کوالالامپور دومین خواهر تاریخی نصف جهان

خواهرخواندگی پیمانی است برای ایجاد رابطه‌ای دوستانه و هدفمند که به منظور تبادل اطلاعات، تجارب و توسعه مناسبات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، بین یک جامعه شهری و جامعه شهری مشابه خارجی آن برقرار می‌شود و فعالان فرهنگی و اقتصادی دو شهر می‌توانند با ایجاد همگرایی میان یکدیگر از مواهب این پیمان در راستای توسعه متوازن شهری خود بهره‌گیری کنند.

اصفهان با شاهکار میدان نقش جهان و بناهای فاخر تاریخی خود یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای ایران است که چشم‌های بسیاری را از سراسر جهان مجذوب خود ساخته است. گوشه گوشه اصفهان را بناهای تاریخی و جاذبه‌های زیبایی فرا گرفته‌اند که این شهر را به تنهایی به مقصدی تمام عیار برای مسافرینی از سراسر جهان مبدل کرده است و در دوره پادشاهی صفویان پایتخت ایران بوده است. در این دوره اصفهان به قدرت و اقتدار چشمگیری رسید. از لحاظ جمعیت اصفهان به عنوان سومین شهر پهناور ایران شناخته می‌شود. 

ویژگی‌های تاریخی و منحصربه‌فرد این شهر سبب شده تا بسیاری از شهرها و کشورهای جهان نیز به این شهر محبوب و زیبا ابراز علاقه کنند. این ابراز علاقه هم در انتها سبب شده تا اصفهان اکنون پس از گذر سال‌ها در گوشه و کنار جهان خواهرخوانده‌های بسیاری داشته باشد. 

کوالالامپور پایتخت، مرکز اقتصادی و کسب‌وکار کشور مالزی است. این شهر همچنین در جایگاه هفتم آسیا در تمامی شاخص‌ها معرفی شده است. صنعت گردشگری دومین منبع درآمد کوالالامپور محسوب می‌شود و یکی از پردرآمدترین شهرهای آسیایی در حوزه گردشگری است. صنعت گردشگری کوالالامپور پس از سال ۲۰۰۸ میلادی با بیشترین سرعت پیشرفت و این شهر را به سومین مقصد گردشگرپذیر در میان شهرهای آسیا-اقیانوسیه بدل کرد. پایتخت مالزیایی‌ها با توسعه گردشگری حلال، گردشگران مسلمان بسیاری را جذب کرده است، اما مقامات گردشگری این شهر به حوزه‌های دیگر گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی و گردشگری هیجانی نیز توجه کرده و جاذبه گردشگری برای انواع مختلف گردشگران ایجاد کرده‌اند. پیمان خواهرخواندگی اصفهان و کوالالامپور در تیر ۱۳۷۶ منعقد شد. 

کشور مالزی از تنوع جمعیتی زیادی برخوردار است و پایتخت آن نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفته می‌شود سفر به این کشور در حکم سفر به کل آسیاست. 

در مالزی فرهنگ مالایی، هندی و چینی، هر یک با حفظ ویژگی‌های خود زندگی می‌کنند. مالایی‌های مسلمان حدود ۷۰ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و هندی‌ها و چینی‌ها و مهاجران خارجی سایر ساکنین این منطقه هستند. 

معروف‌ترین عید مسلمانان مالزی، عید فطر است که به آن «هاری رایا» می‌گویند. 

از جمله پرطرفدارترین جاذبه‌های شهر می‌توان به مسجد شاه علم، صحن پارلمان مالزی، میدان مردکا، خیابان پتالینگ، کاخ ملی (Istana Negara)، برج‌های دوقلوی پتروناس، برج کوالالامپور، موزه ملی، بازار مرکزی، گالری شهر کوالالامپور، یادبود ملی و مکان‌های مذهبی همچون مسجد جامع کوالالامپور، مسجد نگارا و غارهای باتو اشاره کرد. 

وجه اشتراک این دو شهر

هدف اصلی از انعقاد این قرار ایجاد ارتباطی مستحکم در زمینه فرهنگی و ارتباطات اجتماعی بوده است تا زمینه‌ای برای برقرای ارتباطات بیشتر در میان دو کشور ایران و مالزی شود که در اصل مشترکات بسیاری دارند. کوالالامپور یکی از شهرهای زیبا و از مراکز مهم فرهنگی شهر مالزی است و اصفهان به دلیل قدمت تاریخی و فرهنگی با مالزی نیز این عقد خواهرخواندگی را بسته است. پس از منعقد شدن این پیمان هر دو شهر در اقدامی نمادین نام یکی از خیابان‌های خود را به نام خواهرخوانده خود تغییر می‌دهند. 

از سال ۱۹۹۳ میلادی در قلب شهر کوالالامپور و بر سردر یکی از خیابان‌های بزرگ این شهر تابلویی نصب شد که روی آن عبارت جالان اصفهان نقش بسته است. جالان کلمه‌ای است که ریشه‌ای مالایی دارد و در زبان اهالی این سرزمین به معنای خیابان است. 

این خیابان، که محل تلاقی دو ایستگاه مشهور سیستم حمل و نقل کوالالامپور است، در نزدیکی یکی از میادین مشهور این شهر به نام مردکا (Merdeka) و المان‌های معروف تاریخی این شهر مانند مسجد جامع و مرکز خرید مدرن سوگو SOGO قرار دارد. خواهرخوانده محبوب اصفهان اکنون یکی از محبوب‌ترین شهرهای آسیایی به خصوص جنوب آسیا نیز محسوب می‌شود. 

دوم تیر ماه سال ۱۳۷۶ روز خواهر خواندگی کوالالامپور و اصفهان است، این شهر با استفاده از هنر هنرمندان اصفهانی در بلندترین برج مخابراتی خود، مفهوم خواهرخواندگی را زنده کرده است. خیابان اصفهان در قلب مالزی، درست به سان خیابان کوالالامپور در قلب اصفهان که در مجاورت بناهای تاریخی ارزشمند خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد، در مجاورت مرکز شهر کوالالامپور قرار دارد. 

و این دقیقا همان کاری است که در اصفهان انجام شده است خیابان کوالالامپور اصفهان اکنون یکی از خیابان‌های شناخته شده این شهر است که درست در نزدیکی بافت تاریخی و چندصدساله شهر میان خیابان مشهور چهارباغ عباسی و خیابان بلند شمس‌آبادی قرار گرفته است. خیابانی که به شکل یک خط بلند و ممتد از شرق به غرب امتداد داشته و به صورت یک خط به موازات خیابان عباس آباد قرار گرفته است. همین موقعیت سبب شده تا این خیابان محل عبور و مرور افراد بسیاری باشد.

اصفهان یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شهرهای ایران است که خواهر خوانده‌های متعددی دارد. خواهرخوانده‌هایی که خود از شهرهای مشهور و شناخته شده در سطح جهانی‌اند.

برخی از خواهرخوانده‌های شهر اصفهان عبارتند از: 

شهر شی‌آن - کشور چین (۱۷ اردیبهشت ۱۳۶۸) 
شهر فلورانس – کشور ایتالیا (۲۲ شهریور ۱۳۷۷) 
شهر یاش – کشور رومانی (۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۸) 
شهر بارسلونا – کشور اسپانیا (۲۴ دی ۱۳۷۸) 
شهر ایروان – کشور ارمنستان (۸ اردیبهشت ۱۳۷۹) 
شهر کویت – کشور کویت (۳۰ خرداد ۱۳۷۹) 
شهر فرایبورگ – کشور آلمان (۶ آبان ۱۳۷۹) 
شهر هاوانا – کشور کوبا (۱۸ اسفند ۱۳۷۹) 
شهر لاهور – کشور پاکستان (۱ مرداد ۱۳۸۳) 
شهر سن پترزبورگ – کشور روسیه (۲۰ آبان ۱۳۸۳) 
شهر داکار – کشور سنگال (۴ آذر ۱۳۸۸) 
شهر بعلبک – کشور لبنان (۱۳ مهر ۱۳۸۹) 
شهر سمرقند – کشور ازبکستان (تیر۱۴۰۰) 
شهر پورتو - کشور پرتغال (مرداد ۱۴۰۰)

انتهای پیام/

کد خبر 1401061223534

برچسب‌ها