نمایش نقاشی‌خط ارزشمند حسین زنده‌رودی در موزه جهان‌نمای نیاوران

هم زمان با فرارسیدن ماه محرم، اثر نقاشی‌خط ارزشمندی از هنرمند معاصر کشورمان حسین زنده‌رودی از گنجینه موزه جهان‌نما به نمایش گذاشته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این اثر که دارای مضامین عرفانی است و با تکنیک رنگ و روغن روی بوم خلق شده با هدف نمایش دوره‌ای آثار مخازن برای علاقه‌مندان در معرض دید دوستداران آثار هنری قرار گرفته است.

حسین زنده‌رودی نقاش معاصر ایرانی و از بنیان‌گذاران مکتب سقاخانه و پیشگامان شیوه نقاشی‌خط در ایران است و با استفاده از نمادهای هنر سنتی ایران و همچنین خوشنویسی، روشی تازه را در هنرهای تجسمی ایران به وجود آورد.

او از اولین افرادی بود که در کارهایش به منابع الهامی روی آورد و معماری ایرانی، گنبد، گلدسته، کاشی و آجرکاری، مراسم عاشورا، علم ‌و کتل، کتیبه‌ها، شمایل‌نگاری، اشعار مذهبی و خط فارسی هریک در دوره‌ای دست‌‌مایه کارهای او شد.

نقاشی‌خط شیوه‌ای در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی است که به تدریج در دهه ۱۳۳۰ تا ۱۳۴۰ خورشیدی توسط برخی از خوشنویسان و نقاشان ایرانی شکل گرفت و ترکیبی از خطاطی و نقاشی است و فرامرز پیلارام، رضا مافی، حسین زنده‌رودی، نصرالله افجه‌ای و محمد احصایی در پیدایش و پیشبرد این هنر در ایران مؤثر بوده‌اند.

علاقه‌مندان برای بازدید از این اثر می‌توانند تا ۵ مهر ۱۴۰۱ به موزه جهان‌نما در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010512622720

برچسب‌ها