اسب کُرد گنجینه‌ای برای توسعه اکوتوریسم در کردستان

اسب کُرد یکی از اصیل‌ترین نژاد اسب ایرانی محسوب می‌شود، که با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، ظرفیت بالقوه‌ای را برای توسعه اکوتوریسم در استان کردستان فراهم آورده است.

کردستان به‌دلیل داشتن شرایط خاص اقلیمی و امکانات زیرساختی، توانمندی بالایی در عرصه پرورش اسب و سوارکاری دارد؛ ورزش سوارکاری امروزه نه‌تنها به‌عنوان یکی از ورزش‌های مفرح، بلکه به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم برای گردشگری و اکوتوریسم مورد توجه قرار گرفته است. 

اقبال میهمی یکی از سوارکاران باسابقه و مطرح استان کردستان و کشور است که توانسته طی سال‌های اخیر با بهره‌مندی از این ظرفیت، گام مهمی در جذب توریست‌های ورزشی در استان بردارد. از سوابق کاری او می‌توان به دبیر هیئت سوارکاری استان، مدیر مجموعه گردشگری شاسوار سنندج و نیز عضو کارگروه ثبت ملی اسب کُرد اشاره کرد. 

آنچه در ذیل می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی میراث‌آریا با این پرورش دهنده اسب و سوارکار مطرح کردستانی است: 

آقای میهمی لطفا به‌عنوان اولین سؤال بفرمایید از چه زمانی فعالیت در رشته سوارکاری را آغاز کرده‌اید؟ 

بنده از همان دوران کودکی حرفه سوارکاری را در کنار خانواده‌ام فرا گرفتم، به‌طوریکه حدود ۳۰ سال است در زمینه پرورش اسب و سوارکاری فعالیت دارم و خوشبختانه توانسته‌ام در مسابقات استانی، منطقه‌ای و ملی در رشته‌های مختلف سوارکاری شرکت نمایم. 

توضیحاتی در خصوص اسب کُرد بفرمایید و اینکه دارای چه ویژگی‌هایی است؟ 

اسب کُرد از ۵۰۰ سال قبل از میلاد در دامنه‌های سلسله جبال زاگرس در منطقه‌ای به نام نسا وجود داشته است؛ این اسب قدی به‌طور متوسط ۱۷۰ سانتی‌متر با بدن کوتاه، اندامی عضلانی و سینه فراخ، پرنقش، پرخون و دست و پا و کمر قوی دارد و از نظر فنوتیپ دارای اتصالات خوب سروگردن است؛ اسب اصیل نژاد کُرد علاوه بر توانمندی جسمانی، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم در مسافت‌های طولانی است و به‌همین دلیل همواره در مسابقات استقامت و چوگان بسیار موفق ظاهر می‌شود و به‌دلیل ویژگی‌های ممتاز خود، از قدیم‌الایام وجود آن همواره برای خانواده‌ها مایه فخر و مباهات بوده است. 

چند هیات سوارکاری در استان فعال است؟ 

در حال حاضر هشت هیات سوارکاری در استان مشغول فعالیت هستند که توانسته‌اند در زمینه‌های پرورش و نگهداری اسب و البته برگزاری مسابقات مختلف، فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کنند. 

لطفا توضیحات مختصری در خصوص گردشگری با اسب بفرمایید؟ 

امروزه صنعت گردشگری یک مفهوم وسیع و فراگیر و دارای انواع متنوعی می‌باشد که در ابعاد گوناگون در حال پیشرفت و گسترش سریع است؛ در این میان گردشگری ورزشی یک رویکرد زیست‌محیطی به مقوله گردشگری است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و به یکی از دلایل اصلی برای سفر و گذراندن تعطیلات تبدیل شده است؛ گردشگری با اسب امکانی برای بهره‌مندی از بوم‌گردی و طبیعت‌گردی است و می‌تواند توسعه صنعت اکوتوریسم را به‌همراه داشته باشد. 

آیا در زمینه دیگری هم فعالیت دارید؟ 

بنده در کنار فعالیت سوارکاری از دستاوردهای علمی و عملی دیگر بی‌بهره نبوده‌ام به‌طوریکه در کنار فعالیت‌های ورزش سوارکاری و با توجه به علاقه‌ای که به مشاغل حوزه گردشگری داشتم اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌ای گردشگری در شهرستان سنندج نموده‌ام. 

چه انتظاراتی از مسئولان مربوطه برای رونق گردشگری ورزشی دارید؟ 

گردشگری اسب و سوارکاری یکی از آیتم‌هایی است که می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های مناسب، تدوین طرح جامع، برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری، به رونق اقتصادی و توسعه اکوتوریسم در کردستان کمک کند. 

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟ 

استان کردستان یکی از توانمندترین مقاصد گردشگری ورزشی کشور است، که ظرفیت لازم برای میزبانی مسابقات بین‌المللی سوارکاری را دارد؛ بنا داریم با همکاری و حمایت مسئولان مربوطه و با شناسایی، امکان‌سنجی و تعیین مسیرهای گردشگری و طبیعت‌گردی و برگزاری جشنواره‌های متعدد در این حوزه، ظرفیت‌های اکوتوریستی استان کردستان را بیش از پیش به جهان معرفی و آن‌را ارتقاء دهیم. 

استقبال از این رشته ورزشی را چگونه می‌بینید؟ 

خوشبختانه رشته سوارکاری در استان کردستان تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته و ادارات مربوطه از جمله اداره‌کل ورزش و جوانان استان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان و همچنین نهادهای مربوطه و بخش خصوصی به این رشته نگاه ویژه‌ای دارند. 

چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به این حوزه دارید؟ 

استان کردستان در حوزه کشاورزی دارای توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوانی است که از آن‌ها کمتر در زمینه توسعه گردشگری کشاورزی استفاده شده است، علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند با ادغام کشاورزی و توریسم، مناطق روستایی را به سمتی سوق دهند که جدای از محل تولید و کشاورزی پایدار و بهبود اوضاع زندگی و معیشت روستاییان، مرکزی برای جذب گردشگران محلی، ملی و خارجی باشد. 

در پایان سخن ناگفته‌ای دارید؟ 

امید است بتوانیم از این پتانسیل با برگزاری مسابقات منطقه‌ای و ملی در رشته‌های مختلف سوارکاری، برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی منطقه بهره ببریم و ظرفیت‌های بالقوه گردشگری استان را به بالفعل تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 14010510348954

برچسب‌ها