نگاه ویژه رهبر انقلاب به لزوم توسعه صنعت گردشگری کشور/ اهمیت سفر در قرآن کریم

مهمتـرین تأکیدات مقام معظم رهبری درباره گردشگری معطوف به استفاده از پتانسیل هـای اقتصـادی گردشگری، اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسـعه منـاطق کمتـر برخوردار، استفاده از گردشگری به عنوان ابزاری برای معرفـی فرهنـگ غنـی کشـور، اهمیت حفظ و نگهداری میـراث فرهنگـی و شناسـاندن جاذبـه هـای گردشـگری بـرای مسافران خارجی و داخلی است.

به گزارش خبرگزاری میراث آریا، گردشگری و سفر یکی از بخش های مهم زندگی انسان است و دين اسلام نیز انسان را به سفر توصیه می کند، سفرهایی که هدف دار هستند و عبرت آموز. از سویی دين اسلام، بر مطالعه و تفكر در اين عالم تأكيد کرده و به جای اينكه همه مخلوقات را در خدمت لذت‌جویی انسان بداند، آنها را ابزار درک بيشتر عبوديت الهی می‌داند. بنابراين، به انسان سفارش می‌كند كه با تفكر و تعمق در منظومه آفرينش، خود را برای رشد بيش از پيش و تقرب روزافزون به خداوند آماده کند.

** اهمیت ویژه گردشگری در قرآن کریم

اما در آیات و روایات فراوانی، دین اسلام توصیه به سیاحت و گردشگری کرده است و گردشگران را تشویق کرده است. در قرآن کریم 14 آیه در ارتباط با گردشگری وجود دارد که از این تعداد 7 آیه به طور مستقیم و7 آیه غیر مستقیم توصیه به گردشگری کرده است. بیشترین تاکید قرآن در انجام سیاحت و گردشگری مشاهده سرانجام تکذیب کنندگان حقایق است.

همچنین قرآن کریم در آیات بسیاری بر سیر و سفر تاکید دارد و انسان را توصیه به سفر می‌کند. برای مثال در آیه 20 سوره عنکبوت آمده: «قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَیفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ ینْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ»، بگو که در زمین سیر کنید و ببینید که خدا چگونه خلق را ایجاد کرده (تا از مشاهده اسرار خلقت نخست بر شما به خوبی روشن شود که) سپس خدا نشأت آخرت را ایجاد خواهد کرد، همانا خدا بر هر چیز تواناست.

** تاکید بر توسعه گردشگری؛ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه 

چندی پیش مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه را بیان کردند که در بخش های متعددی به بیان نشان راهی در حوزه های مختلف فرهنگی اجتماعی سیاسی اقتصادی و ... است. در این میان و  در بند 17 آن ذیل بخش فرهنگی اجتماعی و در کنار 5 بند دیگرآمده است: توسعه صنعت گردشگری و ترویج صنایع دستی. بر همین اساس پیش بینی می‌شود در سال های پیش رو به صنعت گردشگری و صنایع دستی اهمیت ویژه‌ای داده شود.

** جاذبه های گردشگری وضعیت اشتغال زایی را بهبود می بخشند

رهبر معظم انقلاب، در سفرهای خود به استان های مختلف کشور از منابع و جاذبه های گردشگری به عنوان یکی از ابزارهای اصلی بهبود وضعیت اشتغال زایی و درآمدزایی یاد کرده و بر اهمیت توجه به این مقوله تأکید فرموده اند. به عنوان مثال در بازدید از اسـتان فـارس ضمن اشاره به لزوم توجه بیشتر به مقوله گردشگری می فرمایند: تصورم این اسـت که اگر مسئولان کشور و مسئولان استان بتوانند از همین مسئله گردشگری بـه شـکل درست با تبلیغات صحیح و با جهت گیری صحیح استفاده کنند، درآمد آن استان را از همه معونه های دیگر بی نیاز میکند.

 بنابراین دولت با فراهم کردن زیرساخت ها می تواند به توسعه صنعت گردشگری و سرمایه گذاری بخش خصوصی کمک کرده و با میزان بالای اشتغال زایی این صنعت به درآمدزایی و رشد اقتصادی کشور کمک کند.

** توسعه گردشگری بیکاری را کاهش می دهد

رهبر معظم انقلاب توسـعه گردشـگری را یکـی از راه حل هـای مقابلـه بـا معضل بیکاری می دانند. به عنوان مثـال ایشـان در اسـتان کرمـان ضـمن اشـاره بـه ظرفیت های بالای این استان از جمله آثـار باسـتانی و جاذبـه هـای گردشـگری فـراوان منطقه می فرمایند: امروز این استان به اشتغال و کارآفرینی احتیاج دارد و باید بـرای محرومیت زدایی اقدام شود.

بررسی بیانات رهبر معظم انقلاب در سـفرهای استانی بیانگر این مطلب است که ایشان در غالب استان ها بـه بهـره گیـری از ظرفیـت هـای گردشگری تأکید داشته اند. برای مثال در بازدید از استان خراسان شمالی به استناد گزارش های کارشناسی شـده گردشـگری را یکی از اولویت های این استان دانسته و می فرماینـد: بـا اولویـت دادن بـه گردشـگری منطقه و برنامه ریزی برای بازدید حداقل بخشی از زوار امام هشتم (ع) از جاذبـه هـای مهم گردشگری استان، به بهبود اوضاع عمومی خراسان شمالی همت گمارید.

یکی از فوایدی که صنعت گردشگری برای مردم می تواند داشته باشد اشتغال زایی است و می تواند به توزیع عادلانه ثروت در تمام مناطق کشور کمک کند همچنین با ایجاد اشتغال زایی برای جوانان به کاهش نرخ بیکاری کمک می کند و موجب می شود تمامی روستاها و شهرهای کشورمان به درآمد توسعه پایدار برسند.

** تاکید مقام معظم رهبری بر اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسـعه منـاطق کمتـر برخوردار

مهمتـرین تأکیدات مقام معظم رهبری درباره گردشگری معطوف به استفاده از پتانسیل هـای اقتصـادی گردشگری، اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسـعه منـاطق کمتـر برخوردار، استفاده از گردشگری به عنوان ابزاری برای معرفـی فرهنـگ غنـی کشـور، اهمیت حفظ و نگهداری میـراث فرهنگـی و شناسـاندن جاذبـه هـای گردشـگری بـرای مسافران خارجی و داخلی است. به نظر می رسد توجه به دیـدگاه هـای ایشـان نـه تنهـا چگونگی مواجهه با این پدیده در عرصه سیاست گذاری گردشگری را به خـوبی تبیـین و تسهیل می کند، بلکه توصیه هایی کاربردی در عرصه عمل را نیز ارائه می دهد.

** مهمترین مزایای اقتصادی توسعه گردشگری؛ کاهش نرخ بیکاری است

کمک این صـنعت بـه کاهش نرخ بیکاری و جمعیـت بیکـار فصـلی، جبـران کسـری تجـاری، افـزایش تولیـد ناخالص داخلی، رشد سرمایه گذاری (داخلی و خارجی) از جمله مهمترین مزایای اقتصادی توسعه گردشگری است. همچنین بررسـی تجربیـات از مهمترین مزایای فرهنگی گردشگری است که از آن جمله می توان به حفـظ و احیـای میـراث فرهنگـی و صنایع دستی، افزایش اعتماد به نفس ملی و مباهـات سـاکنین بـه فرهنـگ جامعـه خـود و راهی برای گفت و گوی تمدن ها اشاره کرد. البته عـدم توجـه بـه توسـعه صحیح گردشگری مسلماً ضررهایی از جنس منافع فوق الذکر به همراه خواهد داشت.

علیرغم تصدیق همگان مبنی بر عـدم تناسـب وضـعیت کنـونی بـا توانمنـدی هـای کشور و نیز عدم بهـره منـدی از بسـیاری آثـار مثبـت اقتصـادی و غیراقتصـادی ایـن حوزه، نظرات کارشناسی متفـاوتی در خصـوص عوامـل زمینـه سـاز توسـعه نیـافتگی گردشگری در کشور وجود دارد. در این میان، یکـی از عـواملی کـه در سیاسـتگذاری گردشگری همواره مورد توجه صاحب نظران بوده و در توفیق یـا عـدم توفیـق توسـعه گردشگری نقشی مهم ایفا می کند، چگونگی توجـه حاکمیـت بـه ایـن مقولـه اسـت.

بررسی بیانات ایشان، حاکی از اهمیت و اولویت داشتن موضوع گردشگری و نیز ترغیـب مسـئولان بـه توجـه بیشـتر بـه ایـن مقوله بوده و بر استفاده از پتانسیل های اقتصادی و غیراقتصـادی گردشـگری تأکیـد دارد.

** استفاده از ظرفیت های فرهنگی گردشگری زمینه ساز رشد و اعتلای فرهنگ کشور است

توجه به بیانـات معظم له بـه وضـوح نشـان مـی دهـد کـه اسـتفاده از پتانسـیل هـای گردشگری به عنوان ابزاری برای معرفی فرهنگ غنی جمهـوری اسـلامی ایـران مـورد توجه ایشان است. بنابراین از نگاه ایشان توسعه صحیح گردشگری فرهنگی و تاریخی را مـی تـوان زمینه ساز رشد واعتلای فرهنگ کشور قلمداد کرد. اسـتقبال، توجه و بزرگداشت گردشگران از فرهنگ ملی و آثار آن موجب افزایش اعتماد به نفس ملی جامعه میزبان و فهم هرچه بیشتر غنای فرهنگ ملی از طرف آنان می شود.

بررسی این بیانات، نشان از توجه به ظرفیت های فرهنگی است که دربرگیرنده مردم است.

** معرفی و شناساندن جاذبه های گردشگری برای مسافران خارجی و داخلی

مقام معظم رهبری در برخی از بیانات خود به درستی یکی از نقاط ضعف گردشگری کشورمان را شناسایی و بر چاره اندیشی برای آن تأکید کردند. بدیهی ترین و از جهتی مهمترین دیدگاه رهبر انقلاب درباره گردشگری مـورد توجـه قرار دادن، به رسمیت شناختن و واجد اهمیت دانستن موضوع گردشگری است.

علاوه بـر این، توصیه های ایشان به استفاده از منافع درآمـدزایی و اشـتغال زایی گردشـگری و در اولویت قرار دادن گردشگری جهت پیشرفت اسـتانی و توسـعه منـاطق کمتـر برخـوردار ضمن تأکید همزمان بر بهره گیری از این پدیده برای معرفی فرهنگ غنـی کشـور، لـزوم صیانت از میراث فرهنگی و اتخاذ رویکرد و جهت گیری صحیح در این زمینـه حکایـت از نگاه همه جانبه ایشان به موضوع دارد.

نگرش حاکمیت به مقولـه گردشـگری نـه تنهـا منفـی و منفعلانـه نبـوده بلکـه فعالانه بر توسعه گردشگری تأکید داشـته است. لذا توجه به دیدگاه های ایشان نـه تنهـا چگـونگی مواجـه بـا ایـن پدیده در عرصه سیاسـت گذاری گردشـگری را بـه خـوبی تبیـین و تسـهیل مـی کند بلکـه توصیه هایی کاربردی در عرصه عمل نیز ارائه می دهد.

با جذب گردشگران خارجی می توان از اقتصاد تک محصولی نفتی به سمت درآمدزایی بر محور صنعت گردشکری پیش رفت تا بتوان به توسعه اقتصاد پایدار کمک کنیم.همچنین معرفی جاذبه های فرهنگی تاریخی گردشگری ایران به گردشگران خارجی می تواند در تحقق این موضوع تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010712586885

برچسب‌ها