تأمین زیرساخت‌های اقامتی کشور با تغییر کاربری 70 بنای صندوق توسعه و احیا

رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های صندوق توسعه و احیای میراث‌فرهنگی به طرح‌های این صندوق با کاربری اقامتی اشاره کرد و گفت: 70 بنا با کاربری اقامتی در کشورمان ایجاد شده‌ است که تحت مالکیت صندوق توسعه و احیا قرار دارد این روند توسعه‌ای با محور بخش خصوصی جزو سیاستگذاری‌های صندوق بوده و همچنان ادامه دارد.

به‌گزارش میراث‌‌‌آریا به‌نقل‌ از روابط‌عمومی صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، مژده اشراقی با اشاره به بناهایی که به زیرساخت‌های اقامتی تبدیل شده‌اند، گفت: عمارت شیرخورشید و کلاه فرهنگی، خانه صادقی و خانه آصف در اردبیل جزو مجموعه‌هایی است که با کاربری هتل کاروانسرا مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، البته خانه شریعت و خانه خادم‌باشی اردبیل، سرهنگ بخردی و کاروانسرای گز استان اردبیل هم جزو اماکنی است که با کاربری اقامتی به بهره برداری رسیده‌اند.

او با اشاره به خانه سالک و خانه بهشتیان در استان اصفهان، افزود: خانه مغنی و کاروانسرای مرنجاب، خانه عامری‌ها و خانه کیوان، خانه آبشنگ و کاروانسرای کوهاب از این استان نیز جزو بناهای تاریخی صدوق احیا با کابری اقامتی است.

رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های صندوق توسعه و احیای میراث‌فرهنگی با بیان این که کاخ شهرستانک البرز نیز جزو زیرساخت‌های اقامتی است، تصریح کرد: عمارت گلشن، خانه آذین، عمارت ملک و خانه نجفی بوشهر نیز مجموعه‌های اقامتی صندوق توسعه و احیا هستند.

اشراقی با تاکید بر این که خانه نظامیه تهران، خانه شریف و کاروانسرای شریف آباد خراسان جنوبی و خراسان رضوی جزو میراث ارزشمند صندوق احیا با کاربری اقامتی به شمار می‌روند، گفت: خانه محسنی و کاروانسرای افضل خوزستان، کاروانسراهای شاه عباسی و ایوانکی سمنان و همچنین خانه حشمت‌الشکر، خانه طاهریان و خانه افشاریان از این استان هم جزو بناهایی با کاربری اقامتی هستند.

او با اشاره به دیگر استان‌ها در حوزه بناهای اقامتی صندوق توسعه و احیا تصریح کرد: عمارت شاپوری، خانه کازرونیان، هتل آپادانا در استان فارس، خانه بهروزی، خانه زینعلی و اسدی و خطیبی، خانه میریان‌زاده قزوین، خانه زرشکیان، خانه فیض مهدوی و خانه رنده‌کش کرمانشاه، کاروانسرای وکیل، خانه امینیان و خانه غفاری کرمان نیز جزو این بناهاست.

رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های صندوق توسعه و احیای میراث‌فرهنگی ادامه داد: مجموعه بلاد شاپور و کاروانسرای رابط سفید در گلستان، خانه مغیث‌الاسلام لرستان، کاخ منوچهری و خانه قریشی مازندران، عمارت امیرمفخم مرکزی، کاروانسرای تاج‌آباد همدان، مجموعه چرخاب، خانه کازرونی، خانه اسماعیل مرغون، ابرکوه، هتل لاله، باغ نمیر، خانه تاریخی فهادان، سوئیت‌های جدیدالاحداث باغ پهلوان‌پور و حجت‌الاسلام وزیر از یزد نیز جزو بناهایی با کاربری اقامتی هستند.

اشراقی درباره بناهای تحویل داده نشده با کاربری اقامتی بیان کرد: عمارت حاج رئیس، عمارت هفته، قلعه سوزنگر، ارگ محمدحسین خان نارونی، قلعه حیدرآباد و خانه قریشی نیز جزو بناهایی با کاربری اقامتی هستند.

او تصریح کرد: بسیاری از این بناها کاربری‌های فرهنگی، خدماتی، پذیرایی، هنری و آموزشی دارد.

یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه گردشگری کشور، اقامتگاه‌ها هستند به‌طوری‌که امروزه توان توسعه اقتصادی بر پایه گردشگری و توسعه این حوزه نیازمند توسعه اقامتگاه‌هاست. یکی از اقداماتی که صندوق توسعه و احیا در راستای توسعه گردشگری کشور و کمک به اقتصاد ملی و داخلی با رویکرد توانمندسازی جامعه محلی و ذی‌نفعان و همچنین بخش خصوصی انجام داده است، احیای مواریث تاریخی با کاربری اقامتی و توسعه اقتصاد گردشگری در نقاط مختلف کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010628640534

برچسب‌ها