باغ مزار شیخ امین‌الدین جبرائیل؛ پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی

تهیه‌کننده: رضا خانبابائی

باغ مزار شیخ امین‌الدین جبرائیل؛ پدر شیخ صفی الدین اردبیلی در روستای کلخوران و چسبیده به شهر اردبیل واقع شده است. شیخ امین‌الدین جبرائیل پدر شیخ صفی‌الدین اسحق اردبیلی و جد پادشاهان صفوی است. این محل در حقیقت، خاستگاه اصلی شیخ صفی‌الدین اردبیلی؛ موسس مکتب عرفانی خاص صفویه و سرسلسله شهریاران صفوی است. بقعه شیخ امین‌الدین جبرائیل که در عصر شهریاران صفوی به طرز باغ مزار طراحی و ایجاد شده است به عنوان قبرستان اختصاصی تبار سلسله صفوی قبل از ایجاد تشکیلات آموزشی و دینی شیخ صفی الدین در شهر اردبیل محسوب می شود.

در هسته مرکزی محوطه، مزار شیخ امین‌الدین جبرائیل، پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی و در سه گوشه این باغ مزار و محور تقارن مزار اصلی، مقابر محقر چهارگوش تبار صفویان؛ سید حمزه(ع) بن امام موسی الکاظم(ع)، و سید محمد الاعرابی(ر. ه)، سید عوض الخواص بن فیروز شاه زرین تاج(ر. ه) قزلباش متجلی است.

اصل بنای مزار شیخ امین‌الدین جبرائیل به دوره تیموری منتسب بوده ولی تعمیرات اساسی و تزئینات آن متعلق به عصر شاه عباس کبیر است. برجسته‌ترین تزیینات این بقعه شامل دیوارنگارهای هنری؛ نقاشی، لایه چینی گچبری مطلا و کاشیکاری و خطوط خوشنویسی آن است که به دست هنرمندان معروف عصر صفوی؛ علی رضا عباسی، طاهربن سلطان محمد نقاش و شاه محمد اصفهانی به انجام رسیده است.

مقبره شیخ امین‌الدین با توجه به سادگی و موزون بودن اجزای آن و همچنین تزئینات متنوع و زیبای سطوح داخلی از شاهکارهای معماری و هنری عصر صفوی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 14010716827259

برچسب‌ها