زیبایی‌های ارسباران

ویدئو: اصغر ازدست

تقریبا ناحیه کوهستانی وسیعی است که در شمال استان آذربایجان‌شرقی که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب شهرستان اهر تا رود ارس گسترده است. 

ارسباران یا قره‌داغ (به ترکی آذربایجانی) در شرق با شهرستان مشگین‌شهر و مغان، در جنوب با شهرستان سراب، و در غرب با شهرستان تبریز و شهرستان مرند هم‌مرز است. 

این منطقه از لحاظ مناظر طبیعی و خدادادی هم بسیار غنی است. به طوری بیش از ۷۲ هزار هکتار از اراضی منطقه از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده است و در همین راستا نیز زیبایی‌های چیچک‌لی، دره مکیدی، آینالو، کامتال و ییلاقات خاروانا و پیرسقا هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌سازد. 

با این وجود؛ خطه ارسباران با جای دادن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و زیارتی، و به ویژه با طبیعت زیبا و جاذبه‌های زیست محیطی منحصر به فرد که برخی از این آثار نیز به ثبت ملی و جهانی رسیده، این روزها و روزهای آینده سخاوتمندانه سفره بی‌آلایش، ساده و بکر خود را برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی گسترانیده است. 

گذشته از اینها، باید دولتمردان و سیاستگذاران به این نکته نیز توجه داشته باشند، که در دهه اخیر حوزه صنعت توریست و گردشگری درآمد سرشاری را به جیب دولت‌ها سرازیر می‌کند و از سویی از آنجا منطقه ارسباران از جمله یکی از مناطق محروم کشورمان به حساب می‌آید و از این رو می‌توان با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری درست و به موقع و به خصوص با بهره‌مندی از این صنعت سودآور برخی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این مناطق را حل کرد. 

نباید فراموش کرد، وجود بخش عمده منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس و به دلیل داشتن معادن مس و طلا؛ از جمله معدن مس سونگون در منطقه ارسباران از دیگر عوامل موثری است که می‌تواند تاثیر بالایی در رشد و توسعه اقتصادی این خطه داشته باشد. 

ارسباران منطقه کوهستانی وسیعی است و در گذشته این ناحیه با نام قره‌داغ نیز شناخته می‌شده است و گفته شده نام قره‌داغ به علت کثرت کوه‌های منطقه ساخته شده، ارسباران در شمال استان آذربایجان‌شرقی قرار گرفته که از شمال کوه قوشا داغ در جنوب اهر تا رود ارس گسترده است و در شرق با شهرستان مشگین‌شهر و مغان، در جنوب با شهرستان سراب، و در غرب با شهرستان تبریز و شهرستان مرند هم مرز و همسایه است. 

بنابراین، جاذبه‌های گردشگری و به ویژه روستاهای دیدنی، ییلاق‌های سرسبز و بکر منطقه ارسباران با جای دادن جاذبه‌های تاریخی، زیارتی و طبیعی، برای هر مسافر و گردشگر داخلی و خارخی سفر کننده به این مناطق خاطره بیادماندنی دارد و بهترین زمان برای استفاده از این طبیعت بکر فروردین تا پایان تیر ماه است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010526953169

برچسب‌ها