واگذاری غار کتله‌خور به سرمایه‌گذار

نشست انعقاد قرارداد واگذاری مجموعه غار کتله‌خور با حضور سرمایه‌گذار در دفتر مدیرعامل صندوق توسعه و احیا برگزار شد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیای میراث فرهنگی، ظهر امروز سه‌شنبه 22 شهریورماه نشست امضای قرارداد مجموعه گردشگری غار کتله‌خور زنجان با حضور حسین ساری مدیرعامل صندوق توسعه و احیا، مدیران مربوطه و سرمایه‌گذاران  برگزار شد.

اهداف سرمایه‌گذاری، نقش این غار در توسعه گردشگری، اهمیت و لزوم سرمایه‌گذاری برای مجموعه غار کتله‌خور برای اقتصاد استان زنجان از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود. همچنین مقرر شد مجموعه مذکور به زودی به سرمایه‌گذار تحویل داد شود.
کتله‌خور غار ترکیبی خشکی و آبی به حساب می‎‌آید که در شهرستان «خدابنده» استان زنجان واقع شده است. غار هفت طبقه و 30 ميليون ساله كتله‌خور در 165 كيلومتری شهر زنجان و پنج كيلومتری شهر گرماب واقع شده است. اين غار با غار مشهور عليصدر 105 كيلومتر فاصله داشته و گمانه زنی‌هایی درباره احتمال ارتباط اين دو غار وجود دارد.
كتله‌خور در اصطلاح به معنای جايگاه خورشيد يا محل برآمدن خورشيد است. وجود كنده‌كاری‌های حاصل دست مادر طبيعت در طول ميليون‌ها سال كه به شكل‌های زيبای چكيده و چكنده در دالان‌ها و دهليزهای اين غار خودنمايی می‌كند بر زيبايی‌های آن افزوده است.
اين غار يكی از پناهگاه‌های انسانی در دوران سنگ بوده است و در برخی از دهليزهای آن اسكلت حيواناتی كشف شده كه شباهتی با حيوانات امروزی نداشته و احتمالاً از نسل‌های منقرض شده در اعصار گذشته است، در حال حاضر نیز 2 كيلومتر از فضاي اين غار براي عموم قابل بازديد است.
برخی بر این باورند که وجه تسمیه غار کتله‌خور به مفهوم واژه «کَتله» معروف است که به معنی کوه کم ارتفاع است و از آن‎جا که خورشید از پشت آن طلوع می‎‌‌کند، به کتله‌خور یا کتله خورشید مشهور شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010622957244

برچسب‌ها