صنعت رویدادها بخش پویا و رو به‌ رشدی است که رابطه‌ مستقیمی با گردشگری دارد

صنعت رویدادها بخش پویا و رو به‌ رشدی است که رابطه‌ مستقیمی با گردشگری دارد و در صورت میزبانی مناسب، رویدادها می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد یک منطقه گذاشته و علاوه بر رشد فرهنگ‌ها، منجر به ظهور مشارکت‌های جدید می‌شوند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نشست علمی «مدیریت رویدادهای گردشگری» 8 شهریور 1401، با همکاری گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه و معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سخنرانی ارشک مسائلی عضو هیئت علمی این گروه برگزار شد.

ارشک مسائلی عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این نشست با بیان‌ اینکه با افزایش جمعیت، زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، رویدادها همچون فرصتی برای احیای مجدد سنت‌ها تلقی شدند تصریح کرد: «برخی از رویدادها به همان شیوۀ سنتی برگزار می‌شوند و برخی دیگر با تغییر و نوآوری همراه بوده‌اند.»

او ویژگی اصلی رویدادها را در منحصربه‌فرد بودن و موقتی بودن آنها خواند و گفت: «امروزه رویدادها برای احیای فرهنگ‌ها مهم و حیاتی‌اند و افزایش اوقات فراغت باعث افزایش رویدادهای عمومی، جشن‌ها و سرگرمی‌ها شده و در حال حاضر، دولت‌ها از رویدادها به عنوان بخشی از استراتژی در توسعۀ اقتصادی، سازمان‌دهی به ملت و بازاریابی مقصد استفاده می‌کنند.»

مسائلی اظهارکرد: «سابقه رویدادها به مدت زمان خیلی طولانی برمی‌گردد و مورخان انواع مسابقات ورزشی را از جمله آنها می‌دانند به مانند مسابقات المپیک که به دوران باستان برمی‌گردد.»

او با اشاره به اینکه رویداد‌ها حتی پیش از به وجود آمدن بحث‌های اقتصادی و مالی وجود داشته‌اند، اما در اواسط قرن بیستم رشد و توسعه رویداد‌ها به اوج خود رسید افزود: صنعت رویدادها بخش پویا و روبه‌رشدی است که رابطه‌ مستقیمی با گردشگری دارد و در صورت میزبانی مناسب، رویدادها می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد یک منطقه گذاشته و علاوه بر رشد فرهنگ‌ها، منجر به ظهور مشارکت‌های جدید شوند.»

عضو هیئت علمی گروه پژوهشی گردشگری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: «میزبانی رویدادهای مهم در یک شهر، منطقه یا کشور، فرصتی منحصر‌به‌فرد برای رشد و پیشرفت آن مقصد است و به همین دلیل بسیاری از کشورها میزبانی موفقیت‌آمیز رویدادها را به‌عنوان ابزاری برای رشد خود در نظر می‌گیرند و ارگان‌های گردشگری، منابع خود را برای میزبانی رویدادهای مهم به‌عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده، اختصاص می‌دهند.»

او رویدادها را عامل مهم تهییج گردشگری‌ دانست که نقش برجسته‌ای در بازاریابی و توسعه گردشگری مقاصد دارند و اظهار کرد: «نقش‌ها و اثرات برنامه‌ریزی شده رویدادهای گردشگری به خوبی مستند شده‌اند و اهمیت روزافزون آن برای رقابت‌پذیری مقاصد آشکار شده است.»

مسائلی خاطرنشان‌کرد: «رویداد‌ در‌ ترکیب‌ با ‌توسعه ‌گردشگری‌ باعث‌ شکل‌گیری‌ جاذبه‌ در ‌میان‌ گردشگران ‌می‌شود‌ و‌ از‌ طریق ‌برنامه‌ریزی، ‌بازاریابی و ‌اجرای ‌اصولی،‌ به‌ عنوان‌ یکی ‌از ‌استراتژی‌های‌ مهم ‌برای توزیع گردشگری به‌ صورت ‌‌منظم‌ در‌ مناطق‌ مختلف ‌و ‌در ‌زمان‌های مختلف ‌در‌ کشور ‌محسوب می‌شود.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010608330554

برچسب‌ها