصورت ناخودآگاه ترغیب به خرید آن محصول یا استفاده از خدمات آنها خواهید شد.
نحوه صحبت اینفلوئنسر با مخاطبانش نیز تقریباً همینطور است با این تفاوت که ممکن است یک اینفلوئنسر حرفهای در میان یک فیلم ۳۰ ثانیهای بهصورت نامحسوس برند شما را تبلیغ کند، یا کسی مانند یک سلبریتی بهصورت مستقیم برند را معرفی کند، یا تنها یک استوری کوتاه از رستورانی که رفته و تجربه لذتبخش خود را به اشتراک بگذارد. نحوه تبلیغ به نوع کار اینفلوئنسر، برند شما و ماهیت کمپین و محصول موردنظر بستگی دارد.
اولین تأثیر و مهمترین تأثیر اینفلوئنسرها بر اشخاص، مارکتینگ و تحت تأثیر قرار دادن این افراد برای خرید یک محصول یا استفاده از خدمات است. بهاینترتیب اینفلوئنسر مارکتینگ، تأثیرگذاری اینفلوئنسرها بر مخاطبین شبکههای اجتماعی در راستای مارکتینگ دیجیتالی است. بازاریابی تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ شاخهای از بازاریابی است که بر روی اشخاص خاصی از جامعه یا استایل خاصی متمرکز میشود.
ارزش یک بازاریاب تأثیرگذار از این راهها به دست میآید:
دستاورد اجتماعی: اینفلوئنسرها میتوانند از طریق کانالهای اجتماعی و وبلاگها به میلیونها مشتری دسترسی پیدا کنند.
محتوای اصلی: اینفلوئنسرها محتوای اصلی و اغلب مؤثر بازاریابی را برای مارک تولید میکند.
اعتماد مصرف کننده: اینفلوئنسرها روابط قوی با مخاطبان خود برقرار میکنند که اعتماد خاصی نسبت به نظرات متفکرانه دارند.
نکات مهم در خصوص تقویت اینفلوئنسر مارکتینگ در گردشگری
صنعت گردشگری یکی از آن دسته از بازارهایی است که بهشدت تحت تأثیر اینفلوئنسر مارکتینگ قرار دارد. این اینفلوئنسرها محتوای سفر را برای الهام بخشیدن به کاربران برای سفر به مکانی که پیشنهاد میکنند، ارائه میدهند. از طرف دیگر، صاحبان تورها و سایر مشاغل مرتبط با سفر سعی میکنند با اینفلوئنسرها همکاری کرده تا تأثیر آنها را جلب کنند. اینفلوئنسرهای صنعت گردشگری بیش از سایر کاربران به تصاویر زیبا نیاز دارند، زیرا باید با نگاه اول توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند.
مهمترین نکات در خصوص تقویت اینفلوئنسر مارکتینگ در گردشگری شامل:
اعتماد و اصالت کاربران: اینفلوئنسر مارکتینگ نمیتواند کارساز باشد، مگر اینکه به کاربران اجتماعی این باور را بدهید که کمپین شما معتبر است. جلب اعتماد کاربران اجتماعی مهمترین وظیفهای است که شما باید در طی هر فعالیت از آن مراقبت کنید.
تنوع و خاص بودن: طراحیهای تورهای خاص و سبکهای منحصربهفرد در اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند تأثیر چندین برابری برای شما به دنبال داشته باشد. برای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ باید خودتان را تبدیل به یک فرد اینفلوئنسر نموده و ایدهپرداز باشید.
تأثیر احساسات در اینفلوئنسر مارکتینگ: توجه داشته باشید که در اینفلوئنسر مارکتینگ در صنعت گردشگری، شما احتمالاً قرار است یک فرد را به مکانی دعوت کنید که هیچ شناختی از آن نداشته و گاهی اوقات حتی اسم آن را نشنیده است. درگیر کردن احساسات در این مواقع میتواند تأثیرگذارترین روش در صنعت گردشگری باشد. اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند قدرتمندترین ابزار برای بیان این احساسات در صنعت گردشگری باشد.
انواع اینفلوئنسرها
سلبریتیها (Celebrities)
سلبریتیها، اولین دسته از اینفلوئنسرها هستند، افرادی که بهواسطه فعالیتهای فرهنگی، هنری، سیاسی یا اقتصادی کلان شهرت و معروفیت پیداکرده و باعث میشود که افراد سبک زندگی آنان را دوست داشته باشند و معمولاً شرکتهای بزرگ برای کمپینهای تبلیغاتی خود از این افراد استفاده میکنند. سلبریتیها که به دلیل حوزه فعالیت هنری و یا ورزشیشان مطرح شدهاند، میتوانند برای برندسازی و معرفی یک خدمات و یا محصول بسیار مؤثر باشند و با فعالیت در فضای مجازی، خیل عظیمی از مخاطبین را به سمت خود جذب کنند و برای آنها مثل یک الگو تأثیرگذار باشند.
انتخاب سلبریتیها بهعنوان یکی از انواع اینفلوئنسر در اینستاگرام برای تبلیغات گسترده میتواند به بمب بسیار عظیمی برای تحول کسبوکارهای اینترنتی تبدیل شود و وضعیت آن را بهطور کامل تغییر دهد. میزان فروش را بهطور فوقالعاده چشمگیری تغییر دهد و تعداد دنبال کنندهها افزایش پیدا کنند.
متخصصان (Experts)
متخصصان گروهی از اینفلوئنسرها هستند که برخلاف سلبریتیها بهواسطه تخصص خود در یک حوزه تأثیر گذارند. در یک موضوع خاص و حوزه کاری مشخص، شناختهشده و بهترین کانال تبلیغاتی برای اجرای کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ، در موضوع موردنظر شما هستند و با ارائهی مطالبی پیرامون تخصصشان، در کنار به نمایش گذاشتن سبک زندگیشان، به شهرت و محبوبیت و تأثیرگذاری بر مخاطب میرسند و مخاطبان بسیاری را جذب خود میکنند.
متخصصان برای افرادی که مایل هستند در اینستاگرام با استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ کسبوکار خود را متحول کنند گزینۀ بسیار مناسبی هستند. دلیل این انتخاب آن است که آنها دارای مخاطبانی هستند که به دلیل تخصص مشخصی آنها را دنبال میکنند. به همین دلیل کسبوکارها میتوانند اینفلوئنسرهای مناسب با محصول یا خدمات خود را پیداکرده و تبلیغ کنند.
میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)
میکرو اینفلوئنسرها در چرخه بازاریابی تأثیرگذار فعالیت میکنند. افرادی که نه بهاندازه سلبریتیها مشهور هستند و نه با تخصصی توانستهاند در کسبوکار خود موفق شوند اما در رسانههای اجتماعی مطرح هستند، میکرو اینفلوئنسرها معمولاً افرادی هستند که در حوزههای تخصصی خود برای جذب دنبال کنندگان آموزشهایی نیز برگزار میکنند. این گروه از اینفلوئنسرها تعداد کمی دنبال کننده دارند اما دنبال کنندگان آنها افرادی با سلایق یکسان هستند که جامعهای یکدست را تشکیل میدهند.
بلاگرها (Bloggers)
بلاگرها یا نانو اینفلوئنسر در کنار تولیدکنندگان محتوا در یک دسته از اینفلوئنسرها قرار میگیرند. منظور از بلاگر کسی است که در حال تولید محتوا در رسانه شخصی خود است. نانو اینفلوئنسرها به دلیل داشتن فعالیت در یک حوزۀ خاص یا انتشار یک محتوای حرفهای توانستهاند نقطۀ صعود خود را کشف کنند و از استعداد یا توانایی خاص خود پردهبرداری کنند. بلاگرها دارای تأثیرگذاری بسیار زیادی هستند و مخاطبان آنها بیشتر از چشمشان به آنها اعتماد دارند و به گفتههای آنها توجه میکنند.
بههرحال همهچیز به شما بستگی دارد و اگر قصد دارید کسبوکار خود را به موفقیت برسانید باید از هر نکتهای برای جذب مخاطب که درنهایت به افزایش بازدید و فروش محصول یا استفاده از خدمات شما منجر میشود استفاده کنید. هر کاری نیاز به تلاش و صرف زمان دارد. صبور باشید و با برنامه جلو بروید.
انتهای پیام/