صنایع‌دستی و اشتغال ارزان

حوزه صنایع‌دستی یکی از بهترین حوزه‌ها برای ایجاد اشتغال ارزان و پایدار است. در این حوزه می‌توان با صرف هزینه کم در کوتاه‌مدت ایجاد اشتغال کرد و از بار بیکاری که بر دوش کشور سنگینی می‌کند، کاست.

اشتغال پایدار و ایجاد اشتغال با هزینه پایین از جمله عوامل مهم در کاهش بیکاری هستند. در موارد بسیاری مشاهده شده است که اشتغال ایجاد شده دوام زیادی نیاورده و به زودی مجددا فرد شاغل را با بحران بیکاری روبرو می‌کند. همچنین هزینه ایجاد اشتغال در حوزه‌هایی مثل صنعت بسیار بالا به نظر می‌رسد، به شکلی که شاید سال‌ها طول بکشد تا با هزینه‌های هنگفت تنها تعداد کمی از افراد در یک واحد صنعتی مشغول به کار شوند. همه این عوامل به ما گوشزد می‌کنند که در کنار توسعه صنعتی و پیشبرد پروژه‌های کلان، به فکر ایجاد اشتغال ارزان باشیم تا شاخ غول بیکاری را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور، بشکنیم.

حوزه صنایع‌دستی یکی از بهترین حوزه‌ها برای ایجاد اشتغال است. تنها شرط ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه، تدارک دیدن بازارهای مناسب برای تولیدات صنایع‌دستی است که این امر هم با توجه به رشد علم بازاریابی و فروش در دنیای امروز و تبدیل شدن بازار هدف به بازارهایی بزرگتر از محله و شهر فروشنده، امری دور از دسترس به نظر نمی‌رسد.

صنایع‌دستی اشتغال ارزان ایجاد می‌کند، شما حتی اگر هیچ تخصصی در حوزه صنایع‌دستی نداشته باشید و اگر همین امروز شروع به یادگیری کنید، در بسیاری از شاخه‌های صنایع‌دستی خیلی زود و حتی با صرف هزینه‌های بسیار کم می‌توانید به تولیدکننده تبدیل شوید. آموزش صنایع‌دستی در بسیاری از نقاط ایران به راحتی قابل دسترسی است، ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان‌های کوچک و بزرگ دوره‌های رایگان برگزار می‌کنند و تنها کافیست با دادن آگاهی و اطلاعات به افراد علاقه‌مند آنها را به فعالیت در حوزه صنایع‌دستی تشویق کنیم، به همین راحتی می‌توان در کوتاه مدت و با هزینه پایین ایجاد اشتغال کرد و از بار سنگین بیکاری بر دوش کشور کاست.

در کنار این، صنایع‌دستی اشتغال پایدار هم ایجاد می‌کند. شما اگر به تولیدکننده صنایع‌دستی تبدیل شوید کارفرمای خودتان خواهید بود و حتی اگر کمی بیشتر ذوق به خرج دهید شرایط بسیار ایده‌آلی را با بازاریابی و فروش آثار خود ایجاد خواهید کرد. در چنین اشتغالی ترس از اخراج، تعدیل نیرو و تعطیلی کسب و کار وجود نخواهد داشت و شما خودتان با تامین بازار، مواد اولیه و ایده‌های نو به شغلتان ادامه خواهید داد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، بازار فروش صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه است، اما با توجه به گستردگی حوزه صنایع‌دستی و اقبال خوب برای تولیدات این حوزه، می‌توان به راحتی بازار فروش را هم مدیریت کرد. یکی از راه‌های مدیریت فروش، تولید محصولات مصرفی و یا پرکاربرد در حوزه صنایع‌دستی است، تولیدات این حوزه بسیار متنوع هستند و درحالی که شاید برای بعضی از آنها اقبال خوبی در بازار وجود نداشته باشد، اما بسیاری از تولیدات طرفداران زیادی دارند و انتخاب این نوع از محصولات برای تولید تضمین‌کننده فروش خواهد بود.

از طرف دیگر کار در حوزه صنایع‌دستی می‌تواند صنعتگر را به درآمد خوبی برساند، برخی از تولیدات صنایع‌دستی با نرخ‌های بسیار بالایی فروخته می‌شوند و بازاریابی برای این نوع از محصولات در کشورهای خارجی، مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس و فروش اینترنتی آنها می‌تواند کار در حوزه صنایع‌دستی را به یک کار ایده‌آل تبدیل کند.

در شرایط کنونی کشور که بیکاری یکی از مشکلات اصلی و عامل بسیاری از مشکلات دیگر است، به نظر می‌رسد که توجه به حوزه‌هایی مثل صنایع‌دستی که با هزینه کم اشتغال پایدار به وجود می‌آورند، می‌تواند چاره کار باشد. دولت و نهادهای دولتی در این راستا باید آموزش را به صورت فراگیرتر برگزار کنند، برای شروع کار تسهیلات در اختیار صنعتگران قرار دهند و مهم‌تر از همه برای توسعه بازار فروش صنایع‌دستی اقداماتی از قبیل تسهیل قوانین، معرفی آثار در داخل و خارج از کشور، رایزنی‌های دیپلماتیک با کشورهای هدف و برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برای معرفی آثار را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010529292259

برچسب‌ها