چرا گردشگری با عنوان مسافرت شناخته می‌شود؟

یک صنعت را می‌توان به بهترین شکل به عنوان گروهی از شرکت‌های مشابه که مجموعه‌ای از محصولات و خدمات مشابه تولید می‌کنند، درک کرد.

صنعت گردشگری معنای خود را از گردشگری گرفته است. اینکه ما معمولاً هر صنعتی را درک می‌کنیم،  به دلیل محصولات و خدمات آن است. به این معنا که، یک صنعت را می‌توان به بهترین شکل به عنوان گروهی از شرکت‌های مشابه که مجموعه‌ای از محصولات و خدمات مشابه تولید می‌کنند، درک کرد. اما همانطور که با مطالعه بیشتر خواهید آموخت، گردشگری این‌طور نیست. بنابراین معنای واقعی صنعت گردشگری این است که انواع محصولات و خدماتی را که انواع مختلف گردشگران در حین تور به آن نیاز دارند ارائه می‌دهد. بنابراین، گردشگری به عنوان یک صنعت به معنای برآوردن نیازهای گردشگران و تقاضای آنها برای امکان‌پذیر و کامل کردن گردشگری است.

بخش‌های تقاضای صنعت گردشگری

می‌توان گفت که تقاضا در صنعت گردشگری در سه بخش ایجاد می‌شود. طبق تحلیل فوق، این سه بخش هستند که می‌توانیم گردشگری را به عنوان یک صنعت برای گردشگری دسته‌بندی کنیم.

تقاضا و فعالیت اولیه گردشگری

تقاضا و فعالیت گردشگری تکمیلی

تقاضا و فعالیت گردشگری گسترده

گردشگری چیست؟

گردشگری به عنوان فعالیت مسافرت و گردش تعریف و درک می‌شود. اساساً مجموعه‌ای از فعالیت‌های به هم پیوسته گردشگران در حین سفر در یک مکان است. اما از نظر اقتصادی و پولی صنعت گردشگری عبارت است از کلیه شرکت‌هایی که محصولات و خدمات مورد نظر و مورد استفاده گردشگران را در مراحل مختلف سفر و گردشگری ارائه می‌دهند.گردشگری یک صنعت بسیار گسترده، پر جنب‌وجوش، پویا و رشد محور است. گردشگری به عنوان یک صنعت مجموعه‌ای از تمام فعالیت‌های تجاری است که نیازهای گردشگران را در حین بازدید از مکان‌های مختلف از طریق گردشگری، سیاحت یا مسافرت تامین می‌کند.

گردشگری در واقع صنعت بسیار گسترده‌ای است که از بخش‌ها یا صنایع فرعی مختلفی تشکیل شده است که محصولات و خدمات متنوع و مشابه و متفاوتی را تولید و عرضه می‌کنند که تقاضای گردشگری را ایجاد می‌کند و عملاً عمل تور و سفر برای گردشگری را ممکن می‌سازد.

گردشگری و کشورها

گردشگری به عنوان یک صنعت برای هر کشوری از دو جنبه مهم شکوفا می‌شود. مقاصد و منحصر به فرد بودن و جذابیت سفر به آنجا. این دو جنبه بستر گردشگری آن کشور را تشکیل می‌دهند.

مقاصد می‌تواند هر چیزی باشد که ارزش سفر یا دیدن را داشته باشد. اینها می‌توانند مقاصدی با برخی ویژگی‌ها یا جنبه‌های منحصر به فرد باشند. این موارد همچنین می‌توانند زیبایی‌های طبیعی یا مقاصد ساخته دست بشر باشند.

منحصر به فرد بودن و جذابیت هر کشوری برای اهداف گردشگری می‌تواند فرهنگ، میراث، تاریخ آن کشور باشد.

زنجیره ارزش صنعت گردشگری

درک و تعریف صنعت گردشگری ما را به زنجیره ارزش صنعت گردشگری می‌رساند. همان‌طور که فهمیدیم صنعت گردشگری از طریق شبکه وسیعی از صنایع به هم پیوسته و مرتبط و همچنین سایر صنایع جانبی که هدف آنها خدمات‌رسانی به گردشگران و مردم در سفر برای اهداف مختلف است، عمل می‌کند.

زنجیره ارزش صنعت گردشگری بسیار بزرگ است. این زنجیره ارزش صنعت گردشگری کشسان و انعطاف‌پذیر است و همچنین می‌تواند بسیار بزرگتر و گسترده باشد.

زنجیره ارزش گسترده گردشگری شامل خدمات مسافرتی و تور مانند رزرواسیون، صنعت حمل و نقل (سفر و حمل و نقل بین‌المللی و ملی)؛ محل اقامت؛ صنعت هتلداری؛ غذا و نوشیدنی؛ محصولات، مقاصد گردشگری و محصولات و خدمات مرتبط؛ سفر و حمل و نقل محلی.

این زنجیره تامین یا ارزش صنعت گردشگری یک زنجیره ارزش گسترده و عمومی است. این زنجیره تامین یا زنجیره ارزش صنعت گردشگری، بخش‌های مختلف صنعت گردشگری را شکل داده و تعریف می‌کند که در بخش بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت. بخش‌های کلیدی گردشگری اساساً مبتنی بر گردشگری تفریحی است که یکی از انواع گردشگری است. با این حال، ما چند بخش دیگر را اضافه کرده‌ایم تا حد امکان صنعت گردشگری را پوشش دهیم.

گردشگری به عنوان یک صنعت با سایر صنایع دنیا در کشورهای مختلف مانند هند به عنوان بازار در حال توسعه یا آمریکا، انگلستان یا اروپا به عنوان بازار توسعه یافته بسیار متفاوت است. این امر به ویژه هنگامی که به زنجیره ارزش یا زنجیره تامین می‌رسد صادق و قابل مشاهده است.

بر خلاف سایر صنایع، گردشگری به عنوان صنعت دارای زنجیره ارزش بسیار باز، کشسان و منعطف است.

زنجیره ارزش بسیاری از صنایع مختلف که از راه دور با گردشگری مرتبط هستند، پوشش می‌دهد. همچنین (ممکن است) بسیاری از صنایعی را پوشش دهد که به گردشگری مرتبط نیستند و بنابراین بخشی مستقیم در ارتباط با صنعت گردشگری نیستند. بسیاری از نقاط و بخش‌های این زنجیره ارزش بسته به نوع گردشگری و نیازهای آن به خودی خود تبدیل به یک زنجیره ارزش کامل و قابل گسترش می‌شود. چگونه زنجیره ارزش صنعت گردشگری با انواع گردشگری متفاوت است.

همانطور که فهمیدیم صنعت گردشگری شامل تمام محصولات و خدماتی است که گردشگران مصرف می‌کنند. بنابراین زنجیره ارزش ترکیب و کل زنجیره شرکت‌ها برای عرضه همه این محصولات و خدمات است. به غیر از زنجیره ارزش کلی صنعت گردشگری، زنجیره‌های تامین بسیاری دیگر برای این صنعت می‌تواند وجود داشته باشد و وجود دارد. این زنجیره‌های ارزش با زنجیره‌ ارزش عمومی صنعت گردشگری، در ابعاد کوچک یا بزرگ متفاوت خواهند بود. همه اینها به نوع گردشگری مورد نظر ما بستگی دارد.

با توجه به گردشگری مورد توجه، ماهیت، مقدار و ارزش خدمات گردشگری ارائه شده توسط صنعت متفاوت است. بنابراین زنجیره‌های تامین مختلفی برای انواع مختلف گردشگری وجود خواهد داشت و بسته به انواع مختلف گردشگری و اهداف، زنجیره ارزش و بخش‌ها تغییر می‌کند. به عنوان مثال، بخش‌ها و زنجیره ارزش سفر و گردشگری MICE یکی از بخش‌های مهم گردشگری تجاری است. همه اینها به طور گسترده کل چشم‌انداز بازار یا بازار هدف صنعت گردشگری را با کل مجموعه مخاطبان هدف ایجاد می‌کند و طبقه‌بندی گردشگری بخش‌های مختلف بازار و بخش‌های مشتری را ایجاد می‌کند.

این زنجیره ارزش با توجه به این بخش‌های بازار گردشگری به نسبت متفاوتی عمل می‌کند و خدمات می‌دهد.

بخش‌های صنعت گردشگری

همانطور که قبلا توضیح دادیم گردشگری از طریق بخش‌های مختلف خود عمل می‌کند. این بخش‌ها هستند که این صنعت را تشکیل می‌دهند و همچنین زنجیره ارزش آن هستند. همچنین می‌توان صنعت گردشگری را از طریق این صنایع فرعی و مولفه‌ها درک کرد.

همه این صنایع یا بخش‌های فرعی صنعت گردشگری نیز محرک‌های رشد آن هستند.

اجازه دهید به طور خلاصه تمام بخش‌های صنعت گردشگری را فهرست کنیم.

1. جاذبه‌های گردشگری طبیعی: جاذبه‌های طبیعی اساس و عامل محرک صنعت گردشگری هستند. زیبایی منظره یک مکان؛ طلوع یا غروب خورشید در یک شهر خاص؛ سواحل مانند سواحل معروف هاوایی، فیلیپین یا گوا؛ رودخانه‌هایی مانند نیل، گنگ، رودخانه آمازون؛ کوه‌هایی مانند هیمالیا همه اینها جاذبه‌های طبیعی هستند که میلیون‌ها و میلیون‌ها گردشگر و مردم در سراسر جهان به خاطر آنها سفر می‌کنند.

2. جاذبه های گردشگری دست ساز: پس از آن جاذبه‌های گردشگری دست ساز وجود دارد که تعداد زیادی گردشگر را نیز به خود جذب می‌کند. اولین‌ها در این لیست عجایب 7 گانه جهان خواهند بود. فراتر از این موارد، انواع مختلفی از جاذبه‌ها مانند موزه‌ها، باغ‌ها، باغ وحش‌ها، پارک‌های آبی، پارک‌های تفریحی، کازینو و غیره وجود دارد.

همچنین رویدادها یا فعالیت‌های سرگرمی مختلف مانند تئاتر، کنسرت، نمایش، راه‌اندازی و غیره را شامل می‌شود.

3. جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و دیگر: رویدادهای فرهنگی، مذهبی یا انواع دیگر در همه جای دنیا برگزار می‌شود. بسیاری از رویدادها یا جشنواره‌ها یا گردهمایی‌های تکراری وجود دارد که گردشگران و مسافران مشتاق بی‌شماری را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

جشنواره Tomatina که در آگوست 2019 برگزار می‌شود یکی از این جشنواره هاست که طرفداران و تماشاگران جهانی دارد. رویداد دیگری که در فوریه 2019 در هند رخ داد، کومب ملا بود که حدود 20 میلیون نفر در آن شرکت کردند و در محل تلاقی سه رودخانه هولی: گانگا، یامونا و ساراسواتی در شهر الله آباد در هند غوطه ور شدند.

4. بخش و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی: مردم برای شرکت در رویدادهای ورزشی یا فعالیت‌های مختلف در مکان‌های معروف مختلف به سراسر جهان سفر می‌کنند. مردم به شهرهایی که به خاطر زمستان‌ها و برف برای ورزش‌هایی مانند اسکی معروف هستند.

5. خدمات گردشگری و تجارت مسافرتی: این بخش خدمات اصلی صنعت گردشگری است. این بخش سازمان‌هایی را پوشش می‌دهد که خدمات مختلف سفر و گردشگری مانند بسته‌های کامل تور، رزرو سفر و حمل‌و‌نقل، رزرو هتل، جستجو و رزرو مقصد و غیره را ارائه می‌دهند.

6. بخش حمل‌ونقل: بخش حمل‌ونقل اساس و وسیله گردشگری است. تحت پوشش بخش‌های هوایی، آبی، جاده‌ای و راه‌آهن، حمل‌ونقل، وسایل سفر به مقاصد مختلف را فراهم می‌کند.

7. صنعت اقامت یا مهمان‌نوازی: اقامتگاه یا مهمان‌نوازی یکی دیگر از بخش‌های کلیدی گردشگری است. هنگام سفر به هر نقطه، گردشگران باید در آنجا اقامت داشته باشند و بنابراین به هتل‌های مناسب یا انواع دیگر اقامتگاه نیاز دارند. آنها همچنین به کلیه خدمات مرتبط نیاز دارند تا اقامت و سفر خود را دلپذیر و راحت کنند.

8. صنعت غذا و نوشیدنی: بخش غذا و نوشیدنی نقش بسیار منحصر به فردی در گردشگری دارد. درست مانند هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، گردشگران نیز به خدمات گسترده صنعت غذا و نوشیدنی نیاز دارند. این فقط محدود به هتل‌هایی نیست که گردشگران در آن اقامت می‌کنند. رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و غیره نیز در اینجا نقش مهمی دارند.

غذا و نوشیدنی نیز یکی از جاذبه‌های یک مکان و نوعی گردشگری است. گردشگری غذایی یکی از انواع سفرهایی است که افراد به مکان‌هایی سفر می‌کنند که غذاهای محلی و طعم های معروفی دارند.

9. بخش MICE: سفر و گردشگری MICE به خودی خود صنعت گسترده‌ای است که بازدیدکنندگان مختلفی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. مردم برای شرکت در رویدادهای تجاری، حرفه‌ای و انواع دیگر سفر می‌کنند. هر روز انواع مختلفی از رویدادها در سراسر جهان در شهرهای مختلف رخ می‌دهد. این بخش کل صنعت گردشگری را رونق می‌دهد و همچنین یکی از بخش‌های مهم آن است.

10. بخش گردشگری تجاری: گردشگری تجاری یکی دیگر از بخش‌هایی است که مسافران تجاری برای اهداف تجاری مختلف سفر می‌کنند. این تفاوت کمی با بخش MICE یا رویدادها دارد. در اینجا سفر کاری مخصوصاً برای شرکت در رویداد نیست. بازرگانان، حرفه‌ای‌هایی که برای انواع کارهای رسمی مانند معامله با مشتری، بررسی بازار جدید و غیره سفر می‌کنند، بخشی از این بخش گردشگری و سفر را تشکیل می‌دهند.

 

انتهای پیام/

کد خبر 1401071672481

برچسب‌ها